- רדיו קול חי - -

דור העתיד של רבני אירופה התכנסו לדון בצרפת על "אתגרי הקירוב"

"אני מאמין שבימנו הרב בכל קהילה אינו יכול להסתפק במתן שירותים דתיים לבני קהילתו או לבני עירו אלא הוא אמור לייצר 'צרכים רוחניים' אצלם בכדי לענות על הביקוש ואת זה עושים באמצעות חסד ועוד חסד. אברהם אבינו זכה להיקרא איש החסד בזכות שחיפש למי לעשות חסד, הוא ייצר חסד ולא המתין שישחרו לפתחו בכדי להגיב בעשיית חסד" – כך אמר הגאון רבי ראובן אוחנה שליט"א רבה של מרסיי וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' בכנס ההעצמה מקצועי של רבני קהילות מכל רחבי אירופה שנערך ע"י 'ועידת רבני אירופה' במרסיי שבצרפת.

הגר"ר אוחנה שליט"א הוסיף כי ׳המקום בו אנו מקיימים את הכינוס שימש בעבר כ'בית יולדות'; ואני אומר לכולם מה שאנחנו משתדלים לעשות כאן זה לגרום למתקרבים 'להיוולד מחדש'. המשימה שלנו בכלל ובסמינר הזה במיוחד לתת לרבנים את הכלים מחד; לפעול בעוז בהלכות היסוד ללא פשרות ומאידך; לקרבם כפי שכותב החזון איש זצ״ל, ׳בעבותות של אהבה'.

הכינוס שעסק ב'אתגרי הקירוב בעידן הנוכחי' התקיים בחסותם האדיבה של הקהילה היהודית של מרסיי הקונסיטואר ונשיאה מר כהן טנוג'י; נשיא הקהילות היהודיות בדרום צרפת מר צבי עמר ובשיתוף ' מרכז הלימוד' מרסיי והעומד בראשו; הגר"ר אוחנה שליט"א, וארגון 'חולי"א' שע"י קרן 'מתנאל' מלוקסמבורג ונציגם, בני משפחת אפללו הי"ו.

עשרות רבני קהילות מרחבי אירופה ובהם; מאנגליה ספרד מונקו גרמניה צרפת גיאורגיה תורכיה פולין לטביה יון מולדביה רוסיה אוקראינה ובלארוס התכנסו במרסיי כדי לקבל את הכלים הנדרשים והדרכים להתמודדות עם אתגרי הקירוב בעידן הנוכחי. המיקום השקט בקהילה היהודית הלבבית והאויר הצלול היוו את הפלטפורמה המתאימה לדיונים הפוריים במהלך שלושה ימים בנושאים הקרדיאליים המגוונים העומדים כיום לפתחם של הרבנים באירופה. רבים מהרבנים הצעירים המכהנים הם בוגרי ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה.

בכינוס נשאו דברים; המרא דאתרא הגר"ר אוחנה שליט"א, המנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה' ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל שליט"א. הרב ראובן לויכטר המנהל הרוחני של 'נר לאלף' מיסודה של משפחת וולפסון. מר ליאור מיכלוביץ מייסד ומנהל מכון 'מרכז שילובים'. רבנים מחנכים ואנשי מקצוע בתחומים רבים ומגוונים ובהם: 'קירוב ע"י נתינת משמעות לחיים', 'סדנא מעשית לניהול זמן והתמודדות עם לחץ', 'הזמנתו של היהודי המחלל ל"ע שבת בפרהסיה בימינו ומגעו ביין', 'קירוב רחוקים – השלבים הנכונים והראויים להתחלה', 'הדרכים המובילות לליבו של הסטודנט". קירוב יעיל דווקא ע"י השפעה ברורה מעבר לגבול שלי', 'האם מותר להורות היתר בדבר איסור למתקרבים ליהדות', ועוד.

הגר"מ לבל אמר כי 'בתורה הק' נכתבו פרשות שלמות על הנהגותיו של אברהם אבינו מייסד הקירוב והמסר המרכזי הוא: חסד בחום יהודי ובמסירות. כי כך עושים קירוב. הקהילה היהודית כאן במרסיי היא הפלטפורמה הראויה ביותר ללמד רבנים צעירים מהי מידת החסד. הגר"י סיטרוק זצ"ל שכיהן כרבה של מרסיי טבע בקהילה את התכונה העמוקה ביותר של הקירוב באמצעות החסד.

"הרב אוחנה שיבדלח"א המכהן כיום כרבה של מרסיי הוא הדמות הנכונה להראות לרבנים כיצד עושים קירוב מבלי לוותר על קוצו של יוד והחשוב מכל אותו אני מבקש להדגיש: מרן הגרא"מ שך זצוק"ל הביא את דברי רבי חיים ויטאל שאל הרי מידות הן היסוד החשוב ביותר של האדם, מדוע אם כן אין הלכות מידות שהן כל כך חשובות לבניינו של האדם היהודי. רבותי אמר הגרא"מ שך אין כלום ללא היסוד הזה. אין הלכה ואין כלום ללא היסוד המוסד הזה; מידות טובות. זכינו וכל אחד מהרבנים הנמצאים כאן הוא קודם ניחן במידות טובות בסבר פנים ובחום היהודי ומי כמו הקהילה כאן במרסיי והעומד בראשה כדי להמחיש לכולנו עד כמה יש לרדוף את החסד'.

במהלך כינוס ועידת רבני אירופה במרסיי [1]
במהלך כינוס ועידת רבני אירופה במרסיי

אלי איטקין

נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א שיגר איגרת ברכה למשתתפים; "האתגרים העומדים היום בפני רבני הקהילות בפרט וארגוני הקרוב בכלל בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים וההתמודדות חייבת שתהי' על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. אחוזי ההתבוללות לצערנו גבוהים מאוד, רבני הקהילות הם חוד החנית והציר המרכזי של ארגוני הקרוב העומדים כחומה בצורה להגן לחזק ולהרחיב את הקהילה היהודית שברובה, לצערנו, אינה שומרת תורה ומצוות".

בקהילה היהודית במרסיי שאירחה את הכינוס מתגוררים כ 70.000 יהודים. למרות גל העליה לארץ של הרבה יהודים מאז הפיגועים הנוראיים שאירעו בצרפת, מה שבכל זאת מהווה עבורנו נקודת אור היא העובדה שיותר ויותר יהודים מבקשים להימנות על הקהילה ולהשתתף בתפילות ובשיעורי התורה גם יהודים שלא ידענו על קיומם והסתירו כל קשר ליהדות – אומר הגר"ר אוחנה שליט"א.

במרסיי פועלים 17 בתי ספר יהודיים ובהם תלמודי תורה. בית יעקב יסודי לבנות. ישיבה קטנה. תיכון וסמינר לבנות. בתי מדרש, כוללי אברכים, ומדרשה לנשים על טהרת הקודש. לפני כשבע שנים ייסד הגר"ר אוחנה ישיבה גדולה שמרן הגראי"ל שטינמן זצוק״ל היה נשיא הכבוד שלה. כיום גם במקום כולל אברכים צעירים להסמכה רבנית.