אלול בבית נשיא המדינה: מידת הרחמים וזמן החנינות

    בנצי לייזרוביץ No Comments on אלול בבית נשיא המדינה: מידת הרחמים וזמן החנינות
    צילום: פלאש 90
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בית דין של מטה: בזמן בו עם ישראל נכנס אל חודש הרחמים והסליחות בחרדת קודש באמירת סליחות ותיקון המידות. נשיא המדינה ראובן ריבלין, נכנס אל חודש הרחמים משלו. במסגרת חודש אלול ולפני יום כיפור, יטפל נשיא המדינה במספר שיא (1400) של חנינות שהוגשו על ידי אסירים ובני משפחותיהם. הנשיא מפציר וקורא לכל מי שחושב שהוא זכאי לכך להגיש בימים אלו את בקשות החנינה.

    מבצע החנינות של הנשיא, הוא חלק ממתווה ה- 70 שגובש על ידי נשיא המדינה ושרת המשפטים ח"כ איילת שקד, מדובר במתווה חנינות מיוחד, המבוסס על שיקולי חסד ורחמים ו׳תקנת השבים׳, במסגרתו נעשה שימוש רחב מן הרגיל בסמכות החנינה וניתן משקל מיוחד למאפיינים ונסיבות אישיות ומשפחתיות ותהליכי טיפול ושיקום.

    מאז פרסום המתווה וכניסתו לתוקף, במחצית השנייה של חודש אפריל 2018, ועד תום חודש יולי (כשלושה וחצי חודשים), התקבלו בבית הנשיא כ- 2,540 פניות בכתב בנושא חנינות, ונפתחו כ- 1,400 בקשות חנינה חדשות. לשם ההשוואה בתקופה המקבילה אשתקד התקבלו כ- 630 פניות בכתב ונפתחו כ- 440 בקשות חנינה חדשות.

    מתוך כלל בקשות החנינה שהוגשו, כ-300 הינן בקשות להקלה בעונשי מאסר שהוגשו על פי המאפיינים של מתווה ה- 70.

    עד כה הקל הנשיא בעונשי מאסר ל- 40 אסירים (פי שבעה מהקלות בעונשי מאסר שניתנו על ידי הנשיא לפני המתווה, בתקופה המקבילה אשתקד).

    בקשה שהוגשה לנשיא במסגרת המתווה והנשיא נענה לבקשה, מדובר על צעיר בשנות העשרים המוקדמות לחייו שהורשע בגרימת מוות ברשלנות של חברו הטוב שהיה עימו ברכב בזמן התאונה, בגינה הורשע. משפחת ההרוג תמכה בבקשת החנינה וציינה כי הצעיר תומך בהם ככל יכולתו והוא "כבן" להם. המשפחה תיארה את העונש שנגזר על הצעיר כסבל נוסף ומיותר עבורם.

    בהתייחסו למתווה ה- 70 אמר הנשיא: ״אופיה של חברה, נבחן לא פחות באופן שבו היא רואה את אסיריה ומורשעיה כחלק בלתי נפרד ממרכיבי הזהות שלה. בציוני הזמן הלאומיים, כמו האישיים, אנחנו עוצרים לרגע, מתבוננים מעבר ליומיום, במבט על ולעומק, וצופים קדימה אל העתיד.

    עוד אמר הנשיא: אני מבקש לראות בשנת השבעים למדינת ישראל את ההזדמנות להושיט יד ארוכה, יד מסייעת, הזדמנות לעצור, להתבונן ולראות את מי שאולי איננו רואים מספיק בימי שגרה. להשיב אל תוך הקולקטיב שלנו, גם את מי שיצא ממנו ונמצא ראוי לשוב.

    זה נכון לנו כעם, זה נכון לנו כחברה, זה ראוי להם כיחידים. משום כך, החלטתי השנה, בשיתוף שרת המשפטים ובסיועם של גורמים רבים, לרגל שבעים שנות עצמאות למדינת ישראל, ליזום מתווה חנינות מיוחד. לקרוא דרור ולעשות שימוש רחב יותר בסמכות החסד והרחמים, וב'תקנת השבים'" הצהיר נשיא המדינה.

    גם שרת המשפטים איילת שקד ברכה על המתווה ואמרה: "חגיגות שנות ה- 70 להקמת מדינת ישראל הן הזדמנות טובה להפעיל את מידת הרחמים ולשתף בחגיגות גם אנשים שמעדו. אני ממליצה לנשיא על מתן חנינות באופן של הקלה מעונשי מאסר לאסירים בעלי אפיונים מיוחדים; אני תקווה שהמחווה של מדינת ישראל לאותם עבריינים תסייע בשיקומם ובשובם למסלול החוק והיושר".



    0 תגובות