הצעת חוק חדשה: קץ למינוי "אנשי קש"?

    איתי גדסי No Comments on הצעת חוק חדשה: קץ למינוי "אנשי קש"?

    הצעת חוק תמנע מראשי רשויות מושעים למנות 'אנשי קש' מטעמם: "השיטה שבה ראשי רשויות מושעים מוצאים דרך למנות איש קש מטעמם חייבת להיפסק"

    ח"כ רועי פולקמן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הצעת חוק חדשה קובעת כי ראש רשות מושעה לא יכול למנות לתפקיד את מספר 2 ברשימה שלו. את הצעת החוק הניח ח"כ רועי פולקמן (יו"ר סיעת 'כולנו') והיא נועדה להילחם בעבירות של טוהר מידות ובשחיתות ציבורית. "השיטה שבה ראשי רשויות מושעים, מוצאים דרך למנות איש קש מטעמם חייבת להיפסק".

    המאבק נגד השחיתות בקרב נבחרי ציבור תופס תאוצה בשנים האחרונות על רקע התרבות של אירועים בהם מעלו נבחרי ציבור באמון הציבור שבחר בהם, ובין היתר התופעה הזו של אישי ציבור נגדם הוגשו כתבי אישום על עבירות שונות כולל עבירות של טוהר מידות (תכנון ובנייה, קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים) מתרחשת גם בשלטון המקומי בישראל.

    בחוק הרשויות המקומיות הקיים, כאשר ראש רשות מושעה מתפקידו, תבחר המועצה ממלא מקום לראש הרשות מבין חבריה והוא יכהן עד תום תקופת ההשעיה או עד בחירת ראש הרשות בבחירות. במקביל ראשי רשויות נגדם תלוי ועומד כתב אישום, יכולים לשוב ולהתמודד על תפקיד ראש הרשות, ובמידה וינצחו בבחירות יעבירו את התפקיד למספר שתיים שלהם ברשימה.

    סעיף 19א(יא) לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) קובע כי ככל שיתקיימו בחירות במהלך תקופת ההשעיה, בהן יבחר ראש הרשות שהושעה, מי שימלא את מקומו של ראש העיר הוא "המועמד ששמו בא אחרי ראש הרשות ברשימת המועמדים בבחירות למועצה, ובלבד שנחבר כחבר מועצה, ובתקופת ההשעיה יראו אותו כממלא תפקיד ראש הרשות, לכל דבר ועניין".

    למעשה, ראש העירייה בוחר בעצמו את ממלא מקומו, וגם במהלך השעייתו, מי שימלא את תפקיד ראש העירייה, יהיה עושה דברו ואיש אמונו. על פי התיקון המוצע בחוק, אשר הונח לפני סיום מושב הקיץ ויקודם בראשית מושב החורף- במידה וייבחר ראש רשות אשר מושעה מתפקידו, תבחר המועצה את ממלא מקומו, ולא ימונה לתפקיד באופן אוטומטי מספר שתיים ברשימה שלו.

    ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת 'כולנו' אמר על הצעת החוק כי "לא יכול להיות שראשי רשויות אשר הוחלט על השעיה שלהם מהתפקיד ימנו בתוך מערכת הבחירות מספר 2 שהלכה למעשה יהיה בובה שלהם אחרי הבחירות. ברור שאם ראש מועצה שנבחר מושעה מיד לאחר בחירתו המועצה צריכה לבחור באופן דמוקרטי מישהו אחר. השיטה שבה ראשי רשויות מושעים מוצאים דרך למנות איש קש מטעמם חייבת להיפסק".



    0 תגובות