- רדיו קול חי - -

הקשר בין כלכלה לרגש \\ מירי שניאורסון

מטפל רגשי ויועץ כלכלי נפגשו בחתונה של מכר משותף. "תגיד", פונה הרגשי לכלכלי, "יש לי שאלה". "קדימה, שאל", עונה הכלכלי. "הרבה אנשים שיודעים שאני מטפל רגשי מתקשרים אליי במשך היום ושואלים שאלות ואני מוצא את עצמי פותר בעיות בטלפון מבלי שיגיעו אליי לפגישה בתשלום. מה לעשות?".

הכלכלי מקדיש לרגשי כמה דקות בהן הוא מלמד אותו את עקרונות השוק החופשי על רגל אחת וחותם בשורת החשבון. "הא לך שיעור מעשי אחרי התיאוריה שלימדתי אותך. ואני לא מקבל כרטיסי אשראי".

אין ספק שחייה של זיוה רצופים קשיים ומרורים. סיפורה מאפסן שורה של טלטלות משפחתיות, אישיות, כלכליות ועכשיו באמצע החיים גם הזוגיות שלה עלתה על שרטון. זיווה היא מטפלת רגשית. ניתן היה להניח שהיא תתפרנס בכבוד מהכישרון שלה להקשיב בסבלנות לסיפוריהן של נשים שמגיעות אליה, אך לא ברור מתי, היכן שהוא בדרך היא החליטה בשביל הקב"ה איך עליו לתת לו את פרנסתה…

היא בעלת יכולות הקשבה והכלה נדירות במיוחד, וזה מה שהיא עושה כמעט בלי לקחת תשלום. ו… נשים מנצלות אותה, את טוב ליבה ואת הידע הרב שצברה בקורסים והכשרות שונים ומשונות. הן – הנשים – יוצאות ממנה מסופקות ורגועות. היא – זיווה – הולכת ושוקעת לתוך עצמה ובעצם מונעת את כל הטוב הזה מביתה ומילדיה שלה.

כדי להזכיר לה שמטרתה העיקרית כאימא לילדים ובעלת משפחה היא להיות בשמחה, אני מסייעת לה לראות שה' שהעניק לה את היכולות, שהביא אל פתח ביתה ואוזנה את הלקוחות, רוצה שהיא תתפרנס מזה. שהיא תתמחר את זה ותגבה על זה תשלום מלא. אין שום סתירה אצל ה' יתברך בעובדה שהלקוחות מתרפאות והיא מתפרנסת. להיפך, זה צינור השפע שלה ושלהן.

ה' רוצה שנפעל בתוך הטבע ובתוך מערכת הכללים שלכאורה מסתירה את האור האלוקי. בעבודת האדם צריכים להיות שני דברים לכאורה סותרים: עבודה והשתדלות לפרנסה לפי דרך הטבע, ומאידך, הכרה והבנה ברורה שאין בכך כלום שכן הקב"ה הוא זה שממציא לנו את פרנסתנו למעלה מהטבע. זאת יחד עם השתדלות שלנו בתוך הטבע. וזה גם מה שכתוב בפסוק "וברכך ה' אלוקיך בכל אשר תעשה". עלינו לעשות כלי טבעי לברכת ה' אבל לדעת שהכלי אינו זה שמביא את הפרנסה כי אם ה' יתברך ורק הוא.

במקביל, גם בעבודת ה' יש לפעול מצד אחד מתוך קבלת עול, ללא שיקולים רציונאליים, ולקיים את התורה והמצוות בלי שאלות. מאידך, לזכור שהכל, גם היכולת שלנו לקיים את התורה והמצוות ולנצח במלחמת היצר היא אך ורק בכוחו של הקב"ה המחייה ומהווה אותנו בכל רגע ורגע. הדבר צריך להיות חדור בנו עד כדי כך שנרגיש בטלים לגמרי לקב"ה כמו בסיפור הידוע על החסיד שחזר בשעת לילה מאוחרת מהתוועדות חסידים ברוסיה של פעם.

"מי זה הולך ברחוב?", שאל השוטר את החסיד. והחסיד ענה "ביטול הולך". כן. גם מול הגוי, השוטר, יהודי עונה, ברוסית, שפת הגויים, שהוא כולו בטל לקב"ה. מה הקשר בין הגוי הערל לקדושה, למונח שכולו אמונה? אז זהו שכך ה' רוצה שנפעל בטבע – נזכור שהטבע כולו לא קיים ללא רצונו של הקב"ה, נחשוב ונאמר את זה אפילו כאשר אנו "כפופים" למגבלות הטבע.

לא חייבים להיות עשירים כקורח, משום שהעשיר הוא השמח בחלקו. והחלק הטוב ביותר שיכול להיות בחייו של אדם היא ברכת ה'. זו נובעת מההבנה, מההכרה ומהאמונה שכל מעשינו ועבודתנו אינם אלא השתדלות בלבד והעשירות איננה תלויה בהם אלא בה'.

הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי" – אימון וייעוץ לנערות ונשים, מרצה, מנחה ומגישת התכנית "עניין משפחתי" ב"קול חי"