תיק 'רפיח' נסגר: הכוחות פעלו בכדי לעצור את חטיפת הדר ז"ל ולא מנקמה

    קובי פינקלר No Comments on תיק 'רפיח' נסגר: הכוחות פעלו בכדי לעצור את חטיפת הדר ז"ל ולא מנקמה

    הפרקליט הצבאי הראשי האלוף שרון אפק הודיע על החלטתו, לסגור את תיק 'רפיח' ממבצע 'צוק איתן' | האירוע: במהלך יום שישי ב-1 לאוגוסט נחטף סגן הדר גולדין ז"ל, בתגובה הפעילו הכוחות, אש מאסיבית במטרה לסכל את החטיפה | כתוצאה ממכת האש נהרגו 42 מחבלים ו-70 אזרחים | "הכל נעשה משיקולים צבאיים" אומרים חברי ועדת החקירה

    צילום: פלאש 90
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום (רביעי) מפרסם הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, עדכון על החלטתו בעניין האירועים שהתרחשו במערכת "צוק איתן", באירועי הקרב ברפיח ביום שישי ה- 1 באוגוסט 2014. במהלכו נחטף סגן הדר גולדין ז"ל היתה סבירות אז כי הדר בחיים, במסגרת התקיפות האינטנסיביות לעצירת החטיפה, נהרגו 42 פעילי חמאס וכ-70 אזרחים.
    האירוע תוחקר באופן מקיף ומקצועי על-ידי מנגנון הבירור המטכ"לי. לאחר בחינה יסודית של ממצאי הבדיקה, החליט הפצ"ר, אלוף שרון אפק, כי אין מקום לפתיחת חקירה פלילית ביחס לאירועי הקרב.
    .
    מהלך הקרב נחקר על ידי שלושה צוותי תחקור, בראשות קציני מילואים, בדרגת תת-אלוף, שהורכבו ממומחים במקצועות הצבאיים הרלוונטיים, בהם מקצועות החי"ר, תותחנות, הפעלת אש אווירית, שריון ומודיעין.
    במסגרת הבדיקה נאספו מאות רבות של מסמכים, סרטים, הקלטות קשר וחומרים מודיעיניים, ונערכו פעולות רבות שתכליתן לנתח כל היבט הקשור לקרב בכללותו ולאירועים פרטניים במסגרתו. הדבר אפשר לגבש תמונה מקיפה ביחס לקרב, לפקודות שניתנו, למהלכי הכוחות ולאירועים שהתרחשו במהלכו.
    הממצאים מהתחקיר מלמדים באופן ברור, כי כוחות צה"ל פעלו במטרה לעצור את החטיפה של סגן הדר גולדין ז"ל ולפגוע בארגוני הטרור במרחב, באמצעות תקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים. באותה עת ההערכה בקרב כוחות צה"ל היתה כי סגן גולדין ז"ל עודנו בין החיים.
    .
    מהתחקיר עולה, כי הלחימה הקרקעית והפעלת האש במהלך הקרב נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים.
    עוד נאמר בתחקיר: לא נמצא כל ביסוס לטענות כי תכלית פעולות צה"ל הייתה נקמה על חטיפתו של סגן גולדין ז"ל. כמו כן, לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת "חניבעל" לחילוץ חייל חטוף (שהוחלפה בינתיים בהוראה חדשה) הובילה להפעלת כח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת.
    מהבדיקה עלה, כי בעקבות הפרת הפסקת האש על-ידי החמאס והריגתם של רס"ן בניה שראל ז"ל ושל סמ"ר ליאל גדעוני ז"ל וחטיפתו של סגן גולדין ז"ל, התחדשה הלחימה במרחב והתפתח קרב שכלל כניסה של כוחות קרקעיים בהיקף גדול ולחימה בעצימות גבוהה, תקיפות לסיוע והגנה על הכוחות המתמרנים, ותקיפה של פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים ומטרות צבאיות במרחב העיר רפיח, באש ארטילרית, במרגמות, ובאש מן האוויר.
    .
    במהלך הקרב, הרגו כוחות צה"ל לפחות 42 פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים. בנוסף, מבחינה של כלל הטענות שהועלו, אפשר שנהרגו באופן לא מכוון עד כ- 70 אזרחים כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים.
    כלל הטענות בעניין אירועים במהלך הקרב בהם לפי הנטען נפגעו אזרחים בלתי מעורבים נבחנו ביסודיות ובאופן מקצועי.
    הבדיקה לא העלתה חשד המצדיק פתיחה בחקירה פלילית. במסגרת העדכון המלא, פורסם גם מידע בנוגע להחלטת הפצ"ר ביחס לחלק מהאירועים הללו.
    .
    במסגרת ההחלטה הצביע הפצ"ר על לקחים מערכתיים ומבצעיים שעלו מהבדיקה שנערכה (כגון, לקחים הנוגעים לתחום הפעלת האש ולפעילותם של תאי התקיפה, ולהרחבת התיעוד של הפעילות המבצעית). חלק משמעותי מהלקחים כבר הועברו לטיפול המפקדים במהלך תהליך הבדיקה ויושמו זה מכבר.
    בנוסף, מבין 220 אירועים שהופנו לבחינת מנגנון התחקור המטכ"לי, נותרו עשרות בודדות של אירועים שהטיפול בהם טרם הסתיים. צה"ל פועל להשלמת הבחינה של כלל האירועים בהקדם האפשרי.


    0 תגובות