רבני ירושלים דורשים: לעצור את חילולי השבת בעיר

    אבי יעקב 1 Comment on רבני ירושלים דורשים: לעצור את חילולי השבת בעיר

    על רקע הבחירות המתקרבות וניסיונם של המועמדים השונים לזכות בתמיכתם של תושבי העיר, החליטו רבני העיר להציב את סוגיית צביונה של ירושלים והשבת בה על סדר היום המרכזי | המארגנים טוענים, כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בצביון השבת בעיר, והרבנים חתמו על גילוי דעת מיוחד הקורא לעצור את הכרסום המתמשך בקדושתה של השבת בפלטרין של מלך

    8:48
    29.03.24
    קובי פינקלר No Comments on עשרות חיילים סורים נהרגו בתקיפה המיוחסת לישראל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכינוס מיוחד של רבני ירושלים למען השבת בעיר שהתקיים השבוע, דנו הרבנים בדרכים ובפעולות לחיזוק שמירת השבת במרחב הציבורי בעיר. בין המשתתפים היו גם רבני העיר, הגאונים הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן, רב שכונת גילה הרב אליהו שלזינגר, רב שכונת גבעת מרדכי הרב איסר קלונסקי, רב הרובע היהודי הרב אליהו מדינה, רבני שכונות ורבנים נוספים.

    המארגנים מציינים, כי הכינוס מתקיים על רקע הבחירות המתקרבות וניסיונם של המועמדים השונים לזכות בתמיכתם של תושבי העיר, ולפיכך, החליטו הרבנים להציב את סוגיית צביונה של ירושלים והשבת בה על סדר היום המרכזי.

    לדברי מארגני הכנס, חברי פורום תושבי ירושלים למען השבת, כינוס הרבנים מתקיים על רקע הכרסום המתמשך במעמדה של השבת בעיר, כאשר מדובר בשינוי של ממש שחל בשנים האחרונות בצביון השבת בעיר, בדמות של פתיחת מתחמי בילוי שונים, בהגברת פעילויות של המינהלים הקהילתיים בשבת וגם באירועים שאירעו רק לאחרונה, בפתיחת חנויות ובתי קפה בעיר בשבתות, זכיה של חברת car2go שפועלת בשבת במכרז של העיריה להשכרת רכב ועוד, כאשר גם הועדה שהוקמה לפני כשנה בעיר לבחון את מעמד השבת, התייחסה אך ורק לחוק היבש, בעוד שלמעשה דמותה של השבת בירושלים הולכת ונרמסת.

    על הזמנת הכנס חתמו רב העיר הגאון הרב שלמה עמאר, הגאון הרב אביגדור נבנצאל, רבה של העיר העתיקה, הגאון הרב ראובן אלבז, רב שכונת בית ישראל וראש מוסדות אור החיים ורבני שכונות נוספים. בנוסף צירף רב העיר הגאון הרב אריה שטרן מכתב ברכה לכינוס.

    בפתח הכינוס סיפר רבה של ירושלים, הגאון הרב אריה שטרן, על ספר העוסק בשבת שהביאו לו, שצפוי להיכנס לתכנית הלימודים בחמ"ד בשנה הבאה: "היה לי חסר שם משהו אחד, שיש גם דבר כזה שבת במרחב הציבורי, את זה הספר לא ידע, הערתי להם שזה מה שחסר לי, משום מה השבת במרחב הציבורי לא נמצא בתודעה, וזה דבר שהיה בתודעה ביסודה של מדינת ישראל ואף קודם, כפי שידוע ומפורסם שאפילו מנהיגי הציבור שלא היו ידועים כיהודים דתיים היה איכפת להם מעניין השבת והיה ברור להם שבמרחב הציבורי יש שבת".

    אחריו דיבר הגאון הרב אליהו שלזינגר, רבה של גילה: "צריך לטכס עצה איך לשמור את השבת בירושלים, הלא חז"ל אומרים 'לא חרבה ירושלים אלא על שחיללו בה את השבת', זאת אומרת שאם לא היו מחללים את השבת בירושלים ירושלים לא הייתה חריבה וירושלים הייתה נבנית, גם היום, הייתה קמה מעפרה".

    לקראת סיום, נשא דברים הראשון לציון הגאון הרב שלמה משה עמאר: "צריך לעשות גם בכיוון של לחזק את חברי העיריה, נדמה לי, תמחלו לי, הרגשתי שיש קרירות בדבר הזה, גם במקומות גבוהים יותר וגם בעיריה, יש קרירות או יאוש, כל זה שטות, שבת זה שלנו? אנחנו צריכים להתייאש?? ה' ודאי עוזר. הבא ליטהר מסייעים אותו, אבל צריך לבוא, הבא ליטהר, לא הרוצה ליטהר, צריך לעשות פעולה ואז ה' מסייע", בהמשך דבריו סיפר גם על דברים שאמר לראש העיר "דיברתי פעם לפני ראש העיר, אמרתי לו שהעם הנבחר, עם ישראל, 'כי יעקב בחר לו י-ה', בארץ הנבחרת, 'כי בחר ה' בציון', והיום הנבחר, 'חמדת ימים אותו קראת', אם העם הנבחר לא ישמור את היום הנבחר בעיר הנבחרת מכולם אז איפה נשמור שבת, אנא נוליך את חרפתנו, וזה אחריות, זה לא דבר פשוט".

    הרבנים חתמו גם על גילוי דעת לשמירת השבת בירושלים, ובהם הרבנים הגאונים: הרב שלמה עמאר – רב העיר, הרב אליהו מדינה – רב הרובע היהודי, הרב אליהו שלזינגר – רבה של גילה, הרב ישעיה שטיינברג – רבה של רמת שרת, הרב דוד שמחון – רבה של קרית יובל, הרב משה בן אבו – רבה של גילה, הרב ברוך שרגא – רבה של הגבעה הצרפתית, הרב מרדכי ענתבי – רב בית הכרם ורמת בית הכרם, הרב משה קלאזן – רב שכונת קטמון, הרב אברהם מיכאל הלפרין – רב הגבעה הצרפתית, הרב רפאל שנור – רב שכונת מעלה הזיתים, הרב יהודה בן ישי – רב הקהילה בשכונת בקעה, הרב יעקב ורהפטיג – רב קהילת נוה נוף בהר נוף, הרב יוסף כדורי – ישיבת המקובלים, הרב שלום גולד – רב קהילת זכרון יוסף בהר נוף, ועוד.

    ישי שכטר, חבר הפורום, ממארגני הכנס מסר: "לצערנו אנחנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות שנפתחים בשבת בירושלים, בניגוד לדעת הרוב בירושלים, דתיים ושאינם דתיים, שהיו שמחים לשמור על צביונה המיוחד של השבת בירושלים. רבני העיר שהתכנסו באו קודם כל לזעוק את כאבה של השבת המתחללת, ולא משנה אם זה במסגרת הסטטוס קוו או לא, ובנוסף, מההתכנסות הזו יצאה גם דרישה לנבחרי הציבור ולציבור בכלל, לחיזוק מעמד השבת בעיר, ולהמשך עשיה של הרבנים ושל הציבור, לחיזוק קדושתה וצביונה המיוחד של ירושלים".

    מכתב ברכה לכנס כינוס1 (1) כינוס2 כינוס3



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אם ברקת לא היה ראש העיר הענין היה הרבה יותר קל והיו מצליחים למנוע חילולי שבת רבים לתשומת לב חלקים גדולים ממשתפי הכינוס, וכן נא להפנות הטענות לכתובות המתאימים שהתרשלו בבחירות האחרונות