לא בחרנו בקלפי את בג"ץ

    דוד פיינגולד No Comments on לא בחרנו בקלפי את בג"ץ

    בפורום קהלת מברכים על פסקת ההתגברות שעברה היום בועדת השרים לענייני חקיקה | "ישראל צריכה בית משפט חזק, אך לא כל יכול. פסקת ההתגברות היא כלי חשוב להחזרת האיזון בין רשויות השלטון"

    צילום: יח"צ פורום קהלת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בזירה הציבורית מימין, מברכים על החלטת וועדת השרים לאשר את פסקת ההתגברות, אשר תאזן את האקטיביזם השיפוטי המופרז של בג"צ.

    ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, אומר כי "ישראל צריכה בית משפט חזק, אך לא כל יכול. פסקת ההתגברות היא כלי חשוב להחזרת האיזון בין רשויות השלטון. החששות לשימוש מופרז ובלתי אחראי של הכנסת בהתגברות הן מופרכות ברמה האמפירית. מזה 24 שנים שיש פסקת התגברות בחוק יסוד חופש העיסוק והיא הופעלה פעם אחת בלבד. יתרה מכך, הכנסת רשאית כיום לתקן את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ברוב רגיל והיא נמנעת מזה 24 שנים לעשות זאת. הכנסת הוכיחה שהיא מרוסנת, ולטעמי מרוסנת מדי, והבלמים חסרים כיום דווקא בגזרת בית המשפט".

    עוד מוסיף ד"ר בקשי: "באשר לרוב הנדרש להתגברות, הרוב הנוהג בקנדה הוא רוב רגיל והרוב שבו נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו הוא רוב של 32 ח"כים. אין הצדקה לדרוש רוב של 61 כדי להתגבר באופן חד פעמי על חוק שחוקקו 32 ח"כים ושאף ניתן לבטלו ברוב רגיל. בוודאי שלא רוב שעולה על כך".

    בשבוע האחרון, פורום קהלת יצא בקמפיין ציבורי, ומפרסם חומרים אשר מציגים את המשבר החוקתי אליו נקלעה מדינת ישראל – חוסר אמון בבית המשפט העליון, ושלטון בג"צ דה פקטו. מצב שבו יש חוסר הסכמה בין הרשות השופטת ונבחרי הציבור על גבולות הסמכות אחד של השני, מצב המביא לערעור יציבות השלטון. בסרטון מוסבר על הכוח חסר התקדים בעולם שהצטבר בידי שופטי בג"צ: בהרחבת זכות עמידה, במתן כוח של חוקה לחוק יסוד שתקבל ברוב של 32 מול 21 ח"כים בלבד. ואלה מצטרפים לזכות הוטו בהליך מינוי השופטים, אשר מאפשר שליטה על בחירת השופטים החדשים. בשנה האחרונה בית המשפט הגביר את קצב ההתערבות בחקיקה, ואת התחומים והפרטים שהוא מרשה לעצמו להתערב בהם.

    כיום, אומרים בפורום קהלת, לבית המשפט יש את זכות המילה האחרונה תמיד, והוא יכול להתגבר על חקיקה של הכנסת. הדיון כעת על פסקת ההתגברות – שבא בעקבות סוגיית המסתננים – הוא ניסיון לתקן, ולהחזיר לכנסת את יכולת ההכרעה, כאשר היא חלוקה על האיזונים וההכרעות החוקתיות של בית המשפט.



    0 תגובות