- רדיו קול חי - -

שדולה לחולי הצליאק: "נביא להורדה במחירי המזון לחולים"

ייצוג לחולי הצליאק. היום (רביעי) הושקה שדולת צליאק בכנסת, מטרות השדולה היא להוזיל את מחירי המוצרים ללא גלוטן ולהביא להגברת המודעות הציבורית ולהכרת הנושא.

במהלך דיון רחב שהתקיים הועלו מספר הצעות על מנת להוזיל את מחירי המזון ללא גלוטן ולהביא פתרון אמיתי עבור הסובלים ממחלת הצליאק.

חולי הצליאק נמנעים מאכילת גלוטן שהינו מרכיב חלבוני המצוי בדגנים: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל. לאנשים רגישים אכילת גלוטן גורמת להתפתחות דלקת במעי הדק ונזק תפקודי.

כיום בישראל קיימת קהילה גדולה של חולי הצליאק המתקרבת לכמעט אחוז מהציבור. ישנם מספר עמותות הפועלות בנושא. בין העמותות, 'צליאק בקהילה' הפונה לציבור החרדי ומקיימת מכירות של מוצרים ללא גלוטן במחירים מוזלים באופן יחסי בריכוזים החרדים. השבוע, קיימה העמותה מספר מכירות מיוחדות בבני ברק, ירושלים, נתיבות ועוד.

לפני מספר שנים הוגשה הצעת חוק במטרה להוזיל את מחירי המזון ללא גלוטן לטובתם של חולי הצליאק ע"י חבר הכנסת והשר לשעבר מאיר שטרית אולם לא עברה. בהצעת החוק דאז נכתב, כי 'חולי הצליאק, ככל האזרחים, זכאים למילוי הצורך הבסיסי והיסודי של כל אדם – מזון נגיש במחיר סביר. מכך נגזרת חובתן של המדינה והחברה לספק לחולי צליאק מזון המתאים לצרכיהם במחיר שווה לכל נפש'.

סגן שר הבריאות ח"כ ליצמן בירך על הקמת השדולה ואמר כי הוא ומשרדו פעלו ויפעלו בנושא, "בימים אלו מקדם משרד הבריאות תכנית רחבה של תמיכה במפעלים שייצרו מזון ללא גלוטן ומתן הקלות רגולטוריות על היבוא של מזון ללא גלוטן, מדובר במהלך חברתי חשוב, מתוך מחויבות והכרה בזכויות ציבור חולי הצליאק הנדרשים למזון ללא גלוטן.

כבר כעת ניתן לראות את הניצנים הראשונים של ירידה במחיר ונפעל להמשך מגמה זו לטובת אוכלוסיית החולים. אנו נמשיך לפעול בנושא בשיתוף הגורמים המקצועיים".

יו"ר שדולת הצליאק ח"כ יעקב אשר הודה למשתתפים הרבים, נציגי העמותות הפועלות למען החולים וחברי הכנסת שהגיעו לתמוך בהקמת השדולה ואמר "היום הזה הוא יום חשוב ומכונן עבור האוכלוסיה שהיא נורמטיבית לחלוטין למעט מוגבלות מסוימת של הרגישות לגלוטן, הבנו כי קיימת בעיה במודעות לנושא הצליאק.

אנו נפעל להגביר את המודעות ולהיטיב עם הרגישים לגלוטן כדי להקל מעליהם את אורח החיים כתוצאה ממצבם הרפואי, יהיו ישיבות נוספות שיעסקו בכך , אנחנו נרכז את הנושא ובעז"ה נמשיך לפעול ולקדם פתרונות. התפקיד שלנו הוא לעשות הכל, כדי להסיר את החסמים, לגשר על הפערים ולהיטיב עם האוכלוסייה הזו כדי להקל מעליהם את ההתמודדות".

יו"ר שדולת הצליאק ח"כ מירב בן ארי אמרה: "אני שמחה על פתיחת שדולת צליאק בכנסת. אובחנתי כצליאקית לפני כשמונה שנים ומאז אורח החיים שלי אולי בריא יותר, אך בהחלט יקר הרבה יותר ולכן, הקמתי את השדולה יחד עם ח"כ יעקב אשר, שדרכה ניתן את הבמה הראויה לנושא ונפעל למען אלו שאינם רשאים לצרוך גלוטן בכל שכבות הגיל. תודה רבה לעמותות והשותפים לדרך, זהו צעד משמעותי ועבודה רבה עוד לפנינו".

ח"כ אורי מקלב בירך גם הוא את יוזמי השדולה על הקמתה והבטיח לעמוד לימינם ולסייע למען קהילת חולי הצליאק ככל שיידרש לכך.

בסיום הדיון אמר ח"כ אשר "נפעל באופן מיידי להקמת צוות שירכז את הצרכים של חולי הצליאק ואת הפתרונות שהוצעו במגוון התחומים שהוזכרו , הדאגה לחולי צליאק חוצה מפלגות ומגזרים, יש לברך על שיתוף הפעולה שיש לנו בנושא עם מפלגות נוספות ונדרוש חקיקה לטובת חולי הצליאק במו"מ הקואליציוני בהקמת הממשלה הבאה".