פסק הלכה: אין לצלם אדם ללא רשותו וידיעתו

    הרב ד"ר רצון ערוסי No Comments on פסק הלכה: אין לצלם אדם ללא רשותו וידיעתו

    חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון הרב רצון ערוסי מתייחס בפסק הלכה לתופעת השיימינג והפרסום ברשת ופוסק: "איסור תורה לצלם אדם ללא רשותו ואין לשמור ולשתף תמונות וסרטונים כאלו"

    תמונת אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
    12:10
    19.03.24
    מוטי הלפרין No Comments on 'חוק הרבנים' נגנז: ההתנגדות בקואליציה והמשמעות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בהלכה היומית באתר נצח ישראל, נדרש הרב רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, להתייחסות ביחס לצילום והפצת תמונות או סרטונים הגורמים למבוכה למצולמים.

    "אין לצלם את האדם שלא בידיעתו ושלא ברשותו", אמר הרב והוסיף, "האדם זכאי להצנע לכת. ולכן, כל מי שמצלם אותו שלא בידיעתו ושלא ברשותו בעצם פוגע במגמה של האדם בהצנע לכת. במיוחד שיש מהצילומים האלה אשר הם לא על דעת המצולם, מפגע רע מאוד לחברה ולאדם".

    הרב מסביר כי "הרבה פעמים האדם נמצא בתנוחה או במצב שאם ייתפס בתמונה באותו מצב, זה מביש ומביך. לכן הנצחת דבר כזה היא בגדר מה שאמרה תורה "לא תשכן באהליך עוולה". ולהראות את התמונה הזו מאדם לאדם ולשתף ברשת הוואטסאפ היא בגדר "מוציא שם רע", והרי זה מרכל על אדם אפילו שהוא לא מדבר. התמונה מדברת בעד עצמה, וגם היא יכולה להיות בגדר מוציא שם רע".

    "אין צל של ספק שדברים כאלה הם דברים רעים וחטאים. דברים אלו הם יותר מרכילות, זה הרבה פעמים "הוצאת שם רע".

    אסור לצלם אנשים בסעודות או בהלוויות
    "ישבנו במסיבה קהילתית, וכידוע, כל אדם היום מחזיק פלאפון שמצלם, אז התחילו אנשים לצלם ואז בני אדם נתפסים בשעה שהם אוכלים או מושיטים יד לקחת ממרחק תביא לחמם. קמתי ואמרתי להם שהדבר הזה הוא אסור, כיוון שבני אדם מובכים. יחליטו או רוצים לאכול שבת אחים גם יחד, או רוצים לשבות מאכילה עד שיגמרו לצלם. כי אחרת הדברים האלה כאמור פוגעים בבני האדם. מנציחים מצבים שמביכים את האדם, וזה אסור ע"פ התורה" קובע הרב.

    כבר פרסם ידידי הרב יעקב רוז'ה הלכה, אסור לצלם את האבלים או קרובי משפחה מלווים. הרבה פעמים הם בתנוחות ובמצבים מאוד לא נעימים והכל בגלל שהם נמצאים באבל, בצער, ביגון וכו'. ולכן, אסור בשום פנים ואופן לצלם אותם שלא ברשותם, שלא בידיעתם. הרי בכך הם מנציחים מצבים שבני אדם לא היו מעוניינים לראות אותם בצורה כזו.

    לסיום אומר הרב: "המפגע הזה של תמונות בכל מקום, ביד כל אדם לא כמו פעם שהיה צריך להזמין צלם ביודעין, ואז יש הכנה. היום כל אדם ואדם מחזיק מכשיר כל הזמן ומצלם כל אדם, ועוברים בזה על איסורי תורה חמורים. בציבור אשר יש בו יראת שמים צריך לחנך ולפרסם, שאסור לצלם אדם בלי ידיעתו ובלי רשותו. עם כל הכבוד שאנחנו רוצים לצלם מעמדות מסוימים. צריך לבקש מבעלי המעמדות אם הם מסכימים. אם לא, אין לצלם. כי כאמור יש הרבה עברות שמתגלגלות על ידי הצילומים הללו".



    0 תגובות