הרבנים דנו בשאלת נופש כהלכה בעידן המודרני

    קלמן טלר No Comments on הרבנים דנו בשאלת נופש כהלכה בעידן המודרני
    12:59
    25.04.24
    אבי יעקב No Comments on ברקע הפרסום ב'קול חי': הרב רווח במכתב נגד 'יש חסד'

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למעלה ממאה רבנים ומורי הוראה מובהקים, מכל חוגי היהדות הנאמנה, השתתפו בערב עיון מיוחד בנושאי מכשור טכנולוגי חדיש ביציאה לנופש, כשמטרה אחת משותפת לכולם, ללבן יחד את כל השאלות ההלכתיות העשויות להתעורר בימי בין הזמנים בעת היציאה לנופש, לצד כל הפתרונות האפשריים המתאימים.

    ציבור המשתתפים הנכבד, היה מורכב כולו מרבנים ומורי הוראה ידועי שם, תלמידי חכמים מופלגים, מסלתה ומשמנה של הרבנים הנודעים מכל מגזרי הציבור החרדי, ספרדים כאשכנזים, ליטאים כחסידים, מכל החוגים ומכל חצרות החסידויות השונות, מכל שכונות ירושלים החרדיות ומן הערים החרדיות הסמוכות לה, וגם ממקומות רחוקים יותר. כולם נקבצו באו להם, רבנים קשישים מפורסמים, בעלי ותק רב שנים בהוראה, אשר כל אחד מהם עומד בראשות כמה בתי הוראה ידועים, לצד רבני קהילות ומורי הוראה צעירים, העושים ימים ולילות בהוראת דבר ד' זו הלכה לשואליהם המרובים, כשהמכנה המשתף לכולם הוא רצונם העז והאמיתי ללמוד ולהבין, לברר את ההלכה על בוריה, על כל צדדי ההיתר והאיסור, ולהעמיד את הדברים בצורה הברורה ביותר, על מנת לדעת להורות לשואלים את המעשה אשר יעשון ואת הדרך ילכו בה.

    האכסניה לערב עיון זה היתה כמובן מטבע הדברים המכון המדעי טכנולוגי להלכה בירושלים, כאשר היוזמה הנפלאה הגיעה מצד מספר רבנים מפורסמים ובתי הוראה נודעים, שביקשו מרבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה לאלפם בינה בנושאים סבוכים ומורכבים אלו, ביודעם היטב, כי המכון, בראשותו של הגאון הגדול רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, המשמש כתל תלפיות לכל שאלות ההלכה המתחדשות חדשים לבקרים, בעקבות התפתחות המדע והטכנולוגיה לענפיהם השונים, הוא הכתובת המרכזית לבירור השאלות וליבונן באופן יסודי כדת של תורה.

    בפרוס חג הפסח האחרון כבר נערך כינוס דומה מטעם המכון המדעי טכנולוגי להלכה, שהוקדש לנושאי הכשרת ציוד מטבחים מודרני ומכשור חדיש לפסח. לאור הצלחתו הרבה של הכינוס הקודם, שגם בו השתתפו עשרות רבות של רבנים ומורי הוראה, ובעקבות בקשות חוזרות ונשנות של ציבור הרבנים להמשיך לערוך מפעם לפעם עוד מפגשים של ערבי וימי עיון בנושאים אקטואליים שונים העולים על הפרק, הוחלט בין כותלי המכון לקיים את הכינוס הנוכחי. וזאת כלמודי ניסיון, משנים עברו, כאשר לקראת ימי בין הזמנים, בהם יוצאים רבים למקומות נופש, מציף את המכון המדעי טכנולוגי להלכה זרם פניות בלתי פוסק, בנוגע לדרכי השימוש במכשור טכנולוגי חדיש, על כל מכלול הבעיות העלולות להתעורר בהן, הן באשר לשמירת שבת כהלכתה והן באשר לשאלות אחרות בנושאי כשרות ועוד.

    את השיעור המרכזי בערב העיון השמיע הגאון רבי אברהם משה הלפרין שליט"א, רב קהל חסידים ברמות וראב"ד בד"ץ אונגוואר, שריתק את השומעים במשך למעלה משעתיים. את דבריו פתח הגרא"מ הלפרין שליט"א באימרה חריפה, המיוחסת לרמח"ל, על יסוד הכתוב "כאשר יחנו כן יסעו". כי מצד אחד יש יהודים טובים, יראים ושלמים, שבביתם ובמקומם מקפידים על קלה כבחמורה, הן בהלכות שבת והן בדיני כשרות, ללא כל פשרות, ואילו ביציאתם מביתם הם מתירים לעצמם "לעגל פינות", להקל פה ושם ולהתפשר בהתאם לנסיבות. לעומת זאת, ישנם כאלה שבמשך מרבית ימות השנה, בימים כתיקונם, אינם ידועים כמדקדקים יתר על המידה בהלכה, בעוד שכשהם נמצאים עם יהודים נוספים בלתי מוכרים במקומות נופש מרוחקים הם מנסים להעמיד פנים של יהודים יראי שמים מופלגים ומחמירים גדולים. על יהודי להיות ירא שמים בסתר כבגלוי, בנסיעתו כבחנייתו ובחנייתו כנסיעתו, "כאשר יחנו כן יסעו".

    לשם כך – הדגיש הגרא"מ הלפרין – התכנסו יחד כל ציבור הרבנים ומורי ההוראה, לבחון יחד את הדרכים לאפשר את שמירת ההלכה בדקדוק רב גם בעידן הטכנולוגי המתקדם, הן בבית פנימה אצל כל אחד ואחד והן ביציאתו לנופש ולהבראה בארץ או בחו"ל. יחד עם זאת, הבהיר כי הכינוס נועד אכן במיוחד לרבנים ומורי הוראה, על מנת לברר יחד עמם את הצעות הפתרון המתאימות, הן לכתחילה והן בדיעבד ובשעת הדחק, ולהציע רעיונות והצעות מעשיות לכל מצב, כאשר כל אחד מן הרבנים ידע מעתה את אשר לפניו, להשיב לכל שואל בהתאם למצבו ותנאיו המיוחדים.

    במהלך שיעורו המקיף, שנשמע בקשב רב ע"י כל ציבור הרבנים, התייחס הגרא"מ הלפרין שליט"א למכלול רחב של בעיות המתעוררות, הן לאותם היוצאים לנפוש במלונות ובתי הארחה בארץ ובחו"ל, והן לאותם השוכרים דירות או צימרים במקומות שונים. בדבריו הוא פירט מגוון רחב מאד של מכשור טכנולוגי חדיש, כמו מקררים ומקפיאים, מיחמים ופלטות בישול וחימום, קולרים, ברי מים ומיני ברים, מזגנים ומדי מים דיגיטליים, ציוד מטבחים ושיטות בישול מודרניות, כרטיסי קרבה לפתיחת דלתות, חיישני תאורה וחיישנים אחרים במלונות ובתי הארחה, ועוד שורה ארוכה של נושאים אקטואליים.

    בתוך הדברים המליץ לכל יהודי ירא שמים, היוצא לנופש באופן עצמאי, ליטול עמו כציוד קמפינג חובה שעון שבת לתקע, למקרה שייתקל בבעיות מיוחדות במקרר או במכשור חשמלי אחר, וכן משטחי סיליקון או תואמי אינדוקציה, למקרה שיתברר לו כי הכירים העומדות לרשותו הן כירים אינדוקציה, הפועלות על בסיס השראה אלקטרו מגנטית, ויש חשש לכשרותן.

    לצידו של הגרא"מ הלפרין שליט"א ישבו כל הזמן שנים מחשובי ובכירי רבני המכון, הרבנים הגאונים רבי שמעון שטרן שליט"א ורבי יעקב לוריא שליט"א, ועמם המהנדס הראשי של המכון, הר"ר צבי מרכוס הי"ו, אשר יחד השיבו לשאלותיהם המרובות של הרבנים המשתתפים.

    בחלקו השני של הכינוס התקיים רב שיח הלכתי מרתק ופורה, בהנחייתו ובניצוחו של הגאון רבי שמחה בונים לייזרזון שליט"א, ראש מרכז "שולחן שלמה" להוראה, ומעתיק שמועתו של דודו זקנו עמוד ההוראה מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל, בסדרת ספריו הנפלאים "שולחן שלמה". הדיון התנהל מתוך ריתחא דאורייתא, כשציבור הרבנים מתווכחים ונושאים ונותנים ביניהם במלחמתה של תורה, מתוך כבוד הדדי ורצון משותף למצות את בירור הדברים עד תומם כדרכה של תורה.

    במשך שעה ארוכה השיב הגרש"ב לייזרזון שליט"א בטוב טעם ודעת לכל שאלות הרבנים שהוצגו בפניו, במגוון הנושאים שהועלו במהלך ערב העיון ובנושאים הלכתיים נוספים הקשורים ביציאה לנופש כהלכה, ופרס בפניהם בהרחבה את משנתו ההלכתית הברורה של מרן הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל בשורה ארוכה של נושאים הלכתיים אקטואליים בשאלות העולות על הפרק, שאף שנאמרו ונכתבו לשעתם כוחם יפה לדורות, מאחר שהם מהווים תשתית איתנה ואבני יסוד להתמודדות עם כל הבעיות המתחדשות חדשים לבקרים.



    0 תגובות