אטרקציה חדשה בטיילת הדקלים בשער שכם: אמת המים המוארת

    דוד פיינגולד No Comments on אטרקציה חדשה בטיילת הדקלים בשער שכם: אמת המים המוארת

    בטיילת הדקלים שמחוץ לשער שכם תחנך ביום חמישי הקרוב אמת מים מחודשת ומוארת כחלק מתהליך ריענון המרחב הציבורי בעיר העתיקה

    אמת המים צילום: יח"צ פמ"י
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טיילת הדקלים בקרבת שער שכם הינה מקום מפגש ופעילויות לתושבי העיר העתיקה וסביבותיה, טיילת שוקקת לתיירים ומבקרים המשמשת גם כמתחם פעילויות על רקע הנוף המונומנטלי של חומת ירושלים.

    הטיילת הינה חלק מגן לאומי "סובב חומות" הכולל את רצועת הצמחייה סביב חומות העיר העתיקה (כ-4 ק"מ היקפי).

    בשנות ה-80, כחלק מתכנון מחדש של כביש 1 ע"י המתכנן משה מרגלית, הוקמה ברחבה אמת מים במקביל לחומה והיא פעלה במקום עד שנת 2002 לערך. התכנון דומה במהותו לנראות האזור עת היה תחת השלטון הירדני. מאז 2002 הוזנחו הרחבה והאמה מסיבות שונות, והאמה הפכה למפגע סביבתי ותברואתי.

    כחלק מהפרויקטים לשיפור המרחב הציבורי ועידוד ביקורים אשר מקדם משרד ירושלים ומורשת באמצעות החברה לפיתוח מזרח ירושלים, שוקמה בשנתיים וחצי האחרונות האמה בעלות של כחצי מליון ₪, ושולבו בה אלמנטים מיוחדים של תאורת לילה, גינון ותשתיות, ביניהן פרגולות צמודות ומשטחי הליכה. המים זורמים במפלים לאורך תוואי האמה מבריכה עליונה בקצה הדרומי של הרחבה לבריכה תחתונה בקצה הצפוני. בבריכה התחתונה ובמפלים משולבים אלמנטים של תאורה צבעונית מתחלפת וסילוני מים. השידרוג שינה את הפעילות במרחב מקצה לקצה וכעת ניתן לראות ברחבה דרך קבע ילדים, משפחות ובני נוער הנהנים מהאטרקציה החדשה וכמובן…..עוצרים לסלפי.

    שרית גולדשטיין, סמנכ״ל ירושלים, תכנון ותקציב במשרד ירושלים והמורשת אמרה: "פרויקט טיילת הדקלים מהווה נדבך נוסף בשדרוג המרחב הציבורי בסמוך לחומות ובשערי העיר העתיקה – הפרויקטים מייפים את המרחב ומנעימים את הדרך להולכים ושבים, מעודדים הגעה יזומה של תיירים ומבקרים לאזור ובכך מגדילים משמעותית את התנועה התיירותית באזור. שדרוג טיילת הדקלים הוא חלק מאסטרטגיה שמקדם משרד ירושלים ומורשת להתחדשות המרחב הציבורי-תיירותי בעיר העתיקה ובסביבותיה ומצטרף לפעילות המתקיימת במערת צדקיהו, טיילת החומות ובעיר העתיקה כולה במהלך השנה״.

    בני סאסי, מנכ"ל פמ"י אמר: "אנו פועלים כל העת לשיפור חיי וחווית התושבים, הסוחרים והתיירים בעיר העתיקה. פלייסמייקינג ופיתוח תשתיות בעיר היסטורית הוא תמיד עניין מורכב, בוודאי בעיר כמו ירושלים העתיקה וסביבותיה. אנו מקווים כי גם במקרה האמה המחודשת נוכל לומר כי "מים שקטים חודרים עמוק" כאשר העובדים והמבקרים באזור יצטרפו להיות שגרירי העיר, ובראש ובראשונה תושבי העיר העתיקה וסוחריה."

    שיקום ושדרוג אמת המים בוצע ע"י החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י) במסגרת פרויקטים לשיפור המרחב הציבורי ועידוד ביקורים אשר מקדם משרד ירושלים ומורשת, בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), רשות הטבע והגנים (רט"ג) וגורמים נוספים.

    בין הפרויקטים המשותפים עם משרד ירושלים ומורשת, מבצעת פמ"י גם ריענון ופיתוח המרחב הציבורי בעיר העתיקה בירושלים, ובכלל זה הנגשה, ריהוט רחוב (כולל חיפויים לשעוני מים ופחי אשפה), תיקון תשתיות, שירותים ציבוריים ומונגשים, חידוש חזיתות לעסקים, שילוט, תפעול ניקיון ואיסוף אשפה בשטחי גן לאומי סובב חומות ובתוך סמטאות העיר העתיקה.

    פמ"י מנהלת ומתפעלת גם 5 אתרי תיירות מובילים בירושלים: טיילת החומות (צפונית ודרומית), מערת צדקיהו, הכיכר הרומית ועוד.

    אמות ומתקני מים בירושלים עתיקים כימי העיר. הידוע מכולם הוא מעיין הגיחון הנובע למרגלות עיר דוד וסילואן שאיפשר התיישבות במרחב ונאגר בבריכת השילוח, וניקבת חזקיהו שאיפשרה נגישות בטוחה אליו.

    החשמונאים היו הראשונים שהביאו לעיר מים זורמים מהרי יהודה הגבוהים שמדרום לירושלים, והורדוס היה זה ששדרג את המערכת לאמות שהוליכו מים גם לעיר העליונה וגם לבית במקדש בהיקף של כמיליון מטרים מעוקבים בשנה.

    אזור העופל (היום חלק ממתחם מרכז דוידסון, בין עיר דוד להר הבית) משופע במקוואות ובורות מים ששימשו את עולי הרגל למקדש והתבססו על מערכת אגירת מים ייחודית. המים שימשו לשתייה, לרחצה ולטהרה.

    העות'מאנים שיקמו את האמה והשתמשו בה להובלת מים ל"סבילים" ברחבי העיר העתיקה שסיפקו מים מתוקים לתושבי העיר ומבקריה.

    המערכת קרסה כבר בתקופה העות'מאנית והעיר עברה לצריכת מים מבורות שאגרו מי גשמים, ומאז ננטשה ושוקמה חליפות, כשהשימוש האחרון שנעשה בה היה בימי המנדט הבריטי, בסוף שנות ה-20 של המאה ה-20. חלק מהסבילים ההיסטוריים עוברים בשנה האחרונה השמשה, חידוש ושיפוץ.

    לאורך ההיסטוריה מים זורמים במרחבים ציבוריים, במיוחד באזורי ספר המדבר, מעידים על יכולות טכנולוגיות, הנדסיות והידרולוגיות, תרבות פנאי מפותחת ושלטון יציב ובעל אמצעים כלכלים לביצוע התשתיות המורכבות הנדרשות לבנייה, הובלה, תחזוקה וניהול שוטף.



    0 תגובות