ה"גנרל הפצוע" – כמונו? \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    הרב נהוראי משה אלביליה 2 Comment on ה"גנרל הפצוע" – כמונו? \\ הרב נהוראי משה אלביליה
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אור נצנוצי השנה החדשה כבר דופק בחלוננו, ואנו מקבלים אותה בזרועות פתוחות ובאהבה אין סופית, ומקווים שנראה בה אושר שלווה ונחת. ש"נהיה לראש ולא לזנב", שנזכה להיות בה ראש לכל מעשינו במצוות ובמעשים טובים, שלא נדע עוד אכזבה ונדע רק אושר והחיוך לא ימוש בה מפנינו.

    אך בתוך כל זאת הבה נעצור לרגע ונשאל את עצמנו האם עשיתי די והותר למען השנה החדשה? הרי אני רוצה שהקב"ה יכתוב ויחתום אותי להימנות מחלקם של כת הצדיקים הנכתבים ונחתמים לחיים טובים. איך אעשה זאת? הלא כולי מלא עוונות וחטאים מהשנה החולפת???

    הגאון ר' שאול בראך מחכמי הונגריה זצוק"ל מביא בספרו "גבעת שאול" משל ממנו נוכל ללמוד מוסר השכל. לפני שנים רבות היה גנרל גדול ונערץ אשר נישא שמו בפי כל בני הממלכה לכבוד ותהילה. תמונותיו נתלו בכל בית, ושמו נישא בפי כל עולל וילד קט. גנרל זה היה נלחם בשרות מלכו אשר היה נאמן לו בכל ליבו. בכל מלחמה שהיה יוצא אליה היה נלחם בחרוף נפש, ואפילו על גופו נתגלו פה ושם סימני צלקות, אך זאת לא הפריע לו במלחמותיו.

    כך עברו להם הימים והנה ידעה הארץ שלום ובטחה, השקט ובטח. לא עוד מלחמות, אלא רק הסכמי שלום עשה המלך עם מדינותיו השכנות. הגנרל הנערץ חזר לו לביתו, והחל מבלה כל יום מימיו במסיבות ובמשתאות לשוכרה עד השעות הקטנות של הלילה. באחת מהמסיבות הללו שתה האיש לשוכרה מעבר לרגיל, והחל מתוך שכרותו להשמיץ את המלך. החל לטעון שהמלך אינו ראוי לשלטון ואיננו יודע להנהיג את הממלכה, עובדה שלפני כמה שנים דרדר אותנו למלחמות. הדבר החל להתפרסם מפה לאוזן, "עוף השמיים יוליך את הקול", עד שהגיע הדבר לאוזני המלך אשר כעס מאד וחמתו בערה בו.

    המלך ציווה לתפוס את הגנרל חי, ולא משנה איפה הוא ובמה הוא עוסק ולהביא אותו אל כיכר העיר ל-ת-ל-ו-ת-ו!!! והנה הגיעו לטירתו של הגנרל שוטרי המלך חרש ותפסוהו. הודיעו לו את גזר דינו שבעוד מספר ימים יעלה הוא אל עמוד התלייה וישיב את נשמתו לבוראה. כך עובר יום ועוד יום עד שהגיע יום ביצוע גזר הדין. הגנרל מגיע אל הכיכר, והתליין אומר לו: "אדוני היקר בקשה אחרונה!" עונה לו הגנרל "אני רוצה לדבר עם המלך" והביאוהו אל המלך. מיד בהגיעו לפני המלך קרע מעליו את בגדיו ובכה בכיות נוראיות, הראה למלך את הצלקות המעטרות את גבו! ואמר לו כל אלו לכבודך עשיתי ולא לכבודי! אלא כבוד המלך כל זאת מרוב אהבתי האמיתית והכנה אליך!

    והנמשל מאלף – כל השנה אנו נלחמים עם היצר הרע עין בעין, פעמים שאנו עומדים בניסיונות הבאים עלינו. אך ישנן פעמים שבהן אנו נכשלים והולכים אחר תאוות ליבנו. והנה מגיע ראש השנה ובורא העולם יושב על כיסא של דין וכותב את גזר דיננו על פי מעשינו במשך השנה. והנה יצר הרע בא עלינו בקטגוריה ומראה לפני בורא עולם את כישלונותינו ואת העבירות שעברנו במשך השנה. אך באותו רגע אנו באים לפני בורא עולם ואומרים לפניו: "בורא עולם, תראה את הצלקות שהשאירו את רישומן על ליבנו, תראה את המאמץ שלנו לנצח את היצר הרע, תראה את מעשינו הטובים שעשינו. את כולם עשינו רק לכבודך, לקדש את שמך בעולם. אנא התמלא עלינו רחמים ותהפך דיננו לטובה".

    ישנה המלצה מחכמי הדור לכוון את מעשינו הטובים לכבוד ה' יתברך ולא לכבודנו. כשאדם מתפלל, עושה מעשה חסד שלא יחשוב על הכבוד שיקבל על כך, אלא יחשוב על הנחת שיש לבורא עולם מכך.

    אנו יכולים ללמוד תובנה מעניינת לחיים מכוס הקפה. אדם לוקח קפה שהוא מר ומערב אותו בסוכר שהוא מתוק. שופת מים רותחים ומערב אותם בחלב הקר. לבסוף מערבב את הניגודיות הזאת, וככל שמערבב יותר כך הארומה העולה מכוס הקפה משתבחת. כך הם החיים, פעמים שמתרחשים בחייו של האדם ניגודים, ההפך ממה שהאדם ציפה ורצה, מתרחש לנגד עיניו. אך האדם מתמודד בגבורה עם כל הקשיים הבאים עליו, וככל שיעמוד בעוד ניסיונות כך אישיותו משתבחת ומתעצמת. הקב"ה נותן לאדם את הניסיונות והקשיים את ה"ערבובים" בשביל שבסופו של דבר ייצא האדם חזק יותר לעבודתו יתברך.

    אנו צריכים להגיע אל השנה החדשה בגישה הזאת. אחרי שהפגנו נאמנות בשדה הקרב, אנו מבקשים תחוס עלינו ותיתן לנו חיים טובים וארוכים, כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה ומבורכת ותתחשב בצלקות המעטרים אותנו למען ש-מ-ך !!!

    ובהזדמנות זו רציתי לברך את הקוראים היקרים ואת כל בית ישראל בשנה טובה ומבורכת. שנה של שמחה ואושר, שנת שלום ושגשוג, שנה של עלייה בתורה ויראת שמים, שנה שבה יתגשמו כל משאלות ליבכם לטובה ולברכה ותזכו להיכתב ולהיחתם לאלתר בספרם של צדיקים וחסידים, שתראו נחת מכל יוצאי חלציכם ורווח והצלחה בכל מעשה ידיכם!!

    שבת שלום ומבורך.
    "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה".



    2 תגובות

    מיין תגובות