- רדיו קול חי - -

חוק עגונות חו"ל עבר בכנסת

הצעת החוק לטיפול בסרבני בתי הדין באירופה בבתי הדין בישראל עברה בכנסת בקריאה שניה ושלישית. 42 בעד 24 נגד ו 2 נמנעים. עפ"י החוק; תינתן סמכות לבתי הדין בישראל לדון בעניינן של עגונות יהודיות בחו"ל ולפעול בכלים חוקיים הכוללים סנקציות וההענשה כלפי סרבני בתי הדין באירופה נגד אנשים אלה שיגיעו לישראל, במטרה לקדם את שחרורן של נשים אלו מכבלי עגינותן. ההצעה גובשה ע"י הרבנים הראשיים לישראל, "ועידת רבני אירופה" והנהלת בתיה"ד הרבניים בסיוע שרת המשפטים והחכי"ם והוגשה כהצעת חוק ממשלתית.

רעיון החוק עלה בפעם הראשונה בכינוס "ועידת רבני אירופה" בברלין בתשע"ג בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל. לפני כשנתיים הוגשה כהצעת חוק פרטית ע"י ח"כ דאז אברהם מיכאלי וח"כ עליזה לביא אולם לא עלה לדיון. בכנסת הקודמת נוסח מחדש וליוזמה הצטרפו 14 חכי"ם, אולם משרד החוץ התנגד לניסוח שמקנה זכות שיפוט למדינה לאזרח חו"ל דבר שיכול להוות תקדים מסוכן לנושאי תפקידים ביטחוניים ישראליים באירופה. בפגישה בין יוזם הצעה"ח נשיא "ועידת רבני אירופה" ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט לשרת המשפטים איילת שקד הוחלט למצוא דרך לנסח מחדש את הצעת החוק. ואכן בכנסת הנוכחית נוסח החוק מחדש והוגש כהצעת חוק ממשלתית.

יוזם הצעת החוק הגר"פ גולדשמידט שהגיע במיוחד לישראל אמר כי "החקיקה החשובה הזו תגרום לכך שסירוב לתת גט, ייחשב כעבירה פלילית שיוכל להביא גם למאסר. בל נשכח כי יהודים רבים בגולה, במיוחד מאירופה, רואים את הבריחה לישראל כצעד ריאלי מאוד שייתכן ויצטרכו לקחת בעתיד. הסימבוליזציה שבהפיכת הסירוב לעבירה פלילית ע"י ישראל תהווה מסר חזק לכל אותם אנשים כי התנהגותם אינה מקובלת בעליל, ותגרום לקהילות היהודיות, להחרימם".

"מאז האמנציפציה של יהודי אירופה ניטלה סמכות השיפוט מאת הקהילות היהודיות, בעיית הנשים מעוכבות גט הפכה לבעיה גודלת והולכת בקהילות. החוק שהתקבל מקנה כוח לבתי הדין בחו״ל לאכוף על הבעלים המעגנים להישמע לבתי הדין ולשחרר את נשותיהם. שרת המשפטים אמרה לי מיד כשהתחלנו את התהליך כי סבלן של העגונות הוא נושא שכל שלוחי הציבור, רבנים ודיינים, לאורך כל ההיסטוריה, הדיר שינה מעיניהם וכי היא תעשה ככל שביכולתה להקל על סבלן – לא נסכים שישראל תהפוך למקלט לסרבני גיטין באירופה. היום הכריזה ישראל כי אכן אינה מקלט למי שמעגן את אשתו. אני מודה לרה"ר לישראל לשרי המשפטים והדתות להנהלת בתי הדין ולכל חברי הכנסת שתמכו בחוק בשם כל העגונות המסורבות גט אשר תוכלנה לבנות את חייהם מחדש הודות לחוק הזה".

הגר"פ גולדשמידט אמר כי עפ"י החלטת הועידה כל רבני וראשי קהילות הקודש החברים ב "ועידת רבני אירופה" – CER וב"קונגרס היהודי האירופי" – EJC לא יאפשרו כל קבלת שירותי דת וחברות בקהילות הקודש באירופה לסרבני דיון בבית דין רבני. "אנו גם מפעילים ביה"ד מיוחד לעגונות באמסטרדם בראשות הגאון רבי אריה רלב"ג יו"ר אגודת הרבנים דארה"ב וקנדה הפועל במסגרת ביה"ד דאירופה שבנשיאות הגאב"ד הגר"ח ארנטרוי.ביה"ד המוכר ע"י השלטונות האירופים פועל באינטנסיביות כדי לשחרר עגונות מכבלי עגינותן".