- רדיו קול חי - -

דיון בכנסת: בתי הדין בארץ במבנים שכורים ולא ראויים

ועדת הכספים דנה היום (שני) בתקציב הבינוי והפיתוח של בתי הדין בהשוואה לבתי המשפט. במהלך הדיון ניתנה סקירה לגבי מצב בתי הדין ברחבי הארץ ועלה כי בתי דין רבים אינם במצב ראוי, גם לעמדת חטיבת הנכסים בחשב הכללי. לגבי מספר מוקדים עלו חילוקי דעות בין הצדדים באשר למצבם. לצד כך נמתחה ביקורת כי בניגוד לבתי המשפט בתי הדין ממוקמים במבנים בשכירות בלבד, שפעמים רבות מוסבים לצרכי השימוש, דבר המעורר בעיות רבות בשטח.

ח"כ שולי מועלם: "אני לא חושבת שבאגף תקציבים או בדיור הממשלתי אכפת למישהו איך בתי הדין נראים. לא ראיתי שלקח כ"כ הרבה שנים למצוא מבנים מתאימים לבתי המשפט". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הורה לבתי הדין הרבניים, השרעיים והדרוזים להעביר מסמכים עם צרכי בתי הדין שיועבר לבינוי הממשלתי, ובהתאם לכך יתקיים דיון המשך.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "הועברו אלינו בקשות לתקצוב בינוי בתי המשפט ואני ביקשתי לדעת מה קורה עם בינוי בתי הדין של כלל הדתות בישראל. מעולם לא התקיים פה דיון בנושא עם נתונים ואנחנו רוצים לדעת מה קורה איתם".

דוד מלכא, מנכ"ל בתי הדין הרבניים: "ראינו פרסומים שונים לגבי בינוי בתי המשפט ברחבי הארץ, אך אין מענה לזכות שלנו לקבל דיור הולם לבתי הדין הרבניים, למה אין פרסומים כאלה? אשמח שיהיו. בתי הדין עדיין במבנים שכורים, אמנם בית הדין באשקלון קיבל את מבנה בית המשפט הישן אך כל השאר במצב אחר לגמרי".

מלכא פירט לבקשת הוועדה את מצב בתי הדין ברחבי הארץ: "לגבי בית הדין הגדול בירושלים רק לפני מספר שנים נכנסו אליו אך הוא נבנה במקור כמבנה מגורים שלא הצליחו לשווק והוסב לבית הדין, כאשר ההסבה לא מתאימה.

באילת – עכשיו עשו הקצאה תקציבית חדשה, מדובר על שטח של 100 מטר לשכירות, במסגרת קריית הממשלה בעיר. בב"ש – יש מבנה בשכירות המתאים לצרכים.

באשקלון יש מבנה לשכירות ששופץ. באשדוד בית הדין לא עונה לצרכים, צפוף, קטן. יש מבנה של עיריית אשדוד שמתאים לנו, ניתן להשכיר אותו. ברחובות, בית הדין הכי גרוע, ברמה קיצונית. בת"א כבר 8 שנים מחכים למקום, המבנה מאוד מיושן, לא עונה לצרכים. היה מכרז שנפל.

בנתניה גם יש מבנה שלא מתאים, ללא מיזוג. גם לפי הדיור הממשלתי 5 בתי דין לא מתאימים. בחיפה אין אוורור מבחוץ, בטבריה – עברו לדיור חדש ב-2016, אך יש מחסור חמור בשטח קבלת קהל. בצפת יש הכנה של פרוגרמה, המבנה הנוכחי לא מתאים".

ח"כ יצחק וקנין: "מה שהמדינה עושה זו אחיזת עיניים גדולה בכל הנוגע לבתי הדין, מעבירים אותם למבנים ישנים, מה אכפת לכם וכך זה הולך לאורך ולרוחב, במקומות שלא ראויים. בושה וחרפה למדינה שמתייחסת כך. אתם רוצים להוריד את רוח העם, שיסתכלו על בתי הדין בצורה כזו. זה לא רק גירושין, עוד דברים נידונים שם, כל מי שעושה צוואה הולך לבתי הדין כדי לחסוך כסף וכי זה טוב יותר. אני מתבייש שזו המציאות".

אסף עופר, חטיבת נכסים, החשב הכללי: "בית הדין הרבני הגדול בי"ם, נעשה בשיתוף עם הנהלת בתי הדין דאז, אם ההנהלה רוצה בית דין חדש, אנחנו פתוחים לשמוע. יש מגרש שמיועד לרבנות ולבין הדין הגדול, ככל שיהיה תקציב אין לנו בעיה לבנות.

שני מנדלבאום לאופר, אגף תקציבים, משרד האוצר: "רק לפני 3 שנים בית הדין נכנס למבנה חדש, למרות זאת לאור המצב הונחו האחראים לאתר מקום חדש".

עופר: "באשדוד המקום באמת לא מתאים, סוכם על מקום אחר לאור הדרישות של בתי הדין, אך לאור בקשת בתי הדין לבדוק דיור אחר, אנחנו הולכים השבוע לפגישה עם ראשי העיר אשדוד כדי לבדוק את ההצעה החדשה".

ח"כ שולי מועלם: "זה אומר שיבנה מבנה מההתחלה? מבנה שהמטרה שלו היא בית דין רבני או ששוב לוקחים מבנה קיים ועושים לו טלאי על טלאי?!"

עופר: "גם בת"א הבעיה ידועה, הוגשו הצעה ב-2014 שנדחתה על ידי בתי הדין הרבני, היה הליך ב-2015 והגיעו לסיכום, אך הבעלים של הנכס חזר בו מהסיכום, לאור זאת השנה פורסם השנה מכרז חדש שנמצא בבדיקה".

ח"כ מועלם: "ת"א גדלה בצורה בלתי רגילה, אני לא חושבת שבאגף תקציבים או בדיור הממשלתי אכפת למישהו איך בתי הדין נראים. לא ראיתי שחיפשו כ"כ הרבה שנים לבתי המשפט מבנים".

עופר: "גם ברחובות הביעה ידועה ומטופלת – יש מכרז, אנחנו בשלב מו"מ. נתניה – גם מכירים את הבעיה, בית הדין צפוי להיכנס לקריית הממשלה בנתניה שהותאמה בדיוק בשבילו. לגבי טבריה – הטענה מפתיעה אותנו לאור כך שהם נכנסו לשם לפני שנתיים, הדיור הממשלתי קיבל את הבקשות ועל בסיס זה התאים את הדיור, עכשיו אחרי שנתיים בלבד אומרים שחסר שטח, אנחנו כאן כדי לשמוע. צפת – גם שם פעם ראשונה שאנחנו שומעים שיש בעיה. בחיפה אני מזמין את הוועדה לסיור, מבנה מושקע מאוד, הושקעו 20 מיליון ₪, זה שאין חללי אוורור, גם פה אין חללי אוורור, המבנה בסטנדרט גבוה מאוד. אני מזמין אתכם לראות גם את יתר בתי הדין שלא עלו פה והינם במצב טוב מאוד".

שני מנדלבאום לאופר, אגף תקציבים: "כל בתי הדין או שופצו או מטופלים ויש חיפוש אחר דיור חלופי".

ח"כ גפני: "היו נותנים שבבית המשפט העליון תהייה כניסה הדורשת מעבר על הצד כמו בבית הדין הגדול? משפצים? תיתנו את המבנים החדשים לבתי הדין ואת המשופצים לבתי המשפט, למה רק להיפך?

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "המצב בבתי הדין לא נורמלי לחלוטין, חצי במקום לא ראוי, והחצי השני לא מתקרבים במצבם לבתי המשפט, שאנחנו מברכים על ההיכלים שנבנו להם אך מנגד בתי הדין במצב בלתי מתקבל על הדעת. אני מבקש מבתי הדין – תכינו תוכנית מסודרת בתוך חודש, לגבי כל בית דין בארץ והצרכים שלו, מה הנהלת בתי הדין מבקשת שיהיה בכל בית דין.

את זה נעביר לגופים הרלוונטיים ונראה מה המענה. לגבי בתי הדין השרעיים, אני מבין שיש דיאלוג שמתקדם, אני מבקש שתעדכנו אותי בתוך חודש בהתקדמות ככל שיש, אם לא יסתדר נדון גם בזה. לגבי בתי הדין הדרוזים, אותו דבר, תפנו מכתב למנהל הדיור ותציינו את הצרכים, תעדכנו אותנו בהתקדמות וכל שצריך נדון בזה".