הפרטיזנים לא חלמו: ליפא, אייזיק האניג, חיליק פראנק ואחרים משתמשים בהם • צפו והאזינו

    קלמן טלר 6 Comment on הפרטיזנים לא חלמו: ליפא, אייזיק האניג, חיליק פראנק ואחרים משתמשים בהם • צפו והאזינו

    מתברר ש'שיר הפרטיזנים היהודי' של עמירן דביר, מקורו כבר לפני כמעט 100 שנים, במסגרת פינת 'המלחימים' בתוכנית מוצ"ש חי עם מנחם טוקר הזכיר לו דוד קליגר כי מתברר שיש כבר הרבה זמרים שעשו שימוש בקטעים מהשיר הזה, היום בתוכנית 'זמן אוויר' הושמעה ההלחמה המלאה • אל תפספסו

    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סיפורינו מתחיל אי שם בשנת 1922 כשקבוצת כורי פחם (כנראה יהודים) הלחינו לעצמם שיר לכת כזה עם מילים באידיש שקיבל את השם 'קוילן' (פחמים באידיש).

    משם אחרי כ-30 שנה זה התגלגל לפרטיזן איטלקי שבהשראת הלחן הזה הלחין את שיר הפרטיזנים האיטלקי, ומשם זה הגיע גם לשיר בשם 'בלה צ'או צ'או'.

    אך כאן לא תם הסיפור, המנגינה של השיר 'קוילן' מפורסמת ומוכרת אצל מיטב נגני הכלייזמר והיא זכתה לכמה שמות כמו 'די פריילאכט נאכט אין פלשתינה' או 'מקווה האריז"ל' ועוד.

    בשבועות האחרונים הוציא עמירן דביר גירסה יהודית לשיר הפרטיזנים, אך אוזנו החדה של המומחה להלחמות דוד קליגר לא נתנה לו מנוח והוא עשה את התחקיר שאתם קוראים כאן, מפה לשם במסגרת התוכנית מוצ"ש חי לפני כשבועיים בפינת 'המלחימים' הושמעה טעימה מתוך ההלחמה הגדולה שמתברר שהרבה נטלו בה חלק, אם זה אייזיק האניג בשיר 'אדון הכל' אותו הלחין יוסי גרין, אם זה ליפא שמעלצער בשני שירים האחד 'משיח למשלוח מנות' והשני 'כי הם חיינו' כשכולם מתחברים יופי בהלחמה אחת גדולה ומשעשעת.

    היום בתוכנית 'זמן אוויר' הושמעה ההלחמה המלאה כשקליגר מסביר אותה לפרטיה, ועל הדרך מודה למנדי אור ואהרל'ה חריטן שלחו חלק ברעיון ובביצוע.

    צפו והאזינו:



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 6

      אחד השירים הכי יפים רק לא הבנתי משהו באמת השיר של בלה צאו זה לא האמיתי אלא הוא לקוח משיר שליהודי שהועבר לפרטיזני ואז עשו אותו לבלה צאו?ודרך אגב השיר תורגם ל40שפות שאנשים עשו על המנגינה הזאתי

    2. 5

      דוד קליגר חולה עליך וגם על ליפא

    3. 3

      אין שידור חוזר למוצש חי עם קמפה

    4. 1

      זה שיר שהמקור של המנגינה זה לועזי, בלועזי יש צ'או צ'או -זה בא משם