אושר סופית: תיקונים לחוק החינוך המיוחד

    איתי גדסי No Comments on אושר סופית: תיקונים לחוק החינוך המיוחד

    הצעת החוק הפרטית הממוזגת להצעת החוק הממשלתית המבקשת לבצע מספר תיקונים בחוק החינוך המיוחד, עברה במליאת הכנסת ברוב קולות | מרגי: "ההצעה הזו מביאה סדר וטיפול פרטני וטוב יותר לילדים בעלי הצרכים המיוחדים"

    צילום: Yonatan Sindel/Flash90
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק חינוך מיוחד (תיקון מס' 11), התשע"ח-2018, מיזוג של הצעה ממשלתית יחד עם הצעה פרטית של ח"כ יעקב מרגי.

    מוצע לתקן את חוק חינוך מיוחד במספר עניינים וביניהם: לבטל את ועדות ההשמה הפועלות ברשויות המקומיות ולקבוע במקומן את ועדות הזכאות והאפיון, שבראשן עובד משרד החינוך שלהן תהיה הסמכות לקבוע את זכאותו של ילד עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים.

    כמו כן, מוצע לקבוע כי לאחר שוועדת זכאות ואפיון קבעה את זכאותו של תלמיד עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים, יבחרו הוריו את המסגרת החינוכית שבה ילמד, למעט בחריגים מסוימים. עוד מוצע לקבוע הוראות בדבר סדרי הדין בוועדת הזכאות והאפיון, וכן כי סל השירותים שיינתן לתלמיד עם צרכים מיוחדים שנקבעה זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים, ייקבע לפי צרכיו ורמת תפקודו בהתאם לתוספות המוצעות ובכפוף למאפיינים המובנים של המסגרת החינוכית שבה ילמד. כמו כן, מוצע להחליף את ועדות השילוב הקיימות היום בבתי הספר בצוותים רב מקצועיים שיקבעו את זכאותם של תלמידים בעלי מוגבלויות מסוימות לשירותי חינוך מיוחדים וכן יקבעו את סל השירותים ואת התכנית היחידנית של התלמידים המשולבים במוסד החינוך.

    בדברי ההסבר נכתב: "במהלך 29 השנים מאז נחקק החוק צברו משרד החינוך והרשויות המקומיות ניסיון רב בהפעלת ועדות השמה וועדות ערר. לאור ניסיון זה התגבשה ההכרה כי יש לערוך רפורמה בהרכב ובדרכי פעולת ועדות ההשמה וועדות הערר לפי החוק, כדי לשפר את דרכי פעולתן. במסגרת זו מוצע, בין השאר, לבטל את ועדות השילוב, ולרכז את הסמכות להחליט על זכאות לחינוך מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים, בוועדה מקצועית אחת, ועדת הזכאות".

    עוד נכתב: "בנוסף, מוצע לשנות את היקף הסמכות הנתון כיום לוועדות ההשמה ולקבוע כי בסמכותן לקבוע את עצם זכאותו של הילד לחינוך מיוחד ולא את סוג המסגרת החינוכית המתאימה שבה ילמד. אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה הציבורית לבחינת מערכת החינוך המיוחד בישראל בראשות השופטת (בדימוס) דליה דורנר, היתה לתת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים את הסמכות לבחור את סוג המסגרת המתאימה לילדיהם. החוק המוצע מיישם המלצה זו של הוועדה הציבורית וקובע כי לאחר קביעת זכאות לחינוך מיוחד, יבחרו הורי הילד עם הצרכים המיוחדים את סוג המסגרת החינוכית – מוסד לחינוך מיוחד, כיתה במוסד חינוך רגיל שבה ניתן חינוך מיוחד או שילוב במוסד חינוך רגיל".

    יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי אמר: "אני דוחה מכל וכל את הטענות שהחקיקה הזו יש בה כדי לפגוע בילדים המיוחדים. ההיפך הוא הנכון. ההצעה הזו מביאה סדר וטיפול פרטני וטוב יותר לילדים בעלי הצרכים המיוחדים. במקומות שבהם נעשה שילוב הוא לא הצליח. כל המורים יעברו הדרכה והשתלמויות לחינוך המיוחד, הכשרת עובדי הוראה תכיל פרק מיוחד לחינוך המיוחד. השפה הולכת להשתנות".

    בעד הצביעו 42 וכנגד ההצעה הצביעו 39 חברי כנסת. ההצעה כאמור, עברה.



    0 תגובות