יורם כהן: "למצוא פתרונות לשמר את הביטחון לאורך זמן"

    איתי גדסי No Comments on יורם כהן: "למצוא פתרונות לשמר את הביטחון לאורך זמן"

    ראש השב"כ לשעבר: "היעדר פתרון והתקדמות מקבע את מצב העויינות והלחימה התמידית שהיא טראגית לשני העמים; צריך למצוא פתרונות כדי לשמר את ביטחון המדינה לאורך זמן"

    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום השני ל"כנס הרצליה ה-18" שנערך על ידי המכון למדיניות אסטרטגית בבינתחומי הרצליה, בכנס התקיים גם מושב בנושא "פתרון שתי המדינות"  שעסק בין היתר בשאלת עתיד הסכסוך ערבי ישראלי.

    את המושב פתח יורם כהן, לשעבר ראש שב"כ ובהמשך, בהנחייתו של מר ג'קי חוגי, פרשן בכיר לענייני ערבים, גלי צה"ל  ומעריב,  הצטרפו לדיון משותף האלוף במיל' ד"ר יום טוב סמיה, לשעבר אלוף פיקוד דרום, תא"ל במיל' מיכאל (מייק ) הרצוג, לשעבר רמ"ט שר הביטחון, ד"ר רונית מרזן, חוקרת חברה ופוליטיקה פלסטינית, אוניברסיטת חיפה ומר דויד  מקובסקי לשעבר בכיר יועץ למשא ומתן ישראלי-פלסטיני במחלקת המדינה, ארה"ב ומר אילן גולדנברג, לשעבר הרמטכ"ל והשליח המיוחד למשא ומתן הישראלי-פלסטיני במחלקת המדינה של ארה"ב.

    מר יורם כהן, לשעבר ראש שב"כ אמר: "בעשור האחרון אפשר לומר שישראל והפלסטינים עברו תהליך מאוד דרמטי  – ממצב של אחידות המערכת הפלסטינית לפיצול בעקבות הפיצול בין איו"ש ועזה יש לנו ישות  מבודלת שפועלת תחת הגיון מתחרה. ההיגיון של הרש"פ היה של חתירה להסדר מדיני ושל חמאס הוא של התנגדות. הפילוג ביניהן, יצר מצב של פעילות מנוגדת והתוצאה היא חוסר הפיוס בשנים האחרונות".

    "אין ספק שהדילמה שלנו היא מורכבת וגורלית, כל מדיניות שאנחנו נאמץ יש בה סיכונים משמעותיים, אלה התומכים בכיבוש יודעים שמהלך כזה יאתגר את ישראל מבינה דמוגרפית ומדינית, האחרים שיתמכו בנסיגה יודעים שמהלך כזה מעורר חשש מהתמודדות עתידית על מדינת ישראל וניסיונות כיבוש של גורמים אסלאמיים". עוד מוסיף כהן להתייחס לעובדה של היעדר מדיניות ומציאת פתרון "המציאות עויינות ולחימה תמידית  היא טראגית לשני העמים, צריך למצוא פתרונות כדי לשמר את ביטחון המדינה לאורך זמן".

    האלוף במיל' ד"ר יום טוב סמיה אמר: "צריך להפסיק עם האמירה הטיפשית הזאת של היפרדות מהפלסטינים, אין בזה שום דבר, גם התכנית של  שתי מדינות לשני עמים, מעוררת תחושה של אוסלו 2 והתנתקות ב – משני האירועים האלה המצב בשטח רק הפל להיות גרוע יותר" סמיה  מסביר כי גם אצל הפלסטינים זה יוצר אשליה של פתרון קרב "תפסיקו למכור לוקשים" הוא אומר "אין פתרון עם הסוגיה הפלסטינית מעבר לפינה. וגם עם טראמפ ישב פה 22 שבועות ולא 22 שעות כמו שהיה פה פעם קודמת הוא לא ימצא פתרון".

    על האפשרות להגיע להסדר עם חמאס הוא אומר: "מי שהביא את החמאס למצבו זו מדינת ישראל, מי שסיבך את הרש"פ זו מדינת ישראל ומי שעשה את הבעיה הוא זה שצריך לפתור אותה. כי כשהתנתקנו מרצועת עזה מבלי לאפשר לרשות להבנות מחדש, יצרנו את הבעיה הכבדה הזאת. לא יהיה מנוס למדינת ישראל מלהשתלט בסבב הקרוב על רצועת עזה" עוד הוא אומר "חמאס ארגון טרור ותפיסתו היא אחת –  להשמיד את מדינת ישראל"

    ד"ר רונית מרזן, אוניברסיטת חיפה אמר: "הלגיטימציה השלטונית של תנועת החמאס היא מאסט, אלו שתי ריאות  – החמאס והמצרים, אחרת עזה לא תוכל לנשום" ד"ר מרזן שטוענת שב33 שנותיה בקהילת המודיעין היא היתה מיעוט, אבל בטחונה בדבריה נובע מכך שרבים מהמסמכים שהוציאה התגשמו והיא מאמינה כי חמאס הוא פרטנר.

    על הדור הצעיר של הפלסטינים היא אומרת "אנחנו מפספסים את הדור הצעיר הפלסטיני, הצעירים הם דור מודר ושולי ברש"פ וככל שאשף וחמאס הולכות ונחלשות נכנסים צעירים רדיקלים שמדברים על תחיה של התודעה הלאומית הפלסטינית וחזרה לנקודת האפס של הסכסוך לכן אנחנו צריכים לחזק את פתח וחמאס ולהשקיע בדוק הצעיר לפני שזה יקרה".

    מר דויד  מקובסקי לשעבר בכיר יועץ למשא ומתן ישראלי-פלסטיני במחלקת המדינה, ארה"ב: "זה ידוע לכולם במערכת הישראלית שחמאס הודה שהוא נכשל בממשל, המימון החיצוני מקטאר וסוריה כבר לא קיים". לדבריו אין לו הסבר לכך ומאמין שאבו מאזן יטען שזו מלכודת כדי יאשימו אותו שהוא אחראי לכך. אבל השאלה שצריך לדון בה לדעתו היא "הסוגיה הכלכלית. המערכת הבינלאומית חייבת לעשות זאת באמצעות מסדרונות האו״ם".

    קרדיט צילום: גלעד קוולרצ׳יק



    0 תגובות