- רדיו קול חי - -

מעצמה עולמית: ישראל דורגה מקום-8 במדד המדינות החזקות

מעצמה בין מעצמות: על פי מחקר עומק של המכון US News and World, אשר בוחן בכל שנה את מדד המדינות החזקות ביותר בעולם, על פי יכולת צבאית, כלכלית ומדינית. ההפתעה הגדולה השנה הייתה ישראל שהתמקמה כשווה בין המדינות הגדולות בעולם והוצבה במקום ה-8.

 המכון בודק ומשקלל את השפעתם העולמית של המדינות, כוחם הצבאי ,המדיני והכלכלי, והיכולת של אותן מדינות לשנות מהלכים אסטרטגים עולמיים, לבד ממחקר המכון, המחקר מתבסס על ארגון התקשורת Best Countries שמדרג 89 מדינות בעולם.

ותוצאות המחקר: ארה"ב מקום ראשון בעולם בכוחה הצבאי, הפוליטי והמדיני. המכון כותב כך על ארה"ב:  המדינה היא הכוח הכלכלי והצבאי הדומיננטי בעולם, והחותם התרבותי שלה מכסה את העולם. כמו כן, ארה"ב נקטה באופן מסורתי תפקיד בינלאומי מוביל, כמו בארגונים כמו נאט"ו והאו"ם. ויש ביקורת על ממשל טראמפ: אבל אתגרים פנימיים, כולל מתחים גזעיים, אי-שוויון וחלוקת ציבור, פוגעים במדינה.

מייד אחריה מופיע רוסיה במקום השני, וכך כותבים עורכי המחקר: המדינה הגדולה ביותר בעולם, מציינים. לגבי כוחה הצבאי: המדינה משקיעה רבות בכוח צבאי – היא הוציאה 5.4% מהתמ"ג שלה על הביטחון ב -2016 – והמתחים בין מדינות המערב גדלו סביב נושאים כמו סיפוח 2014 בחתי האי קרים והפרעות בבחירות לנשיאות ארה"ב ב -2016.

במקון השלישי ניצבת המעצמה העולה סין. עורכי המחקר כותבים: "סין ראתה התקדמות כלכלית מהירה, אך רבים עדיין חיים מתחת לרמת העוני הרשמית של המדינה, קובע הבנק העולמי". אך עם יכולה הכלכלית באו הביקורת על חוסר הדמוקרטיה ומצב זכויות האדם: "השפעתה הגלובלית הגוברת גרמה לכך שהמדינה נתונה לביקורת רבה יותר על מדיניות זכויות האדם שלה, כולל צנזורה וחופש תקשורת מוגבל".

במקום הרביעי גרמניה אחריה בריטניה שפרשה מהאיחוד האירופי ואח"כ מגיעה צרפת בראשות מקרון שרוצה לעלות קדימה, המחקר כותב על צרפת: למדינה יש אחד הכלכלות הגדולים בעולם, והוא מופיע לעתים קרובות כמדינה המבוקרת ביותר בעולם. אבל היא ניצבת מול עלייה בטרור והעברת עמדות הציבור לעלייה, בעוד חוסר האבטלה פוגע בצעירותה של המדינה.

מייד אחריה במקום השביעי, נבחרת יפן המדינה השלישית בגודלה הכלכלי בעולם. וההפתעה הגדולה היא ישראל שהצליחה להשתלב במקום השמיני בין המדינות הגדולות בעולם.

על ישראל כותבים עורכי המחקר: "על אף קשריה המתוחים עם רבים משכנותיה ואוכלוסייתה מונה רק שמונה מיליון", מציינים עורכי המחקר, עם כל זאת: "לישראל יש נוכחות גדולה על הבמה העולמית, בין השאר בזכות קשריה ההדוקים עם ארה"ב. למרות הסכסוך הפלסטיני", ועם כל זה קובע המחקר: "למדינה יש כלכלה חזקה".

מייד אחרי ישראל, מגיעות השחקניות החדשות והעשירות בעולם הערבי שמעוניינות להגיע לשלום עם ישראל. במקום התשיעי סעודיה, בהנהגת מוחמד בן סלמאן, שלקח על עצמו את הובלת העולם הערבי סוני. מייד אחריה במקום העשירי איחוד האמירויות הערביות.

עוד מדינות במזרח התיכון שנכנסו למדד: איראן, בזכות עתודות הנפט שלה (המחקר בוצע לפני הטלת הסנקציות על המדינה) במקום ה-13, טורקיה במקום ה-14, הודו הגיעה למקום ה-15, ספרד בגלל ההתמודדות על העצמאות עם קטלוניה הדרדרה למקום 22 ומצרים במקום ה-25.