הפרומער המודרני \\ אריאל כהן

    אריאל כהן No Comments on הפרומער המודרני \\ אריאל כהן

    שלוש הנקודות שיחלקו אצלכם את תחומי המודע ולהיות מודרני זה לפעמים להיות פרומער | וגם, תשכחו משיעורי עברית בכל הנוגע למיקומים של סימני קריאה ושאלה | טור אימון שבועי

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשנים האחרונות בעיקר במגזר החרדי נושא הפתיחות מגדיר אנשים, דעות, משפחות, וקהילות. רבים נוטים לחשוב כי פתיחות, הכוונה ל"מודרניזציה", אבל בפועל יכול להיות אדם מאוד מתקדם ומודרני אבל הוא סגור באישיותו ואסביר את דברי.

    בכדי לדייק את המונח פתיחות יש צורך לחפש במקורותינו היכן המונח נמצא.

    כבר הזכיר התנא באבות את המונח "איזהו חכם הלומד מכל אדם" כאשר אדם רוצה להיות חכם אמיתי הוא צריך להיות בפתיחות מחשבתית ולהיות מוכן ללמוד מאחרים בכדי להצליח, גם אם האנשים שממנו הוא לומד נתפסים בעניו כפחות ממנו.

    בטור בשבוע שעבר הוצגה דוגמא של אדם הנמנע מלעשות דברים מסוימים ובסוף הוא רואה סביבו אנשים הפועלים בדבר שהוא נמנע ממנו ומצליחים מאוד, לעיתים אנו אפילו נוטים להגדיר את אותם אנשים ל"פחותים מאתנו" אשתדל בשורות הבאות לתאר איך ניתן להשתמש בפתיחות בצורה הנכונה, ולשנות הרגלים כאלו וכן לאפשר לנו לקיים את דברי התנא באבות ולהיות חכמים ולאפשר לכולנו להיות בפתיחות מחשבתית.

    מרטין היידגר שהיה פילוסוף גרמני בתחילת המאה הקודמת, חילק את תחומי הידיעה של בין האדם לשלושה חלקים.
    A – מה שאני יודע שאני יודע. יש המון דברים שאני יודע שאני יודע כמו למשל: שאני קורא מאמר זה כעת, משמעו שאני יודע לקרוא, שאני יודע לעבוד על מחשב, שאני יושב , שעכשיו יום או לילה וכד’.

    B – מה שאני יודע שאני לא יודע גם כאן, יש המון דברים שאני יודע שאני לא יודע. כגון: אני לא יודע לקרוא ולכתוב סינית, לנגן בכינור וכד'.

    C – מה שאני לא יודע שאני לא יודע כמובן שכאן לא ניתן לפרט כרגע.

    תחום A ו-B נמצאים בתוכי והם מהווים את גבול האפשרויות הידיעה שלי ברגע נתון.

    באזורים אלו לעיתים אנו 'שמים' את הדעות/הגישות (האג'נדות) שלנו, ולא רק עבודות חד משמעויות.

    לדוגמא:
    אני גרוע בחשבון! אני לא חזק ביחסי אנוש!

    תחום C: אני לא יודע שאני לא יודע – זה אותם דברים שאני אפילו לא יודע שאני לא יודע, תחומים שהם לחלוטין חדשים לי. תחום C נמצא תמיד מ'חוץ' לי. כלומר, למידה והבנה של תחום C עבורי יהיה באמצעות ספרים ומקורות ידע שונים ובתחום A ע"י אנשים אחרים.

    זכור: העובדה שאתה אינך רואה דבר מה, אין משמעותה שהוא לא קיים.

    המשמעות האימונית במושג 'פתיחות' הינה: שאני מסכים להסיר סימני קריאה אך לא להטיל ספק בי.

    חשוב לזכור: 'סימני קריאה – !' הן גישות / מחשבות שאיכשהו הפכנו אותם להיות עובדות, אבל הן לא.. הן דעות, וכששמים עליהן ספק ('?') ניתן לחולל פריצת דרך בחיים.

    דוגמא למעבר מאזור A לאזור C:
    גישה: אני ביחסים גרועים עם יעקב, חבר שלי!
    סימן שאלה על אמירה מסוג זה לא תראה כך:
    למה את/ה ביחסים גרועים עם יעקב?
    כי אם:
    מהי מערכת יחסים איכותית בעיניים שלך?
    האם היית מעוניין לייצר מערכת יחסים שונה?
    איך אפשר לייצר מערכת יחסים אחרת עם יעקב?
    האם למישהו מחבריך יש מערכת יחסים אחרת עם יעקב? למי מהם? מה קורה שם?
    איך מתנהלות מערכות היחסים בין חבריי עם יעקב?

    אם נפעל בפתיחות אמתית נוכל לקיים את דבר המשנה ולהיות חכמים אמתיים.

    אני מזמין אתכם לשתף את האזורים שאתם רוצים לבחור ולפעול לשינוי הגישה בהם, לפעול מתוך פתיחות להפוך את סימני הקריאה לסימני שאלה ולפעול במרחבים שעד היום לא ידענו שאנו יכולים לפעול בהם.
    תגובות ניתן לשלוח למייל [email protected]


    הכותב הינו יועץ חדשנות למגזר החרדי, ומאמן אישי ועסקי מטעם תות תקשורת ותוצאות.



    0 תגובות