- רדיו קול חי - -

משטרת המחשבות, השלב הבא? הצעת חוק ישיבה במטוס

נראה כי בשמאל ממשיכים לנסות לחנך ציבורים שלמים ולהתאים את המרחב הציבורי להשקפת עולמם. הצעת חוק מוזרה אותה הגישה חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני), מבקשת לקבוע כי חברה לא תוכל לשנות מיקום של נוסעים, גם אם הנושא מתבקש בהתאם לרגשות דתיים.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי חברה לא יכולה לפנות בבקשה לשינויים בהסדר מתן השירות, לרבות לבקש מאדם בטיסה לעבור כיסא גם אם זה מטעמים דתיים, שכן זוהי אפליה אסורה.

בשנה שעברה פסקה השופטת דנה כהן לקח, כי הבקשה מנוסע לעבור מקום על רקע מגדר, היא אפליה מגדרית ומהווה הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים. "למרות זאת", טוענת מיכאלי, "אנו עדים למקרים חוזרים ונשנים כאלה ועל כן הצורך בהצעת החוק אשר תבהיר את תכליתו מעל לכל ספק. הצעת החוק מבהיר שאיסור האפליה על כל רקע המצוין בחוק חל גם בשינוי הסדר מתן השירות, כולל שינוי מקום ישיבה".

כזכור, בשבוע החולף ביקשו בעיריית תל אביב למנוע אירוע מוסיקאלי בכיכר רבין בשל היותו נפרד. בית המשפט הציע לעירייה למשוך את התנגדותה וכך עשתה.

"הניסיון להשליט את אורח החיים החילוני על המרחב הציבורי הוא משולל כל יסוד", אומר גורם חרדי ומוסיף, "אפליה היא כשאחד מהצדדים מקבל יחס שונה לרעה מהצד השני. במקרים כגון אלו מדובר בכיבוד כל הצדדים אך בבקשה לגיטימית שלא להיות במקום שהוכתב לו בצורה שרירותית. נדמה כי השמאל מאבד את היכולת להבדיל בין אפליה אמיתית, דוגמת היחס בין עתירות תנועת רגבים לבית המשפט כפי שפורסם השבוע, לבין אפליות שאינן קיימות אלא המרחב השיח של השמאל הקיצוני. אין מדובר בכפיה חילונית כי אם בהחלנה של ממש".