רב המשטרה בריאיון: "הפסיקה ההלכתית בנוגע לעבודת המשטרה צריכה להתרחב"

    בנצי לייזרוביץ 1 Comment on רב המשטרה בריאיון: "הפסיקה ההלכתית בנוגע לעבודת המשטרה צריכה להתרחב"

    הרב הראשי של משטרת ישראל, הרב רמי ברכיהו, בריאיון מקיף ב"אתר קול חי" מעלה את השינויים בתחומי הדת במשטרה: "הוקמה יחידת בקרה, יש מענה מקיף לשאלות שוטרים בתחומים שונים הנוגעים לפעילות" | קובע: "אי אפשר בלי משטרה, כל מי שמרגיש מצוקה מצלצל למשטרה" וסבור: "המשטרה צריכה לפעול בגבורה, לא בכח"

    הרב ברכיהו בריאיון
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במלאת שנתיים לתפקידו כרב הראשי של משטרת ישראל ביקשנו לערוך ראיון עם הרב רמי ברכיהו רבה הראשי של המשטרה לאתר 'קול חי'. שם בקומה השלישית במטה הארצי כשאני מלווה בדובר המשטרה למגזר החרדי שבתי גרברצ'יק נכנסנו ללשכתו של נצ"מ הרב רמי ברכיהו. לא בכדי הראיון הזה מתקיים בימים אלו, חנוכה.

    הרב ברכיהו נכנס לתפקידו בדיוק בחנוכה לפני שנתיים, כשהמפכ"ל היוצא רנ"צ רוני אלשיך החליט למנותו כרב הראשי של המשטרה. בחדרו של הרב ברכיהו ארון ספרים גדול ובו ספרי הקודש, הספרים מונחים גם על שולחנו, ספרים על ענייני חנוכה מתוכם ליקט דברים שאמר באותו בוקר בישיבת ספ"כ [סגל הפיקוד הכללי] בראשותו של מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן. יומו עמוס מאד משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות המאוחרות של הלילה, שאלות שמגיעות לפתחו של הרב מכל הארץ, תשובות מפורטות והסברים שהרב צריך לענות עליהם, כשרויות במטבחי המשטרה ועוד דברים רבים הקשורים לעבודת הרבנות במשטרה.

    במשטרת ישראל יש כיום 14 רבני משטרה במחוזות השונים כולל מג"ב, הרבנים כולם מכל גווני הקשת הדתית. חרדים, הציונות הדתית, עדות המזרח, ליטאים, חסידי גור, בעלזא. כולם כפופים לרב הראשי הרב רמי ברכיהו. "אני גאה בעבודה עם כל הרבנים. יש הרמוניה, אנו נפגשים לישיבה משותפת פעם בחודש, כל חודש, במחוז אחר של אותו רב, לשם מוזמנים גם בכירי המחוז וקצינים כדי להעצים את עבודת רב המחוז. בישיבות דנים על מקצועיות הקשורים לתורה והלכה בעבודת השוטרים והמשטרה", מספר לי הרב ברכיהו.

    מצלמות השוטרים בשבת
    אני מבקש נושאים לדוגמא בעבודת המשטרה והרבנות. הרב עונה בשמחה ומביא לדוגמא את אחת הסוגיות הטריות שדן בהם בימים האחרונים. מצלמות גוף. בחודש הקרוב ייכנסו לשורות המשטרה והשוטרים מצלמות גוף. המצלמה היא מכשיר שנמצא על גופו של השוטר ומתעדת הכל בזמן אמת. לאחר מכן השוטר מניח את המצלמה על מכשיר והנתונים עוברים באופן אוטומטי ללא יכולת התערבות לחוקרים. השוטר אינו יכול לשנות מאומה מהחומר שצולם או לערוך את הצילומים.

    מצלמת-גוף-משטרה

    מצלמה על שוטר | צילום: דוברות המשטרה

    השאלה שהגיעה לידי הרב ברכיהו האם מצלמות אלו מותרות לשימוש בשבת לשוטרים. הרב ברכיהו עונה: "דנתי שעות וימים רבים בסוגיה זו בין השאר עם הקצין האחראי על כל פיתוח התוכנה, קיבלתי סקירה מבצעית, קיימתי פגישות עם מנהל הטכנולוגיה של מ"י, עם גורמים שמומחים לטכנולוגיה והלכה. לאחר כל הדיונים שקלתי בכובד ראש ופסקתי שמותר להשתמש בהם בשבת .חלק מהשיקולים להיתר הוא בכך שהמצלמות נותנות מענה לראיות משפטיות כנגד החשודים בכל התחומים, פח"ע, פשיעה ועוד. יש מצב שבאם לא יוצגו הראיות הללו החשודים ישוחררו ויש כאן סכנה לאזרחים".

    חשוב לומר, היום במשטרה כמעט על כל דבר בעל משמעות רחבה יש חוות דעת הלכתית משטרתית. רב המשטרה עוזר לשוטר בכל בעיה ובכל דבר יש מענה והנוהל הוא מסודר. בהרבה שאלות הלכתיות אני לא מחליט לבד ופונה גם לרבני המגזר החרדי והדתי המוכרים מאד במטרה לשתף אותם בבירור הפסיקה ההלכתית שבה אני הפוסק מבחינת משטרת ישראל.

    "חשוב לומר, המשטרה מכבדת את הדת והמסורת. כשאתה מכבד את הקהילות אפשר לתת להם שרות טוב יותר. כיום חרדים ומסורתיים מרגישים יותר טוב בתוך שורות המשטרה". הנושא הבא בו נגענו הוא כשרות במטבחי התחנות – "שמתי דגש על שמירת נהלי הכשרות בכל מטבחי המשטרה", אומר הרב ברכיהו. יש משגיח לכל מטבח ומטבח, המשגיחים עוברים השתלמויות וישנה תעודת משגיח מקצועית לכל אחד".

    לשכת הרב של המשטרה

    "יחידת בקרה" | הכניסה ללשכתו של הרב

    הרב ברכיהו מספר לנו כי בשנים האחרונות הוקמה יחידת בקרה. "מאחר וגיליתי כי היו מטבחים ללא מעקב מספק הקמתי יחידת בקרה, עליה מופקדים שני מפקחים, חסידי גור, שגויסו למשטרה וזה תפקידם. הם מבצעים ביקורי פתע במטבחי התחנות לראות שהמשגיח נמצא. גילינו ליקויים ובעיות קשות. כיום לאחר שיש את יחידת הבקרה כל מטבחי המשטרה מאוישות במשגיחים כל העת. הם יודעים שבכל רגע נתון הבקרה יכולה להפתיע אותם ומצב הכשרות משביע רצון".

    בקיץ האחרון אף הצלחנו לארגן לראשונה נופש חרדי בכל המובן לשוטרים החרדים. ישבנו לפני כן עם בעלי מקום הנופש וסיכמנו אתם על כל האוכל והמוצרים גלאט מלא למשפחות החרדים. יחידת הבקרה הגיעו לביקור פתע ביום ט' באב ולהפתעתם גילו בבית הארחה האזרחי עגלה עם בשר לא כפי שסוכם מבחינת הידורי הכשרות, המשגיחים מיחידת הבקרה הורו מיד להשמיד את כל העגלה. לאחר דין ודברים אישרתי להם להשאיר את זה במחסן קירור עטוף בניילון וזה לא ייצא עד לאחר הנופש. היחידה הזו נותנת תחושת בטחון לשוטרים החרדים בכל הקשור לכשרות. כיום, ברוך השם, הגענו למצב בו המשטרה מכירה ברבנות המשטרה ללכת יד ביד ויש לה כלי להתייעץ אתו השוטרים מרגישים שיש להם כתובת ומענה לכל בעיה הלכתית כזו או אחרת".

    "אתן לך דוגמא מהשעה האחרונה", מספר הרב ברכיהו. "שוטר שפנה אליי בנושא הלכתי שקשור לעבודתו בשבת, קיבל את תשובתי עם הנימוקים. שוטר אחר שמשרת אתו כתב לי בטרוניה, איך אני מורה דבר כזה? זה הפרת סטטוס קוו של המשטרה ועוד. אציין כי מדובר בשוטר שרחוק לגמרי מהדת. אני השבתי לשוטר הזה את תשובתי עם נימוק ארוך למה פסקתי כך. בהודעה שהוא החזיר לי הוא כתב ואני מצטט: "תודה רבה על תשובתך המנומקת. טוב שיש מוקד ידע שנותן מענה לשאלות. ממליץ לרכז שאלות מעין אלו על הכתב ולאגדם לחוברת. הדבר יכול להועיל עד מאד. בתשובותיך חידשת עבורי דברים רבים בתפיסת השבת בעולמו של השוטר. ועל כך תודתי. חשוב לציין כי בחסדי השם בוטלה משמרת השבת שהייתה אמורה להתקיים, אך אני שמח עד למאוד על תשובתך שהורידה ולו במעט מכובד המשקל המצפוני שהיה לי בעניין זה".

    הרב ברכיהו בנצי

    הרב בשיחה עם כותב השורות

    הרב ברכיהו, מצביע בשיחתנו על עניין נוסף, הקשור למימד התדמיתי. "המשטרה לא מוכרת בעיני תפיסת הציבור כארגון הצלה", הוא אומר ומסביר: "זק"א, מד"א ושאר ארגוני ההצלה יש להם לגיטימציה הלכתית. המשטרה נתפסת בטעות ובחוסר הבנה ובפשטות כגוף המחלל שבת. צריך לזכור – עבודת המשטרה היא חיונית והכרחית, כל מי שמרגיש מצוקה – מצלצל למשטרה. השוטרים הולכים ללא ידע לאיזה אירוע הם הולכים ואיך הוא עלול להיגמר".

    "החלום שלי הוא שפוסקי ההלכה יכירו את עבודת השיטור והמשטרה על כל מסירות הנפש הכרוכה בכך, בסיכון החיים ובשמירה על כלל החברה במדינה, ובהתאם לכך תתפתח הפסיקה ההלכתית עוד יותר בממשק שבין התושבים לבין גוף אכיפה כמו המשטרה".

    יש נושא נוסף שתופס פרק נרחב בעשייתו של הרב ביחד עם הדובר למגזר החרדי והוא הקשר לקהילות החרדיות עם המשטרה. "יש הרבה חוקרות חרדיות", מציין הרב ברכיהו, "הן תורמות תרומה גדולה לקשר שבין המשטרה לקהילה החרדית ויודעות לגשר בין הקהילה למשטרה".

    גבורה וכח
    "יש כוח ויש גבורה. כוח היא פעולה פיזית, כדי להפעיל כוח צריך אימון. הצבא שנלחם בחמאס נלחם בכוח. גבורה זה היכולת שלך לכבוש את הכוח. איזהו גיבור הכובש את יצרו. אוי ואבוי אם משטרה המתעסקת בביטחון פנים תיתפס כמי שרק מפעילה כוח. המשטרה צריכה להפעיל גבורה, להתאפק, לנהל שיח וגם לספוג. ההבנה היא שכשאתה פועל בביטחון פנים צריך גבורה. האזרחים הם אנשים שכואבים, יש לנו גם מגבלות משפטיות. האתגר של גבורה זהו אתגר גדול לשוטרים".

    הרב אומר: "אני מאמין ששוטרי משטרת ישראל עושים לילות כימים לשמור על בטחון האזרחים בגבורה. השוטרים מהווים מודל שהגבורה של חנוכה היא בכל השנה – מוכנים להקריב את חייהם ושילמה משטרת ישראל בחיי שוטרים ושוטרות. מדובר בגבורה אמיתית שבה המשטרה מחנכת את השוטרים שיש מחירים אישיים שצריך לשלם כדי שנחיה בעצמאות רוחנית ומדינית. זה הדי.אן.איי של השוטרים ורוח הגבורה". הרב מציין "זו הרוח של זידן סייף שרץ ראשון לנסות ולנטרל את המחבל בטבח הנורא שאירע בבית הכנסת ב"הר נוף". זו הרוח של הדס מלכא שנלחמה כארי כדי שעוד יהודים יוכלו ללכת בביטחה לכותל המערבי. זה הזמן לברך את שוטרי משטרת ישראל שהאור הזה של בטחון פנים יוליד תבונה ואחווה שלום ורעות לכל עם ישראל", אומר הרב.

    רגע לפני שאני עוזב את לשכת הרב, אני שואל "מה האתגרים לעתיד?" הרב מחייך ואומר "יש עוד הרבה מה לעשות, אבל קח לדוגמא דבר שאני עובד עליו בתקופה האחרונה, והוא להפוך את תחנות המשטרה נגישות לפונים לקבל את השרות המשטרתי מקרב הציבור החרדי והדתי בשבת. כידוע הרבה אנשים לא נכנסים להתלונן בתחנות המשטרה בשבת גם כשזה הכרחי מאד לאותו רגע מפני חילולי השבת, אם זה השער החשמלי, הדלת עם הקוד, הרישום, המחשבים ועוד. בחודשים אלו אנו פועלים להגיע למצב של החלפת שערים שלא תהווה בעיה לשומרי שבת, טלפון שבת, עט שבת, דלת עם קודן שבת ועוד. תחילה יוכנסו הפתרונות הללו ועוד לתחנות שבהם יש חרדים ודתיים הגרים בקרבת מקום, כך שהם יוכלו לבוא ולהתלונן בשבת ללא חשש חילול שבת".

    לדברי הרב: "אין ספק שפתרונות אלו יהוו מענה גם לשוטר החרדי והדתי שיצטרכו להיות במשמרת בשבת. זהו פתרון הלכתי ששוקדים עליו בתקופה האחרונה".

    כשיצאתי החוצה, ראיתי שוטרת ממרחב נגב מתחנת רהט, היא אינה דתיה אך היא ניגשת לרב ואומרת לו "כבוד הרב שלום, אני מתחנת רהט, תודה רבה על הדברים ששלחת לנו לחנוכה". אני מרים גבה והרב מסביר, "לפני החגים אני שולח ל-30,000 השוטרים רעיון קצר על החג הקרב. לא פלפול בהלכה, אלא איך החג נוגע בעבודת השוטר ועל זה היא אמרה תודה, על הרעיון והקישור לחג".



    1 תגובות

    מיין תגובות