- רדיו קול חי - -

שירו של אבא: פרשת במדבר וחג מתן תורה

פרשת השבוע היא במדבר ושם כתוב "ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ה' את משה כן חנו לדגליהם וכן נסעו.." אומר אבא, כאן יש רמז גדול איך ינהג אדם. התורה מספרת כאן בשבחם של השבטים שלא רבו ביניהם מי ילך בראש, מי יהיה המאסף, מי יהיה במזרח, מי יהיה במערב, אלא כל שבט הלך וחנה כמו שאמר לו משה.

וממשיך אבא ואומר שהדרך הזו של אבותינו ראויה לשמש לנו קו מנחה בחיים. כאשר למשל אנחנו באים לקבוע מקום בבית כנסת לא נחפש ישר מקום במזרח, אלא נקבל ברצון ובאהבה כל מקום שנותנים לנו הגבאים כמו שלימדו אותנו חז"ל "לא מקומו של אדם מכבדו אלא אדם מכבד את מקומו".

חג מתן תורה. אומר אבא שבגמרא במסכת יומא נחלקו מתי בדיוק ניתנה תורה לעם ישראל. יש אומרים בשישה בחודש ויש אומרים בשבעה בחודש. המעמד הנשגב של מתן תורה התקיים במדבר ולא בעיר גדולה או במקום ידוע וגם התאריך נמצא במחלוקת. דבר זה, אומר אבא, בא ללמדנו שהתורה קיימת לעולם ואינה תלויה לא במקום ולא בזמן.

"ויענו כל העם יחדיו ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה.." אומר אבא שאם נשים לב נראה שאין ביכולתו של אדם לקיים את כל התורה כולה לבדו כי יש מצוות שנוהגות למשל רק בכהן בלוי או במלך ואינן שייכות ליהודי שאינו אחד מהם, לכן ממשיך אבא ואומר זה מה שכתוב בפסוק "ויענו כל העם יחדיו ויאמרו.." כלומר רק כל העם יחד יכול להגיד "כל אשר דבר ה' נעשה.." אבל לא כל יחיד יכול לעשות לבדו.

אומר אבא ומביא בשם הגאון מוילנא זיע"א על השם רות. לפני שהיא התגיירה היתה רות חייבת בשבע מצוות בני נח ולאחר שנתגיירה נתווספו לה עוד 606 מצוות וזה בגימטריא 606 = רות.

ומוסיף אבא כדרכו שהכל מרומז בכתוב. אם אתה לא יודע למשל, כמה פסוקים יש במגילת רות תחשוב על בועז כי בועז בגימטריא = 85 כמניין הפסוקים במגילה.

שבת שלום וחג שמח!