מחטף? הרפורמה בחברת חשמל ללא החלטת ממשלה ואישור הכנסת

    איתי גדסי No Comments on מחטף? הרפורמה בחברת חשמל ללא החלטת ממשלה ואישור הכנסת

    לקראת אישור הרפורמה הגדולה במשק החשמל | מתריע ח"כ סמוטריץ על מחטף שנעשה במחשכים ללא כל דיון מסודר בכנסת או בממשלה | החשש: עלות הרפורמה תגולגל על כתפי הצרכנים

    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ח"כ בצלאל סמוטריץ שיגר מכתב בהול היום (רביעי) לרוה"מ לשר האוצר בבקשה לעצור מיידית את יישום הרפורמה בברת החשמל, במכתב מגלה סמוטריץ שכבר יש טיוטה של החלטת ממשלה עוד טרם שהגיע הרפורמה לדיון בממשלה, תעריף הרפורמה הוא כ-7 מיליארד ש"ח דבר שעלול ליפול על כתפי הצרכנים דבר שמצריך דיון מעמיק האם המהלך כדאי וצורת יישומו, במכתב ששלח סמוטריץ קובל ח"כ: כי הרפורמה נעשתה במישכים רחוק מעיני הציבור ואולי במטרה לא לקיים דיון ענייני בנושא ולחשק את הממשלה מראש שתקבל את הרפורמה.

    המכתב במלואו:

    הנדון: הרפורמה במשק החשמל

    להבנתי, המתווה המוסכם בדבר הרפורמה במשק החשמל אמור לעבור בשבועות הקרובים לאישורה של ממשלת ישראל. אין צורך להכביר במילים ביחס לחשיבותה של הרפורמה במשק החשמל למשק הישראלי בכלל וליוקר המחיה בישראל, בפרט. בנוסף, אין עוררין כי המתווה המוצע הינו מתווה אשר מצוי במחלוקת בין גורמי המקצוע השונים ואף עומד בניגוד לעמדות מקצועיות שהוצגו בעבר על-ידי משרד האוצר, הממונה על ההגבלים, רשות החשמל וכו'.
    בשעות האחרונות הובא לידיעתי שמשרד האוצר מתכוון לחתום בבהילות על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל, וזאת בהתאם להסכמות אליהם הגיע עם חברת החשמל וועד העובדים במסגרת הדיונים על מתווה הרפורמה שיונח על שולחנה של הממשלה.
    אין ספק, כי מתווה הרפורמה שעל בסיסו ייחתם ההסכם הקיבוצי מחייב את אישורה של הממשלה, ולו רק בשל העובדה שמדובר בהסכם מהותי למשק הישראלי. חלקים ממנו אף ידרשו את אישורה של הכנסת במסגרת תיקון חוק משק החשמל.
    חתימה על ההסכם הקיבוצי בהתאם למתווה הרפורמה, עוד בטרם אושר אותו מתווה על ידי ממשלת ישראל ובטרם בוצעו תיקוני החקיקה הנדרשים לשם ישומו, עלולה ליצור עובדות בשטח, באופן אשר יכבול את שיקול דעתם של הממשלה והכנסת ויקשה עליהם עד מאוד לסטות מאותו מתווה.
    אם לא די בכך, הרי שככל הידוע לי, ההסכם הקיבוצי עליו מתכוון משרד האוצר לחתום עוד היום, עתיד לכלול טיוטה של החלטת הממשלה בדבר אישור מתווה הרפורמה, וזאת כאמור עוד בטרם שהמתווה הונח כלל על שולחנה של הממשלה.
    צירוף טיוטת ההחלטה להסכם הקיבוצי שיחתם יש בו כדי לפגוע בשיקול דעת השרים, וזאת אף אם יקבע בהסכם שהוא מותנה באישור הממשלה. התנייה שכזו תעמיד את השרים בפני הבחירה הקשה, לאשר את הרפורמה או לא לאשר אותה. בשים לב לעובדה שההסכם כבר נחתם, ברור שלא תעמוד בפני השרים האפשרות לבקש ולתקן את המתווה.
    להבנתי מדובר בפגיעה בהליך התקין של קבלת החלטות מהותיות, ובפרט מקום בו מדובר במתווה רפורמה אשר עלות יישומה מוערכת בסכום של 7 מיליארד שקלים, סכום אשר בכוונת האוצר למממן באופן מלא באמצעות תעריף החשמל, כלומר באמצעות "מס" שיוטל על אזרחי ישראל.
    לא ברורה לי הבהילות להזדרז ולחתום על ההסכם כבר הלילה, מבלי להמתין לדיון מסודר בממשלה על המתווה המוצע, תוך מתן הזדמנות לשרים השונים להביע דעתם ואולי אף לבקש תיקונים באותו מתווה.
    מהאופן בו מזדרזים הצדדים לנהל את המו"מ ולחתום על ההסכם במחשכים, באישון לילה, כמה שיותר מהר, מבלי להציגו לממשלת ישראל, ותוך הסתרתו מעיני הציבור, עולה חשש כבד שיש כוונה לקבוע עובדות בשטח ולחשק את ממשלת ישראל.
    במצב דברים זה אודה אם תפעלו בדחיפות על מנת להנחות את הגורמים הרלבנטיים להימנע מחתימה על ההסכם עד לאחר אישור מתווה הרפורמה על ידי הממשלה.



    0 תגובות