סערת חוק הלאום: הבית היהודי VS הליכוד, שוב

    איתי גדסי No Comments on סערת חוק הלאום: הבית היהודי VS הליכוד, שוב

    חוק הלאום הידוע בסערותיו הרבות גורר מאבק עיקש על ניסוחי סעיפיו בין הליכוד לבית היהודי | בבית היהודי טוענים: "הניסיונות של נתניהו ומנדנבליט לעקר את חוק יסוד הלאום ולרוקן אותו מתוכן מעשי הן התקפלות אחת יותר מידי" | בליכוד אומרים: "מנסים לגבש ניסוח מוסכם"

    ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החינוך, נפתלי בנט צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    18:31
    25.04.24
    אבי יעקב No Comments on מעקב קול חי: תקלת כשרות נוספת ברשת יש חסד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סערת חוק הלאום והמחלוקת סביב סעיף 7 ב' שלטענת גורמים שונים נגוע באפליה על רקע מוצא, ממשיכה. הבוקר ישבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט, בניסיון להגיע להסכמות סביב שינויי הניסוחים, במטרה שלא לעורר מחלוקת.

    בבית היהודי היה מי שכינה את הניסיון של נתניהו לשנות את הסעיף, ככניעה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "מי שלא יודע להגן על היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית באופן מעשי שיחזיר את המפתחות וילך הביתה. הניסיונות של נתניהו ומנדנבליט לעקר את חוק יסוד הלאום ולרוקן אותו מתוכן מעשי הן התקפלות אחת יותר מידי".

    לדברי סמוטריץ': "הציונות התבססה מאז ומעולם על הקמת התיישבות יהודית בכל מרחבי ארץ ישראל מתוך הכרה בעובדת היסוד ולפיה במקום בו עוברת המחרשה עובר הביטחון ועוברת הריבונות. חוק יסוד הלאום נועד לתקן את העיוות שיצר בג"ץ בעזרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו והפך את הציונות לשטח המת של המדינה והמדיניות".

    בצלאל סמוטריץ

    "נתניהו מתקפל". סמוטריץ' | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

    סמוטריץ' האשים את נתניהו בהתקפלות: "נתניהו התקפל במסתננים, התקפל מול טרור העפיפונים, ועכשיו מקפל אותנו גם בחוק הלאום ומתכחש לערכי הציונות הבסיסיים ביותר. מי שלא מסוגל בשנת 2018 להוציא מפיו את המילים יהוד הנגב והגליל איבד את זה".

    שר התיירות יריב לוין שהתעקש על הניסוחים בחוק, אמר: "חוק הלאום הוא חוק חשוב ביותר. הוא לא מושלם, אבל אנו עדים לרגע היסטורי בו ניתן לקבוע בחוק יסוד עקרונות מהותיים שמשיבים את משקלם של ערכי הציונות כערכי יסוד של המדינה, ומתקנים לראשונה את מגמת השחיקה המתמשכת במעמדם של עקרונות אלה בפסיקות בית המשפט. אני קורא לכל המפלגות השותפות בקואליציה להבין את גודל השעה ואת גודל האחריות, ולמצוא ביחד נתיב שיאפשר לנו להשלים את חקיקת החוק עוד השבוע".

    לוין ינסה להרגיע את הסערה סביב הניסוח ואמר: "אני ממשיך לעבוד מול כל מפלגות הקואליציה על מנת לגבש נוסח ראוי. ברור לחלוטין שעקרון ההתיישבות היהודית יכלל בנוסח החוק הסופי".

    יריב לוין

    "לא חוק מושלם". לוין | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

    בתוך כך, בדיון בוועדה המשותפת לחוק הלאום בהצבעה על ההסתייגות של הח"כים סלומינסקי ומועלם רפאלי, התפתחה מהומה. על פי ההסתייגות של חברי הכנסת ניסן סלומינסקי ושולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), בסעיף 1(ב) לחוק "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית וההיסטורית להגדרה עצמית", במקום "והיסטורית" יבוא "ההיסטורית והדתית".

    לאחר שנטען כי רק 5 ח"כים הצביעו בעד ההסתייגות עלו טענות שהספירה לא נכונה וח"כ סלומינסקי הכריז על הצבעה חוזרת אך חברי האופוזיציה התנגדו בתוקף וטענו כי ההסתייגות נפלה ודרשו לבדוק את צילומי הווידאו של הדיון.

    כנגד החוק הוגשו כ-250 הסתייגויות ובשלב מסוים, הוועדה דחתה את ההסתייגויות לחוק הלאום למעט בסעיפים 5, 7 ו-7 עליהם טרם הצביעה. היו"ר, חבר הכנסת אמיר אוחנה הודיע, כי הדיון יתחדש מאוחר יותר.



    0 תגובות