"השמיכה" של חודש אלול \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on "השמיכה" של חודש אלול \\ הרב נהוראי משה אלביליה

    פרשת 'ראה' מעלת התשובה, ופתיחת דף חדש בחודש אלול

    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שמשיו של הגה"צ ר' אהרן מבעלזא זצוק"ל, היו יודעים שברגע שהיו מכריזין בבית הכנסת על חודש אלול, היה כל גופו של הרבי הקדוש מתחיל לרעוד, עד שבשביל להרגיעו, היו צריכים לשים עליו שמיכה להרגיעו מרעידותיו.

    פעם שאלו אותו החסידים: "ילמדנו רבינו על מה ולמה רבינו כך רועד? ענה להם תשובה מאלפת במיוחד, אשר גלום בה יסוד מאד גדול לחיי האדם, "הנה בילדותי, אמרה לי אחותי שמשבת מברכין בחודש אלול אפילו הדגים שבים זוחלים ורועדים מחמת יום הדין.

    חשבתי לעצמי אם הדגים שבים שאינם מבינים בעניני הדין והמשפט ואינם יודעים בין ימינם לשמאלם, זוחלים ורועדים מאימת הדין, אנחנו יודעים שכבר מכינים את הכסאות בבית דין של מעלה על אחת כמה וכמה שנתמלא פחד וחלחלה…

    ומה נענה אנו?

    בשבת זו מברכין בכל פזורי עמך בית ישראל את חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות שבו אדם מפשפש במעשיו ובכל חדרי בתי הנפש ומשתדל לחזור בתשובה שלמה לפני אביו שבשמים.

    ישנה שאלה רווחת בקרב הציבור, איך יכול להיות שאדם אשר כל השנה חוטא לפני רבש"ע, מגיע חודש אלול מתחיל לומר סליחות ולבקש שרבש"ע ימחל ויסלח לו, ורק עוברים הימים הנוראים ושוב אדם חוזר חלילה לכל מה שהיה לפני כן מדוע ?

    את התשובה לכך אנו מוצאים בדברי הגאון המבי"ט בספרו בית אלוקים (שער התשובה פרק ו') וזה לשונו: "ענין התשובה ששב האדם בכל שנה ושנה, וחוזר אחר כך למה שחטא, אם תועיל התשובה שעשה על העונות הקודמים, גם כי חזר אח"כ לחטוא אותם החטאים, או אם נאמר שכיון שחזר למה שחטא, יראה שלא הייתה תשובתו נכונה ושלימה ולא גמר בליבו לעזוב החטאים והעוונות, הואיל וחזר אליהם אחר כך.

     ואומר, כי נראה מדברי רבותינו ע"ה כיון שחזר האדם בתשובה מן החטאים שעשה וגמר בליבו שלא לעשותם עוד השם יתברך מעביר חטאתו בתשובה זאת, ואם אח"כ חוזר לחטוא, יצה"ר הוא שפיתה אותו מחדש לחזור למה שחטא, ולא יהיו החטאים הראשונים חוזרים וניעורים (באים על אשמתו של האדם) אחר שנתבטלו בתשובה הקודמת. ע"כ.

    והדבר מבהיל הרעיון, אנו שמרגישים שאולי אנו לא מספיק עושים תשובה או שלחילופין עושים עבירות אחרי הימים הנוראים זוהי אשמת היצה"ר, והרב מלמד אותנו שאת הזמנים הגדולים האלה של חודש אלול שבו הקב"ה קרוב אלינו מתמיד ועליו נאמר: "קראוהו בהיותו קרוב".

    חובה עלינו לנצל אותם בכל רגע ולא ליפול למהמורותיו של היצה"ר המנסה להחטיאנו יום יום שעה שעה, וגם אם אדם עבר וחטא, לכאורה יכול להיכנס למשבר מסוים, שיאמר לעצמו הנה חטאתי לקב"ה והסיכויים שלי לחזור בתשובה בזמן זה לכאורה קלושים מתמיד ונכנסו תחת "השמיכה".

    אלא "לא יהיו החטאים הראשונים חוזרים וניעורים", דף חדש, תקווה חדשה והתחלות חדשות. אדם צריך בחודש זה עם כל מה שעובר כל השנה, לנער עצמו מאבק הזמן, אבק הטרדות המביאות את האדם לפעמים למקומות שלא רצה להגיע אליהם.

    כאן היצה"ר נכנס לתמונה, וחובה עלינו להסיר מעלינו הטרדות ולדבוק במידות טובות ובמידותיו של הקב"ה, להשתדל לעשות מעשים טובים לפניו, בשביל שנוכל להגיע לחודש אלול חזקים ובריאים יותר רוחנית ונפשית לקראת יום הדין הגדול והנורא יום ראש השנה הבעל"ט !

    בברכת חודש טוב ומבורך ושבת מוצלחת ומבורכת !



    0 תגובות