בלי כנפים: מטוס הדקוטה שעובר לשדה התעופה החדש בלי לטוס

    בנצי לייזרוביץ 1 Comment on בלי כנפים: מטוס הדקוטה שעובר לשדה התעופה החדש בלי לטוס

    לאחר שמטוס ה"דקוטה" הוותיק הספיק לעבור את מלחמת העולם הראשונה, להתגייס לחיל האוויר הישראלי לחזור לאוגנדה ושוב לישראל, המטוס עובר דירה מאילת, לשדה התעופה החדש 'רמון' שבנגב

    צילום: דוברות רשות שדות התעופה
    10:47
    16.04.24
    ידידיה מאיר No Comments on "והיה כי ישאלך בנך": בשורה טובה או רעה?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עובר דירה: מטוס הדקוטה AES -X 4 שימש בשירות חשאי את מדינת ישראל ואת חיל האוויר (יוצר ב 1942) והוצא משירות פעיל ב 1999. המטוס הוצב ברחבה האווירית בשדה התעופה באילת כאות הוקרה על פעילותו בין השנים 1942 ועד 1999 .

    מטוס הדקוטה המיתולוגי של העיר אילת עובר למשכנו החדש בנמל התעופה הבינלאומי ב"רמון" .  מטוס ה"דקוטה" המיתולוגי הינו ה"אח" של שתי דקוטות אשר עשו את מרבית שירותם בצמוד.

    הדקוטה ה – 42 המוצבת במוזיאון חיל האוויר והועברה לשם בטיסה כמטוס האחרון לטייסת הדקוטות והדקוטה ה 44 הנמצא במוזיאון התעופה בפאלם ספרינגס קליפורניה.

    סא"ל מיל' יוסי שומרוני מעמותת וותיקי הדקוטה:" מטוס 01 יוצר במפעלי דאגלס בלונג ביץ' וסופח לזרוע האוויר של ארצות הברית ב 09.0.3 .

    המטוס, השתתף כמובן, במלחמת העולם השנייה והצטרף לחיל האוויר הישראלי ב 1950 , כאשר הוא שירת תקופה ארוכה בחיל האוויר והשתתף בהצנחה במיתלה.

    המטוס הועבר עם המטוסים 40 ו 42 בהשאלה לאוגנדה, בימי הקשרים הטובים עם אותה מדינה. המטוסים הוחזרו לארץ ב 1973 ושימשו כגרעין לחברת "נתיבי נפט" אשר השתמשה בהם להובלת עובדים וציוד לשדות הנפט באבו רודס שבסיני.

    עם ההסכמים עם מצרים והחזרת סיני ושדות הנפט התייתר הצורך בחברת נתיבי נפט, המטוסים עברו שיפוץ מלא בתע"א , חזרו לשירות בחיל האוויר בראשית שנות השמונים ושימשו בכל משימות של הטייסת, בטיסות תובלה, ומשימות מבצעיות ואימונים. עם סגירת הטייסת נצבע המטוס בצבעי ארקיע והועבר בטיסה לאילת.

    WhatsApp Image 2018-07-29 at 16.27.03(1) WhatsApp Image 2018-07-29 at 16.27.03

    העברת המטוס מבוצעת לאחר שלפני כשבוע בוצעה ב"רמון" טיסת ההסמכה לרמון עם נחיתת מטוס ארקיע והסרת הלוט מעל שלט נמל התעופה הבינלאומי 'רמון', במעמד רונה רמון ומשפחתה. תרגיל ההסמכה ב"רמון", פתח רצף הרצות הנמל הבינלאומי החדש של ישראל לקראת פתיחתו והכשרתו של השדה.

    כאמור,עם ההתקדמות לקראת פתיחתו של הנמל החדש יוצא לדרך מבצע העברת הדקוטה משדה התעופה אילת לרמון . ביום ראשון ה 29 ליולי 2018 בשעה 08:30 יגיעו צוותים להעברתו של הדקוטה לשדה התעופה אילת . מנוף מיוחד יחל בעבודות הפירוק והעמסה של המטוס ובמהלך יום שני 30 ליולי יתבצעו השלמות של עבודות העמסה והפירוק של המטוס.

    בסיום הפעילות בשדה התעופה אילת בסביבות השעה 23:00 יינתן אור ירוק לתחילת תנועה של המטוס . המטוס ינוע צפונה על המסלול עד לפינה הצפון מערבית של השדה , הגדר בפינה הזו תפתח , המשאית תצא ובהמשך הגדר תיסגר במסגרת העבודות של הכיכר . במהלך הדרך יבוצעו עבודות של התאמת התוואי למעבר המשאית מדובר במטען חריג לרוחב ולגובה .

    את ההובלה ילוו צוותים של חברת חשמל , משטרת ישראל , וצוות מסגרים מטעם המוביל . המטוס יגיע לרמון,  במקום יבוצעו עבודות של הנפה , פריקה של המטוס עד למיקומו האחרון כנראה ב"רמון" .



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      תתקנו את הכותרת. לא מלחמת העולם הראשונה, אלא מלחמת העולם השניה.