כל מה שרציתם לדעת על תופעת הגזים בתינוקות

    עפר גדנקן 1 Comment on כל מה שרציתם לדעת על תופעת הגזים בתינוקות

    תופעת הגזים בתינוקות, היא תופעה שכיחה למדי המופיעה אצל תינוקות רכים. איך מזהים אותה ומה ניתן לעשות? בכתבה הבאה תוכלו למצוא מספר עצות שימושיות להתמודדות עם תופעה זו.
    מאת רננה מזרחי, דיאטנית קלינית, מנהלת מדעית "מטרנה"

    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מי מאיתנו, הורים לתינוקות, לא שמע על התופעה שההורים  מכנים "גזים", ובשפה המקצועית נקראת קוליק? אם גם התינוק שלכם סובל מכך, אתם לא לבד. תופעה זו שכיחה מאד ,לפי דיווחי אמהות כ- 70% מהאימהות לתינוקות עד גיל 1/2 שנה מציינות כי תינוקן סבל מגזים והיא שכיחה באותה מידה בתינוקות הניזונים באופן טבעי ומאלה הניזונים מתחליף חלב-תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל).

    "סיוט הגזים", כפי שהורים רבים מכנים זאת, מופיע בדרך כלל בסביבות השבוע השני לחייו של התינוק, מגיע לשיאו בשבוע השישי, ונעלם עד גיל 3-4 חודשים. התקופה הזאת לא נעימה לאף אחד – לא לתינוק ולא להורים המודאגים.

    איך נזהה שלתינוק יש גזים?

    אם התינוק שלכם מתחיל לפתח אי שקט המלווה בהתקפי בכי פתאומיים וארוכים, פניו מאדימים אגרופיו מתכווצים וקשה להרגיעו כדי שתבדקו:

    האם הוא בוכה בכי פתאומי שלא נובע מרעב או עייפות במשך כ-3 שעות ביום? האם זה חוזר על עצמו פחות 3 פעמים בשבוע והתופעה אינה חולפת בתום שבוע? אם עניתם כן לשתי השאלות זה סימן שלתינוק שלכם יש קוליק.

    אז מה ניתן לעשות כאשר התינוק סובל מגזים?

    ראשית, חשוב לגשת עם התינוק לרופא המטפל, כדי לקבוע שאכן מדובר בקוליק שהינה תופעה פיסיולוגית הקשורה לתהליך הבשלת המעי. במידה ואכן כך, לכם הורים יש את האפשרות להקל על התינוק:

    • העניקו לו חום ואהבה, אל תחששו שבכך תרגילו אותו להיות "על הידיים" או מ"פינוק יתר", כרגע כל מה שהוא זקוק לו זה החום והמגע שלכם.
    • ​החזיקו את התינוק על זרועכם, כך שבטנו צמודה אל זרועכם ורגליו מופנות כלפי מטה, עשו זאת בעודכם בעמידה ונסו עם היד השנייה לעסות את גבו. זו אחת התנוחות שמרגיעה רבים מהתינוקות במצבים אלו.
    • ​השתמשו במוצץ
    • ​פנקו את התינוק שלכם באמבט נעים או בעיסוי בטנו בתנועות מעגליות עם כיוון השעון
    • ​זכרו שלא כל בכי מעיד על רעב בהכרח- במידה ולא עבר פרק זמן מספיק מהארוחה והתינוק בוכה, נסו להרגיעו בדרכים אחרות. האכלת יתר עלולה להחריף את העומס על מערכת העיכול ולהעצים את בכיו וכאביו של התינוק.
    • ​אם את מזינה אותו בהזנה טבעית, מצויין! המשיכי בכך, את נותנת לו את התזונה הטובה ביותר. אמנם לא הוכח כי קיים קשר ישיר בין מזונות שאת אוכלת וגזים אצל התינוק ויש הרבה מיתוסים בנושא שאינם מוכחים. אז אין סיבה שתפסיקי לשתות משקאות מוגזים אבל בהחלט את יכולה לנסות להימנע ממוצרי חלב במשך מספר ימים ולעקוב אחר התינוק, אם ניכרת הטבה את יכולה להמשיך בתפריט שאינו מכיל חלב ומוצריו ולהקפיד על נטילת תוסף סידן במקביל.
    • במידה והתינוק אינו ניזון בהזנה טבעית, נסו להזינו בתחליף חלב ייחודי בעל הרכב קל לעיכול. מטרנה ספיישל מהדרין הינו תמ"ל המיועד לתינוקות עם גזים וקוליק ובעל הרכב קל לעיכול, דל לקטוז ומועשר בפרוביוטיקה ידידותית למערכת העיכול.

    ולסיום, נסו להיות סבלניים ורגועים עד כמה שאפשר, כי כך תוכלו להשרות תחושת ביטחון ורוגע לתינוק. אל תשכחו – מדובר במצב זמני. התקופה הזאת תסתיים כשהתינוק יגיע לגיל 4-5 חודשים.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      שכחתם לציין את התכשירים שיכולים להקל, כמובן הגרפווטר!
      תכשיר מס' 1 לטיפול והקלה בגזים, טבעי לחלחוטין ומתאים מגיל לידה, אני לא יודעת איך היינו מסתדרים בלעדיו בתקופות האלו אצל הילדים, חבל לתת להם לסבול לכתחילה