בנט באולטימטום: פסקת ההתגברות או שלא נצביע עם הקואליציה

    איתי גדסי 1 Comment on בנט באולטימטום: פסקת ההתגברות או שלא נצביע עם הקואליציה

    פסקת ההתגבות והתמהמהות של ראש הממשלה נתניהו לקדם אותה ולהביאה לידי חקיקה מביאה את הבית היהודי לאיים באולטימטום ברור

    נתניהו ובנט צילום: Haim Hornstein
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי חילופי ההאשמות בין הבית היהודי לליכוד סביב פסקת ההתגברות והשאלה אם להביא אותה להצבעה בפסקה נקודתית או רחבה, בבית היהודי שולפים את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד למפלגות הקואליציה למעט מפלגת כולנו, בו נכתב כי הסיעות יתמכו בחקיקת חוק יסוד שיסדיר את מערכת היחסים בין הכנסת לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לעניין הסמכות לפסילת חוקים. "חוק היסוד יקנה באופן מפורש סמכות לבית המשפט העליון לפסול חוקים ברוב של 8 שופטים מתוך 15".

    בנוסף "החוק יקבע כי הכנסת רשאית להותיר חוק על כנו (לחוקק שוב למרות שנפסל) ברוב של 61 חברי כנסת".

    מאידך בבית היהודי טוענים שנתניהו מורח זמן, ומאיימים לא להצביע עם הקואליציה על חוקים שונים, "נענינו אמש לבקשת ראש הממשלה לדחות בשבוע את ההצבעה על פיסקת ההתגברות, על מנת להעמיק בנושא וללבן אותו. עם זאת, סיעת הבית היהודי נחושה להעביר את פיסקת ההתגברות, המהלך החוקתי החשוב מזה 25 שנה. זהו הבסיס למשילות, להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים ולמאבק אפקטיבי בטרור. אסור להחמיץ הזדמנות היסטורית להשבת האיזון בין הממשלה לבין בג״צ שחרג מסמכותו.

    בבית היהודי הוסיפו "על כן, אנו מודיעים שמיום ראשון, 06 במאי, בעוד עשרה ימים, אם החוק לא יעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, חברי הכנסת של הבית היהודי לא ישתתפו יותר בהצבעות עם הקואליציה. נזכיר שהליכוד מחויב על פי ההסכם הקואליציוני לתמוך בפסקת ההתגברות ברוב 61. הסכמים יש לכבד".

    סגן שר הביטחון אלי בן דהן על האולטימטום של הבית היהודי בנושא פסקת ההתגברות: "יש לומר פסקת האיזונים ולא פסקת ההתגברות. הבית היהודי פועל להשיב לאזרחי ישראל את הכוח הדמוקרטי שהיה בידם בחקיקת חוקים ויישום מדיניות. מספיק שנים עברו שבג"צ נטל לעצמו סמכות שאינה מוקנית בשום חוק בהסתמך על פרשנות שופטי בג"צ לחוקי היסוד של מדינת ישראל, בדרך זו עיקר חוקים מתוכנם וביטל חוקים אחרים. העם בחר בנו כדי לייצג את עמדותיו ולמשול על פיהן וזה בדיוק מה שאנחנו עושים."

    גורמים בליכוד אומרים בתגובה להודעת הבית היהודי כי מאחר ומדובר בחוק יסוד, ובהתאם לסעיף 35 להסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לבית היהודי, נדרשת הסכמת כל סיעות הקואליציה בעת חקיקת חוק יסוד. הבית היהודי חתומים גם על סעיף זה.

    על הדחייה של הדיון על פסקת ההתגברות אמרו בליכוד כי מדובר בספין של ״הבית היהודי״ שלא מחמיצים הזדמנות לעוות את העובדות ולירות בתוך הנגמ״ש. "בישיבת ראשי הקואליציה האחרונה סוכם שמיד לאחר יום העצמאות ראש הממשלה ושרת המשפטים ייפגשו עם נשיאת בית המשפט העליון. כיוון ששרת המשפטים טסה לחו״ל עד סוף השבוע, הפגישה עם נשיאת העליון נדחתה ליום ראשון ולכן גם ההצבעה נדחתה. זאת הסיבה לדחייה ולא שום סיבה אחרת".

    שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה הבוקר לפסקת ההתגברות בה היא תומכת ואמרה: "אני תומכת קודם כל באזרחי מדינת ישראל שחיים כמו פליטים בארצם. פסקת ההתגברות היא עבורם. בית המשפט חייב לחזור לתפקידו כרשות שופטת ולא להחליף את הרשות המחוקקת או הרשות המבצעת. אנחנו נבחרנו על ידי העם כדי לחוקק ולבצע. בלתי אפשרי שבכל פעם מחדש בג"צ מתערב בהליכי חקיקה ופוסל חוקים.



    1 תגובות

    מיין תגובות