שירו של אבא: אחרי מות קדושים

    יואב דיליאון No Comments on שירו של אבא: אחרי מות קדושים

    כמדי שבוע, השדרן יואב דיליאון, שולח למכריו מספר דברי תורה מתוך דברים שאמר אביו, ר' בנימין זאב ז"ל, על פרשיות השבוע. השבוע פרשות 'אחרי מות' ו'קדושים' ואתם מוזמנים להתענג על דברי התורה המתוקים

    יואב דיליאון
    14:17
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on המפתחות בידיים של הקבינט: צה"ל מוכן לפעולה ברפיח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן"
    אומר אבא שעל חטאם של שני בני אהרון למדנו בגמרא במסכת סנהדרין "היו משה ואהרן מהלכים בדרך ונדב ואביהוא מהלכים אחריהם וכל ישראל אחריהם. אמר לו נדב לאביהוא: אימתי ימותו שני זקנים הללו ואני ואתה ננהיג את הדור? אמר להם הקב"ה נראה מי קובר את מי".

    שואל אבא על המדרש הזה אם חטא נדב בהשמיעו דברי בלע על משה ואהרון מה חטא כאן אביהוא הוא הרי לא דיבר? אלא מסביר אבא שמכאן אנו למדים שמי ששמע דבר מגונה על הזולת ואינו מוחה על כך אז כאילו גם הוא אמר את הדברים הפסולים ומענישים גם אותו! ובכך ממשיך אבא שבכך ניתנת אזהרה לכל אדם שלא זו בלבד שאין להשמיע לשון הרע ורכילות אלא אסור גם לשמוע דברים מגונים על הזולת ולהחריש.

    "ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אתם האדם וחי בהם"
    אומר אבא מצויים בתוכנו אנשים שנזכרים בחובת קיום המצוות כשהם מגיעים לגיל זקנה ושיבה ואין בהם עוד כח לחטוא. ולכן התורה מזהירה אותנו "ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם.." על האדם לשמור את החוקים והמשפטים כשהוא מבחינת "חי" צעיר ומלא חיים. מוסיף אבא ואומר שעלינו להשתדל שהמצוות שאנו מקיימים יהיו מלאות חיים ויעשו מתוך התלהבות.

    על אותו פסוק "אשר יעשה אתם האדם וחי בהם" אומר אבא שימו לב בתורה המילה אותם כתובה בכתיב חסר "אתם" כמנין אותיות "אמת" ובכך התורה מלמדת אותנו בדרך הרמז שכשאדם עושה את האמת לדרך חייו, מודה על האמת, מדבר אמת בלבבו ותמיד הולך בדרך האמת מובטח לו מה שכתוב בהמשך "וחי בהם".

    לסיום ווראט אחד מפרשת קדושים "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" חכמינו ז"ל אמרו במסכת קידושין "כל תלמיד חכם שאינו עומד מפני רבו נקרא רשע ואינו מאריך ימים". מביא אבא בשם הגאון רבי משה סופר בעל החת"ם סופר שהסביר כתוב בגמרא מצויה מידה כנגד מידה כי אדם שאינו עומד בפני רבו ראוי שלא יאריך ימים ובכך לא יזכה שאחרים יקיימו בו את מצוות התורה מפני שיבה תקום.

    שבת שלום ומבורך!



    0 תגובות