ח"כ יוגב: הרס בית מחבל אפקטיבית רק בשבועיים שלאחר הפיגוע

    אריאל שרפר No Comments on ח"כ יוגב: הרס בית מחבל אפקטיבית רק בשבועיים שלאחר הפיגוע

    הרס בית מחבלים: לאחר הודעת הצבא על הריסת בית המחבל שרצח את ארי פולד הי"ד, אומר ח"כ יוגב ל"אתר קול חי": "כשהורסים בית מחבל תוך שבוע שבועיים זה מרתיע – אחר כך זה סתם מתסיס"

    הריסת בית מחבל
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צה"ל הודיע בשבוע שעבר כי בכוונתו להרוס את דירתו של המחבל שבצע לפני כחודשיים וחצי את הפיגוע בצומת גוש-עציון בו נרצח ארי פולד הי"ד, תושב אפרת ואב לארבעה ילדים שהסתער על המחבל והביא לנטרולו ע"י פציעתו באורח בינוני – אך במהלך מעשה הגבורה נפצע פולד עצמו אנושות ונפטר מפצעיו בבית החולים.

    בעקבות הודעת צה"ל על הריסת בית המחבל שביצע את הפיגוע שאירע כזכור, לפני יותר מחודשיים, אומר ח"כ יוגב לאתר קול חי כי חובה להרוס בית-מחבל כמה שיותר קרוב לפיגוע שביצע – אחרת אין הרתעה ומתרופף הקשר בין הפיגוע להרתעת משפחת המחבל וכאלה שיכולים לקבל השראה ממעשהו. "גם בכירי השב"כ והצבא וגם אלוף פיקוד המרכז לשעבר רוני נומה אמר לי אישית את אותה עמדה: "כשהורסים בית מחבל תוך שבוע שבועיים זה מרתיע- אח"כ זה סתם מתסיס". ח"כ יוגב הוסיף כי הצעת חוק לזירוז ההליכים הבירוקרטיים להריסת בתי מחבלים הוגשה ולדבריו הדיונים מתמקדים כעת על הזמן בין הפיגוע להריסה שיהיה הכי קצר שניתן.

    ח"כ יוגב סבור שטווח הזמן הנכון להריסת בית מחבל הוא בין שבוע לשבועיים מיום הפיגוע – אך מובן שלפעמים יש תהליכים מורכבים יותר וגם מקרים שהצבא צריך להיוועץ משפטית כמו דירת מחבל או משפחתו בתוך מבנה רב-קומות (כמו במקרה של המחבל שבצע את הפיגוע בו נרצח ארי פולד הי"ד). יוגב מוסיף כי על פי החוק המקומי והבינלאומי אי-אפשר לשלול ממשפחת המחבל את הזכות לערער על הריסת הבית בו התגורר – אך אסור לתת לבירוקרטיה המתמשכת לשחק לטובתם וחובה לצמצם את הזמנים מהפיגוע עד ההריסה כדי לשמור על ההתרעה העתידית ולהפחית את פיגועי הטרור כי אף אדם לא רוצה שביתו ייהרס ולדברי יוגב אם יתקבל בעתיד חוק גירוש משפחות מחבלים ההרתעה תתעצם עוד יותר.

    בסיום דבריו מבקש ח"כ יוגב לשוב ולהדגיש את עמדתו לפיה המערכת המשפטית לא חיה את המציאות הביטחונית בשטח ומערימה קשיים ועיכובים על הרס בית מחבל רוצח והדבר פוגע בהרתעה ומסכן חיים בעתיד.
    "כשהורסים בית או דירת מחבל צריך לוודא שלא יהיו תנאים לבנייתם מחדש ויש להלאים את הקרקע כך שלא ניתן יהיה לשקם את ההריסה וגם לאכוף את זה בבדיקות של הצבא מדי פעם- אמר ח"כ מוטי יוגב לאתר קול-חי.
    עורך הדין חיים בלייכר מארגון חוננו אומר שאפשר על פי חוק להרוס בית מחבל ללא התרעה והחוק מקל על כך יותר מאשר פעם אך עם השנים התרבו עתירות של ארגוני שמאל על כך ובג"ץ הטיל מגבלות רבות על הריסת בתי מחבלים.

    לדברי עו"ד בלייכר היו גם בג"צים על הזמן בין ההודעה להריסה שמשפחת המחבל יכולה להגיש מצגת לצה"ל הצבא משיב ואז יש להם גם זכות לערער לבג"ץ ובדרך כלל במקרים האלה יש תמיד ארגון שמאל וארגונים פלסטיניים משפטיים המגישים בג"ץ בשם משפחת מחבל- וכך נוצר מצב בו לא ניתן להרוס בית מחבל מיד וללא שהיות וסחבת משפטית.

    עו"ד בלייכר מסביר כי משפחת מחבל טוענת בד"כ שהשהות שעברה מאז הפיגוע- מבטלת לכאורה את העילה המשפטית להריסת ביתו או במקרה של המחבל שרצח את ארי פולד הי"ד ודירתו נמצאת בקומה שלישית של מבנה בן שלוש קומות בכפר יטא אטימת הבית באופן שלא ניתן להשתמש בו עוד למגורים.

    "הריסת בתי מחבלים זה צעד הרתעתי נטו למשפחה של המחבל בעתיד אך זו לא ענישה בכלל. למעשה גורמים למשפחה לשלם על הפשע של המחבל- אך זה נועד בעיקר "למען יראו ויראו". יש מחבלים שלא אכפת להם לבצע פיגוע בתנאי שמשפחתם תקבל תנאים משופרים וכספי טרור. ברגע שמחבל יודע שמשפחתו תיפגע- זה עשוי להשפיע על החלטתו לבצע פיגוע ולבטל אותה- אך אין וודאות שכך יעשה ובכל מקרה הריסת הבית אינה ענישה אלא הרתעה לעתיד בלבד"- דברי עו"ד בלייכר מארגון חוננו לאתר קול-חי.

    ובחזרה למקרה בו פתחנו. משפחתו של ארי פולד הי"ד שמן הסתם לא תנוחם בהריסת בית המחבל שרצח את ראש המשפחה שניסה להציל חיי אדם רבים ולמנוע אסון גדול בהרבה בגבורה על אנושית גם אחרי שנפצע, ממשיכה להתגורר באפרת ולקבל תמיכה רבה משכנים ומכרים אך גם מהרבה אנשים שלא הכירה לפני האסון שאירע לארי הי"ד שהיה אדם מעורב מבחינה חברתית ופוליטית ולא היסס להביע דעתו בסוגיות מורכבות וגם בנושא החובה להגן על ארץ ישראל מטרור. ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי מספר לאתר קול-חי על התמודדות משפחת פולד עם הפיגוע: "משפחת פולד תושבי הישוב והם חלק ממנו כל הזמן והישוב עוזר להם להתמודד ולאחרונה הבת התארסה וכולם מבינים את הערבוב הקשה בין האבל והשמחה. החוק הוא חוק ואין שם ציפייה לשום פעולה שתתרחש אלא במסגרתו. מבחינה פוליטית אם יהיה קידום של ענישה למחבלים- זה מבורך"- אמר ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי.



    0 תגובות