ליברמן: חוק הגיוס מאוזן וצודק, חייב לעבור במתכונתו הנוכחית

    איתי גדסי No Comments on ליברמן: חוק הגיוס מאוזן וצודק, חייב לעבור במתכונתו הנוכחית

    שר הביטחון התייחס היום (שני) בישיבת סיעה לכלל הנושאים הבוערים של הפרק. "חוק הגיוס": אני לא רואה שום סיבה גם לציבור החרדי, גם לציבור הכללי, זה חוק שבסופו של דבר גם משכין שלום בתוך עם ישראל וגם עושה צדק." בהמשך דיבר ליברמן על טרור העפיפונים, הפינויים האחרונים, עונש מוות למחבלים ועוד

    12:35
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on הזדמנות נפלאה לשינוי שיביא ברכה גדולה • הלכה לשבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר הביטחון אביגדור ליברמן הוא מרואיין מבוקש היום, על רקע טרור העפיפונים מרצועת עזה שהולך וגובר, פינוי שכונת נתיב האבות ומערב תפוח, חוק הגיוס המדובר. שר הביטחון הגיע לישיבת סיעת "ישראל ביתנו" היום (שני) וענה על כל השאלות באופן מקיף על שלל הנושאים.

    שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בישיבת סיעת 'ישראל ביתנו':

    "אני רוצה להתייחס קודם כל לחוק הגיוס. כפי שאתם יודעים, זהו חוק למעשה של מערכת הביטחון ולא חוק של 'ישראל ביתנו'. אני חושב שזה חוק הכי מאוזן, הכי ממלכתי ואני מאוד מקווה שאנחנו נביא אותו כבר בשבוע הבא לדיון בוועדה המיוחדת של הכנסת ונעביר אותו בסוף מושב הקיץ בקריאה שנייה ושלישית.

    אני חושב שהחוק הזה באמת נמצא בקונצנזוס רחב בין כל הסיעות: גם בקואליציה וגם באופוזיציה ואי אישור החוק בנוסחה הנוכחית שלו, זאת פשוט תהיה בכייה לדורות. אני קורא לכולם באמת להשאיר את כל המחלוקות וכל החשבונות ולהתאחד סביב המתווה שגיבשו במערכת הביטחון.

    וכמו שהסברתי מלכתחילה, גם בוועדה אמרתי שיש שני קריטריונים, שני פרמטרים חשובים: הראשון, זה חייב לעבור את הרמטכ"ל והשני, זה חייב לעבור את בג"ץ. הדבר השני, אני רוצה להודות ליו"ר הסיעה, ח"כ רוברט אילטוב. אני חושב שהחוק הוא מצוין ואני שמח שוועדת השרים אישרה אותו. גם כאן, אני מקווה שאת החוק הזה נוכל לקדם במסלול הכי מהיר ולאשר אותו עד סוף השנה בקריאה שנייה ושלישית."

    ש: חלק מהחרדים מתנגדים לחוק שלך, האם אתה פתוח למו"מ לרצות אותם כדי שיתמכו? ושאלה נוספת, אמרת שלא תהיה התערבות פוליטיקאים בוועדה, ראינו שדווקא יאיר לפיד ושטרן כן השתתפו.

    תשובה: "לא רק שטרן, השתתף כל אחד שביקש להופיע, גם החרדים. אני נורא מתנצל, כנראה לא קיבלת דיווח נכון, בהחלט החרדים ביקשו שאריאל אטיאס יופיע בפני הוועדה, עוד כמה נציגים ביקשו שיופיעו בשמם וכולם הופיעו וכולם טענו את טענותיהם. כמו שאמרתי החוק מאוזן, תפסת מרובה לא תפסת כלום, אני לא מתכוון לרצות אף אחד.

    יש חוק, שני פרמטרים הם החשובים וכל מה שבאמצע מקובל עליי. הפרמטר הראשון הוא שהחוק יהיה מקובל על הצבא, על הרמטכ"ל, על ראש אכ"א, והפרמטר השני שזה חייב להיות חוק שיעבור את מבחן הבג"ץ."

    ש: לפיד אמר בישיבת הסיעה שלו ששינוי של אפילו מילה אחת במתווה הגיוס זה בגידה בכל חייל צה"ל. האם מבחינתך החוק הזה הוא פתוח למו"מ?

    תשובה: "אמרתי שבין שני הפרמטרים זה מה שצריך להיות, החוק אכן מנוסח בצורה מאוד קפדנית ויכול להיות שהוצאה של מילה כזו או אחרת יכולה לגרום לכל המבנה לקרוס.

    לכן אני מקווה שלא יהיו שום שינויים, החוק ממלכתי, וכל ניסיון פה לשנות להערכתי הוא בהחלט מאיים על שלמותו של כל החוק והמהות שלו. אני לא רואה שום סיבה גם לציבור החרדי, גם לציבור הכללי, זה חוק שבסופו של דבר גם משכין שלום בתוך עם ישראל וגם עושה צדק."

    ש: הסיעה שלך קידמה את חוק עונש מוות למחבלים ומשום מה אחרי שהחוק הזה אושר במליאה כמדומני בקריאה טרומית בפעם האחרונה, אתם כבר נסוגתם מהעניין? אתם לא רוצים לקדם אותו יותר?

    תשובה: "אתה צודק ב-100%, החוק הזה כבר היה אמור לעלות כמה פעמים בישיבות הקבינט, לצערי היועץ לביטחון לאומי פעם אחרי פעם מוצא סיבה לא להעלות אותו, כולל בימים האחרונים, מוציא את זה מסדר היום, ולדעתי יש פה ניסיון מכוון למריחה, ניסיון פשוט לטרפד את החוק. אני מציע שכל אותן משפחות נפגעי טרור, כולן לפנות ליועץ לביטחון לאומי ולברר למה החוק לא עולה לדיון בישיבות קבינט כפי שהובטח.

    אמרתי שלפחות כבר 3 פעמים החוק היה על סדר היום וברגע האחרון או שלא העלו אותו לדיון או שהוצא מסדר היום. הוצאנו בכתב את הדרישה הזו פעם נוספת ואני חושב שקריטי שכבר בשבוע הבא יקיימו דיון והחוק הזה יתקדם פה בוועדות כהכנה לקריאה ראשונה ואח"כ שנייה ושלישית. כרגע הכדור נמצא במגרש של היועץ לביטחון לאומי."

    ש: בנוגע לטרור המשתולל בעוטף עזה, היועמ"ש לממשלה אומר שמערכת הביטחון בכלל לא ביקשה חוות דעת באשר לירי מפריחי העפיפונים, מדוע זו לא אופציה שנשקלת מבחינת מערכת הביטחון כדי לעצור את הטרור הזה ולשים לו סוף?

    תשובה: "קודם כל אני חוזר ואומר מי שחושב שניתן להמשיך בטרור העפיפונים אז הוא טועה. אנחנו צריכים לפעול בהתאם לאינטרסים שלנו, אנחנו יודעים מה לעשות, והעיתוי הוא קריטי. אנחנו נקבע את הדרך, את העיתוי ואת האמצעים, לא אף אחד אחר. אני לא שמעתי טענה, לי אין טענות לא ליועמ"ש, לא לפצ"ר ולא לאף אחד. אנחנו נפעל בהתאם לאינטרסים שלנו ואנחנו יודעים מה צריך לעשות. כל השריפות וטרור העפיפונים ברור שזה לא יכול להימשך."

    ש: גורמים במחנה הלאומי שואלים איך ממשלת ימין הורסת בתים ביהודה ושומרון כמו בנתיב האבות, כמו אתמול בפינוי, והאם אנחנו צפויים לראות בשבועות הקרובים עוד פינוי והרס של בתים יהודים ביהודה ושומרון?

    תשובה: "השאלה מאוד במקום. לבי עם המתיישבים, אני ביקרתי בנתיב האבות, גם בתפוח מערב, אנחנו עשינו מקסימום על מנת לתת אלטרנטיבה לתושבים, לצערי אנחנו כולנו מחויבים לפסיקת בית המשפט העליון ופעלנו בהתאם לחוק.

    הפסיקה הזאת אגב חייבת לעבוד גם בכיוון ההפוך. יש שתי פסיקות, גם בנושא חאן אל-אחמר וגם בנושא סוסיא, שאני כבר 4 פעמים ניסיתי לבצע, ועוד פעם ברגע האחרון, כולל בימים האחרונים, קיבלתי כל מיני הערות של היועץ לביטחון לאומי שהוא מתנגד ויש כל מיני שיקולים.

    אני לא מתכוון להגיע לביזוי בית המשפט, כמו בנושא של נתיב האבות, כמו בנושא תפוח מערב, יש פסק דין של בית המשפט העליון, לא משהו שרירותי שלי או של מערכת הביטחון. יש פסקי דין בנושא של סוסיא וחאן אל-אחמר ואני מתכוון לבצע את הפסיקה הזו ולפעול להריסת מבנים בלתי חוקיים גם שם.

    אם תהיה הוראה ישירה של ראש הממשלה אז אני כמובן אציית, אבל כרגע אנחנו נמצאים בעיצומן של הכנות להריסה גם בסוסיא וגם בחאן אל-אחמר. אם ראש הממשלה יחליט לעצור את זה אז אני כמובן אציית, אבל אני מזכיר שמי שמכבד את הפסיקה של בית המשפט העליון זה לא יכול להיות חד-סתרי, זה חייב להיות דו-סתרי.

    אני מקווה שאנחנו גם בבניה הבלתי חוקית, גם של הערבים בהר חברון וגם של הבדואים באזור כפר אדומים, נפעל כמו שפעלנו במקרים אחרים."

    ש: בקשר לחוק הצילום שהצלמים נרגשים ממנו, אנחנו שומעים שהולך להיות איתו בעצם מה שקרה עם חוק עונש מוות למחבלים. שהוא עובר בקריאה טרומית כדי שהציבור שאליו אתם פונים ירגיש שקורה משהו ובסוף המטרה היא למסמס אותו או לקצוץ אותו, להעביר אותו ברית מילה אכזרית ושבסוף יגיע לידי ביטוי חוק אחר לגמרי.

    תשובה: "יש אנשים שהכוונה שלהם היא לקבור גם את החוק הזה לגמרי כקבורת חמור. אנחנו כמובן נעשה הכל על מנת שהחוק הזה יעבור ככתובו וכלשונו, אני חושב שזה חוק חשוב מאוד.

    מי שזוכר את כל ועדות החקירה אחרי צוק איתן ואחרי מבצעים אחרים כשכל מיני משתפי פעולה עם הטרור, על מנת להרתיע את מערכת הביטחון, העבירו שמות של לוחמים ישראלים וצילומים לוועדות חקירה, לבית הדין הבינלאומי בהאג, הדבר הזה הוא בלתי סביר בעליל אבל גם הרבה פעולות של כל מיני חבר'ה, גם חיילים עצמם שמצלמים אחד את השני תוך כדי פעילות מבצעית, זה דבר בלתי סביר בעליל.

    יש פה ניסיון גם של פגיעה ביכולת שלנו להילחם בטרור, יש פה ניסיון להרתיע אותנו מלהגן על עצמנו ויש פה גם פעילות בלתי אחראית. לכן החוק הוא נחוץ, יש סביבו הסכמה רחבה, אנחנו לא ניתן למסמס אבל עוד פעם לא הכל תלוי בנו. מה שקשור בישראל ביתנו נעשה הכל, כמו במקרה של חוק עונש מוות למחבלים, כל מה שתלוי בנו על מנת להביא את החוקים האלו לקריאה שנייה ושלישית.

    כמו שאמרתי אנחנו לא פועלים בחלל ריק, לא הכל תלוי בנו, הרבה תלוי גם בגורמי הקואליציה ואני מקווה שגם מה שהתחייבו, ואגב עוד פעם לגבי חוק עונש מוות זאת התחייבות גם של ראש הממשלה פומבית וגם שלי שאנחנו נפעל בהתאם להתחייבויות שלנו."

     

    (צילום: פלאש 90)



    0 תגובות