חוק היועמשי"ם • הקליקה המשפטית מתנגדת: "פוליטיזציה של התחום"

    איתי גדסי No Comments on חוק היועמשי"ם • הקליקה המשפטית מתנגדת: "פוליטיזציה של התחום"

    חוק היועצים המשפטיים מגיע לדיון בוועדת חוקה והרוחות סוערות | היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט: "היועמ"ש לממשלה הוא לא סתם פקיד אלא שהממשלה מינתה שיהיה אחראי להבטחת שלטון החוק והוא עצמאי ואינו נתון לאף מרות למעט החוק"

    מנדלבליט צילום: צילום: ליאב פלד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום התקיים דיון בכנסת בנוגע לחוק היועצים המשפטיים. החוק מבקש לשנות את הצורה בה זוכים בתפקידי הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה, כך שהשר הממונה יוכל לבחור יועמ"ש. הקליקה המשפטית מתנגדת לכך וטוענת כי דבר זה עלול לפגוע בסדר המשפטי והחוקי.

    המשנה לנשיאת העליון בדימוס והיועמ"ש לשעבר אליקים רובינשטיין אמר: "אל תעשו את זה. לא ראיתי שהייעוץ המשפטי מטרפד את המדיניות אלא עושה מלאכתו מול השרים ותפקידו לשרת את המדיניות כדי שתמולא על פי החוק. אם אני היועץ לפי ההצעה החדשה ועוד שנתיים יתחלף השר ממפלגה אחרת, מה הרווחנו במשילות?"

    "אנחנו הולכים לפוליטיזציה של התחום, שיש בה גם הלבנת פנים וזה גם לא אפקטיבי. היועמ"ש הוא סוג של שומר סף ויש כבוד לדרג הנבחר. פוליטיזציה של שירות משפטי זה לא דבר בריא וזה מדרון חלקלק. לא באנו לשמר עולם ישן אלא להסביר שהדברים עובדים וכל אחד יעשה את תפקידו", כך טען רובינשטיין.

    היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט אמר: "ראיתי פרסומים שהופעתי מנוגדת להנחיות היועמ"ש הקובעות שעובד במשרד ממשלתי אינו רשאי להביא לוועדת הכנסת התנגדות לעמדת הממשלה. זו הנחייה המבטאת את ההפרדה בין הדרג הציבורי לדרג המקצועי הנדרש להביא חוו"ד גם אם הן מנוגדות לעמדתם האישית כל עוד היא במסגרת החוק".

    לדבריו: "צריך לזכור שהיועמ"ש לממשלה הוא לא סתם פקיד אלא שהממשלה מינתה שיהיה אחראי להבטחת שלטון החוק והוא עצמאי ואינו נתון לאף מרות למעט החוק. ההתייצבות שלי בפניכם היום נובעת בדיוק מתפקידי העיקרי לשמור על שלטון החוק. אני נמצא פה כי יש כאן פגיעה גם אם לא מכוונת בשלטון החוק. זו החובה שלי כלפי הציבור".

    מנדלבליט טען: "הצעת החוק הפרטית מדברת על כך שלמטרות פיקוח ובקרה קיימים גופים אחרים. זו מחיקה מפורשת של תפקיד שומר הסף ויש בה סכנה רבה. בהצ"ח הממשלתית יש אמנם איזון של שניים וחצי נציגים. השאלה היא למה לא שהיועמ"ש ימנה בהסכמת השר אלא להיפך. וכך גם לגבי המנכ"ל. הצ"ח יוצרת בעיה קשה בעיקר לדור הביניים הסגנים שישקלו להיבחר כשברור להם שלעומתיות מול השר תגנוז את אפשרותם להיבחר. גם הצ"ח הממשלתית תקשה מאוד לעמוד על תפקידנו כשומרי סף. אין כאן איזון והנזק לעצמאות היועמ"ש במשרדי הממשלה כשומר סף יהיה גדול. אין היום פגיעה במשילות. 15 שנים הייתי סמוך לשולחן הממשלה ולא ראיתי מדיניות שסוכלה למעט חריג אחד".

    "יש פה גם פגיעה בתדמית ולא הייתי מזלזל בכך. העוול שייגרם ליועמ"שים הוא שעכשיו ייתפסו כמי ששר מינה אותם כי הם מקורבים, והם יסחבו את הגיבנת הזו לעל אורך הקדנציה וזה מיותר. אני מציע לשקול חלופה שמאחר ורוצים להעביר סמכויות לשר אפשר ללכת על מודל החשבים הכלליים שכפופים גם מנהלית וגם מקצועית לחשב בכללי".

    מנגד טוענים במפלגות הימין כי שלטון היועמשי"ם משתק את היכולות לחולל רפורמות. יצוין כי בהצעת החוק מוצע בסך הכל לשנות את הליך הבחירה של היועמ"ש ולא לבטל את בחירתו.



    0 תגובות