יומן החוץ: ההודעה המפתיעה של חברת הרכבים הבינלאומית

    שלמה ריזל No Comments on יומן החוץ: ההודעה המפתיעה של חברת הרכבים הבינלאומית

    האביב הערבי בקאמבק לא מפתיע בירדן, ריאיון בלעדי עם תושב עזה שלא מפחד למתוח ביקורת, ההודעה המרעישה של הקונצרן הצרפתי והלקוח שהצליח לשכנע את המוכר להסיר את המוצרים הישראליים

    צילום: נתי שוחט, פלאש 90
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האביב הערבי שפקד את אזורנו, עדיין ממשיך לרחף באוויר. העובדה שהם יכולים לשנות פתאום לשנות את השלטון, לעיתים הדיקטטורי, לעיתים המלוכני, לעיתים המתנשא – גורמת לעמים הערביים מסביב להתקומם נוכח עוולות שפוגעות בחיי היום יום שלהם. הפעם, מדובר בממלכה האשמית, ירדן. השכנה ממזרח.

    ההחלטה השערורייתית להעלות בבת אחת את מחירי הדלק ב-5.5 אחוזים, את מחירי החשמל ב-19 אחוזים ולהפעיל מנגנון מס חדש, שיפגע בשכר השכירים ובמעמד הביניים, גרם להוצאת עשרות אלפי אנשים לרחובות. עבדאללה מלך ירדן המודע למצב הכלכלי השברירי במדינה אמר כי "אנו נמצאים בצומת דרכים, או שנצא מהמשבר או שניכנס אל הלא-נודע". באומרו זאת הוא התכוון לומר לאזרח הקטן, המצב אמנם אינו מזהיר אבל אם הממלכה תכנס לסחרור אף אחד לא יודע להיכן נגיע. זו תהיה הרפתקה מסוכנת לעם הירדני.

    עבדאללה פיטר בינתיים את ראש ממשלתו האני אל מאולקי כניסיון לרצות את המפגינים, אבל הזעם לא שכח. מי יודע, אולי הגיע כעת תורה של שכנתו ממזרח להיות בדרך אל התהום.

    ב-5 ביוני למניינם מצוין בעולם הערבי "יום הנכסה", היום בו פרצה מלחמת ששת הימים הניסית. יום הנכסה – "יום התבוסה" או "יום הנסיגה", היה אמור להיות מצויין היום בגבול עזה כיום רווי אלימות ונסיונות לחצות את הגדר, אבל בסופו של דבר הוחלט לדחות אותו ליום שישי הקרוב. כמה סיבות יש לדחיה הזו אבל העיקרית שבהן היא הכוונה לעשות את האירועים בו כמה שיותר גדולים, ובתרגום לעברית כמה שיותר נפיצים.

    בראיון נדיר מאוד משתף אותנו סמי עובייד, ערבי המתגורר בעזה על התחושות ברצועה לקראת "יום הנכסה", אבל בעיקר מאשים את אבו מאזן ואת חמאס במצב שנוצר ברצועה.

    עוד הישג חסר תקדים למדיניות הסנקציות של טראמפ: קונצרן הרכב הצרפתי פיג'ו סיטרואן הודיע אמש כי הוא משעה את פעילותו באיראן מ-6 באוגוסט הקרוב בעקבות הסנקציות האמריקניות על הרפובליקה האיסלאמית. חברות אירופיות חוששות כי פעילות באיראן תכניס אותן לרשימת הסנקציות האמריקניות, ולכן חלקן מיהרו להודיע על הפסקת הפעילות באיראן.

    ההודעה, המפתיעה יש לומר, של קונצרן הרכב הצרפתי מהווה מכה קשה לאיראנים, אבל לא פחות מכך לצרפת עצמה. בו בזמן שצרפת היא בין המדינות הבולטות ביותר בתמיכתן בהסכם. מדינה הפועלת בצורה גלויה נגד עמדת ארצות הברית בנושא, עוד ועוד חברות צרפתיות מבינות שהעסק אינו שווה להם, תרתי משמע ומפסיקות את קשרי המסחר עם איראן. הצרפתים שקיוו לראות נתח כספי הוגן בכלל הסכם הגרעין הגרוע עם איראן, נאלצים לגלות, נאלצים לראות את השקעתם יורדת לטימיון.

    וגם הנושא הבא קורה בצרפת. בטח לא תתפלאו לשמוע שגם הוא כולל את הקרבתם של אינטרסים ישראליים.

    תיעוד מטריד שהעלו תומכי BDS מראה מנהל זוטר בחנות של רשת הסופרמקטים "קארפור" כשהוא מסיר תמרים מתוצרת ישראל מהמדפים. האירוע קרה בסניף של הרשת בעיר קטנה ממערב לפריז, בעקבות לחץ של לקוח מוסלמי שטען כי מכירת תוצרת ישראלית מהווה פגיעה ברגשות המוסלמים בחודש הרמדאן .

    ביומן תוכלו לשמוע את הדו-שיח בין מנהל החנות ללקוח שדרש את הסרת המוצרים הישראלים.

    ההערכות בישראל הן שמדובר ביוזמה מקומית שמנוגדת למדיניות הרשת כיוון ש"קארפור" ככל מתנגדת לחרם על ישראל ומוכרת תוצרת ישראלית, אבל כל תיעוד שכזה גורם לאי-נוחות בישראל ובעיקר בקרב יהודי צרפת שחוששים כי הדרך מהחרמת מוצרים למעבר לפסים של אלימות פיזית ומילולית, חלילה, קצרה ביותר.



    0 תגובות