ארה"ב: ניסיונות לעצור את החזרת האוצר היהודי לידיי ממשלת עיראק

    מוטי סבן No Comments on ארה"ב: ניסיונות לעצור את החזרת האוצר היהודי לידיי ממשלת עיראק

    בפלישה האמריקנית ב-2003 לעירק, נמצאו כתבי יד נדירים של התלמוד, התנ"ך וספרים נדירים | ארה"ב העבירה אותם אליה לצורך פעילות שימור ותיעוד, עכשיו מחלקת המדינה מעוניינת להחזיר את האוצר היהודי, חזרה לעירק

    צילום: פלאש 90
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חקיקה דחופה של מספר סנאטורים אמריקנים אמורה למנוע את אחד מהמקרים בו ישדדו אוצרות העם היהודי על ידי השלטונות הערבים. תחילתו של הסיפור הוא, בפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003 באותה מלחמה, נמצאו זרוקים ומוזנחים בבונקרים חלקם של סדאם חוסיין, אוצרות יהודיים, בהם ספרי תורה כתבי תלמוד עתיקים ומסמכים חשובים של הקהילה היהודית.

    הצבא האמריקני לקח את האוצר היהודי ושלח אותו לאמריקה, שם הוא עבר פעולות שימור מקיפות ותיעוד דיגטאלי, ארה"ב השקיעה באוצר היהודי 3 מיליון דולר. ההסכם היה עם עיראק כי בסוף פולות השימור האוצר היהודי יחזור חזרה לעיראק.

    הארכיון נמצא במהלך המלחמה במטה המפקדה הראשי של הרודן העיראקי דאז סדאם חוסיין. הוא כלל 2,700 פריטים ביניהם עותק של התנ"ך משנת 1568, עותקים עתיקים של התלמוד הבבלי ושל ספר הזוהר ושפע פריטי מידע על החיים של יהדות בבל ועיראק לאורך השנים.

    מחלקת המדינה האמרקינית עכשיו מתכננת להחזיר את כל האוצר היהודי, מתוך חשיבה שעכשיו הן יוכלו לשמור אותו.

    בחודשים האחרונים נעשו מספר ניסיונות לשכנע את מחלקת המדינה לחזור בה ולוותר על יישום ההסכם, אך הם נתקלו בהתנגדות עיקשת. התגובה שלושה סנאטורים יוזמים חקיקה נגד ההחזרה של האוצר היהודי, הסנאטורים צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, ריצ'רד בלומנטל, גם הוא מהמפלגה הדמוקרטית, ופאט טוּמי, מהמפלגה הרפובליקנית.

    אין שום היגיון להחזיר את הארכיון לעיראק כאשר הרוב המכריע של יהודי עיראק ושל יורשיהם חי מחוץ למדינה", אמר הסנטור טומי. צ'אק שומר הוסיף כי "לאוצרות הללו אין תחליף והן שייכים למקום שבו ניתן לשמור אותם ושבו לעם היהודי יש נגישות אליהם, ולכן לא להיות מוחזרים לעיראק".

    יש לציין כי אין קהילה יהודית בעיראק וכי בעליהם המקוריים עזבו לישראל וארה"ב לכן אין שום טעם להחזיר אוצר השייך לקהילה מסויימת שהיא כבר לא נמצאת במדינה.

     



    0 תגובות