מתי צריכות להידלק נורות אדומות בנוגע לתזונת הילד?

    עפר גדנקן No Comments on מתי צריכות להידלק נורות אדומות בנוגע לתזונת הילד?
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מאת רונית דוייב מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק למהדרין מבית אבוט

    לתזונת ילדים יש השפעה מכרעת על התפתחות קוגנטיבית ויכולות לימודיות ואישיות. מחקרים מראים כי ילדים שסובלים לאורך תקופה מחוסרים תזונתיים יתקשו לממש את הפוטנציאל המלא שלהם במגוון תחומים בחיים, לרבות התחום השיכלי.  בנוסף, מחקרים מראים, כי חוסרים באכילה יכולים להימשך במשך כל שנות הילדות.

    כמובן, לכולנו כהורים חשוב לספק לילד את הכלים הטובים ביותר למימוש הפוטנציאל שלו ולתזונה יש תפקיד קריטי בכך. להלן מגוון תופעות ובעיות ולצידן המלצות וטיפים לפתרון.

    הילד מחזיר את הכריך מבית הספר

    אתם פותחים בבוקר את התיק אוכל של הילד ומגלים שהכריך ששלחתם אתמול נשאר כשהיה, או מקסימים לקחו ממנו ביס. הימים עוברים ואתם נתקלים שוב ושוב בתופעה, או מוצאים מחבוא בחדר של הילד ובו ערמת כריכים שהעלו עובש.

    המלצה: בידקו עם הילד מה הוא לא אוהב: את הממרח? את סוג הלחם? יש גם ילדים שיעדיפו דגני בוקר, מעדן חלב, גבינה באריזה מוקטנת, סלט טונה או ביצים, ירקות ופירות חתוכים, שיכולים לספק לילד אנרגיה באותה מידה, ובטוח עדיפים על ימים שלמים שבהם הוא נמנע מארוחת עשר. הציעו לו להצטרף אליכם לקניות וייתכן כי יראה דברים בריאים ומזינים, שישמח לקחת עימו ללימודים.

    הילד לא אוכל בצהרון

    הילד חוזר מהלימודים רעב כאילו לא אכל יום שלם, וכשאתם מבררים זאת עמו, מסתבר כי הוא שוב לא אכל ארוחת צהריים. הוא עצבני, חסר סבלנות ולא מצליח להתרכז, לעתים אפילו בוכה – ומי יכול להאשים אותו? איך אתם הייתם מתפקדים ללא ארוחת צהריים?

    המלצה: בידקו עם הצוות בצהרון מה בדיוק הילד לא אוהב. אולי זו רק תוספת מסוימת או מנה ספציפית שמוגשת באחד מימי השבוע. חשוב להבין אם זו סתם עקשנות, אולי קשיי הסתגלות או בעיות תקשורת עם הצוות בצהרון. אם הילד לא אוהב תוספת מסוימת אז לוודא שיוציאו אותה מהצלחת ושהוא יקבל יותר מהמנה העיקרית, לא יקרה כלום אם פעם-פעמיים בשבוע הילד יאכל ארוחת צהריים צמחונית. ייתכן שהפתרון הוא לשלוח בחלק מהשבוע אוכל מבושל מהבית בקופסה. שוחחו עם הצוות בנוכחות הילד ותקבעו ביחד מה החלופות שהוחלט עליהן, וחשוב להסביר לילד מה התועלות שיצאו לו מכך שיקפיד לאכול. צריך גם לזכור שיש ילדים שאוכלים לאט יותר, או צריכים שאדם מבוגר ישב לידם בזמן הארוחה, וחשוב ליידע את צוות הצהרון לגבי זה.

    הילד הולך לישון בלי ארוחת ערב

    הילד לא מוכן לאכול את האוכל שאת מכינה בבית. הוא מסרב לשבת לשולחן, טוען שהאוכל לא טעים לו, וכל ערב הארוחה הופכת לויכוח שמעכיר את האוירה בבית. במקרה הזה, מסתבר שדווקא התנהלות נכונה ורגישות שלכם יכולים לסייע פתור את הבעיה.

    המלצה: אל תפעילו יתר לחץ. מחקרים מראים לחץ עלול להשיג תוצאה הפוכה. יש לסגל גישה ניטרלית: לחזק את מיומנויות האכילה של הילד ואת התנהגותו ליד השולחן אך לא את הכמות שהילד צורך. כמות המזון הנאכלת צריכה להיות מווסתת על ידי תחושות הרעב והשובע של הילד. שימו לב גם למנוע גורמי הסחה בזמן הארוחה.

    מה כן? ארוחות במרווחי זמן קבועים של 3-4 שעות, בין הארוחות מים בלבד, להגביל את זמן הארוחה ל-20-30 דקות גם אם הילד אכל מעט, להקפיד על מנות המתאימות לגיל הילד, הציעו מנות קטנות והרשו לילד לבקש מנות נוספות, יש לעודד אכילה עצמאית ומשוב שלילי להתנהגות אכילה לא רצויה.

     

    הילד אוכל רק 'שטויות' וחטיפים

    כשהילד לא אוכל מזון מגוון זה בעייתי, ויכול להתבטא באופנים שונים: ילד שאוכל מעט מאוד, מספר מצומצם של מזונות, אינו מוכן לטעון מזון חדש, לא נוגע בפירות וירקות, בעל העדפות מזון ברורות וחזקות.

    ההמלצה: נסו לאכול ארוחת ערב עם כל המשפחה סביב השולחן. כשהילד יראה את בני משפחתו נהנים מהאוכל הוא יתעודד לאכול. במידה והילד מעוניין בחטיף, חשוב לשמור על הפרש של 3-4 שעות בין החטיף לארוחה שאחריו. אל תאפשרו נשנוש או שתיית משקאות ממותקים בין הארוחות: אלה עלולים להפחית את התיאבון בזמן הארוחה. צמצמו ככל הניתן הפרעות והסחות דעת בזמן הארוחה, צרו אווירה רגועה, אמצו גישה ניטרלית: אל תשבחו או תבקרו את ילדכם בזמן האוכל והיו סבלניים בכל הנוגע לאי סדר וללכלוך בזמן הארוחה, הציגו סוגים שונים של מזונות וחכו שבוע בין הצגה של מזון חדש לבא אחריו. אל תכפו על ילדכם לאכול. זה עלול ליצור אווירה לחוצה ולא נעימה.

    הילד מתחיל להראות סימנים של עודף משקל

    כשאתם כהורים מתחילים לראות סימנים שהילד מתחיל להיות בעודף משקל, כי הבגדים פתאום לוחצים, הפנים מתמלאות, לעיתים זה מתלווה בתחושת כבדות, כשהוא גם פחות אנרגטי ופעיל, זה סימן לעצור ולעשות 'בדק בית'.

    ההמלצה: בידקו את תזונת הילד בבית ובחוץ. אולי בבית הוא אוכל כמויות סבירות, אבל בצהרונית למשל הוא אוכל שלוש מגשיות לארוחת צהריים. שימו לב אם יש עודף חטיפים בבית, מזונות מעובדים ופחות בריאים. נסו להחליף את הפסטה באורז, נסו לשלב ירקות מבושלים שהילד אוהב בתפריט, את החטיפים החליפו בצלחת ירקות או פירות העונה, הקפידו על דגני בוקר לא ממותקים, הגבילו שתייה ממותקת, דאגו שהילד ישתה הרבה. עודדו את הילד לעסוק בפעילות גופנית, עודדו אותו לתזונה נכונה מהמקום שאז יהיה לו קל וכיף יותר לרוץ, לשחק עם חברים ולהיות פעיל.

    בכל שאלה בנושא תזונת תינוקך ולקבלת דוגמיות ניתן לפנות למוקד "צוות המומחים" של סימילאק, הכולל דיאטניות קליניות בטלפון 1800-65-65-01.



    0 תגובות