- רדיו קול חי - -

נחשפה המעבדה הסודית לאיתור מנהרות • צפו

כחלק מהמאמץ לאיתור וסיכול מנהרות הטרור ברצועת עזה, הוקמה לפני כשנתיים באוגדת עזה מעבדה טכנולוגית לגילוי ואיתור מנהרות. המעבדה ממוקמת באוגדת עזה בפיקוד סרן ב', מהנדס חשמל וכימיה בהכשרתו, תחתיו פועלים טובי המוחות במגוון תחומים טכנולוגיים ומחקריים, ביניהם אנשי החטיבה הטכנולוגית ליבשה, פיזיקאים, מהנדסים, אנשי מודיעין וגיאולוגים.

איתור וסיכול מנהרות מורכב ממספר מאמצים משולבים המשלימים זה את זה – טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים. המעבדה היא הזרוע הטכנולוגית לגילוי המנהרות והיא משתמשת במחקר קרקע חדשני הכולל סריקת תאי שטח ופענוחם. המעבדה פועלת במקביל גם לשיפור טכנולוגיות קיימות וחותרת לפיתוח טכניקות גילוי חדשות לאיתור ומיפוי, התואמות את האתגר הספציפי של מנהרות טרור בתוואים שונים. אנשי המעבדה עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי המודיעין ועם כוחות ההנדסה ויחידות נוספות בשטח עד לאיתור המנהרה, דרך חקירתה ולמידתה ועד לסיכולה.

היכולות האנושיות החוברות ליכולת העולה המשלבת עשייה טכנולוגית-מודיעינית ומבצעית הביאה ליצירת פעולה מוגברת המניבה תוצאות בקצב מהיר.

בזכות שילוב היכולות של כוחות ההנדסה, המודיעין והחזית הטכנולוגית, המעבדה הגיעה להישגים מוכחים בהם איתורן וסיכולן של חמש מנהרות טרור בחודשים האחרונים. לאחרונה זכתה המעבדה בתעודת הצטיינות מראש החטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

סרן ב', מפקד המעבדה אומר: "המעבדה הטכנולוגית לגילוי מנהרות הוקמה במטרה לאתר ולגלות את מנהרות הטרור התת-קרקעיות. יש בידינו את היכולת ליצור התאמה בין הטכנולוגיה, הצורך המבצעי, לבין הלוחם בשטח".

"מאז שהמעבדה הוקמה יצרנו כאן תהליכים מאד מאד ייחודים, לכל היכולת הזאת של גילוי, איתור, מיפוי והשמדה של מנהרות" אומרים חיילי המעבדה "עצם הנוכחות של אנשי הטכנולוגיה בשטח, בשילוב עם מודיעין וגיאולוגיה, מביאים פה להישגים מבצעיים שלא היו כאן לפני שנתיים".

"מה שקורה פה בפועל זה שהלוחמים יוצאים לסרוק את השטח ומביאים אלינו את הנתונים. אנחנו מהם יודעים להוציא כל מיני סוגים של גרפים, ואנחנו כאן מפענחים ומחפשים כל מיני דברים שנראים כמו שינויים או הפרות בקרקע, וככה בעצם מאתרים מנהרה, וסריקה אחר סריקה אנחנו יודעים להלביש ולמצוא אותה".

"כל היכולת הזו של גילוי, איתור, מיפוי והשמדה של מנהרות, יש כאן אנשים שבאמת כל אחד מהם מגיע מתחום אחר ושונה, כל אחד תורם את החלק המיוחד שלו. עכשיו בגלל שאנחנו מזהים פה משהו שהוא יחסית חריג אנחנו נשלח אותם שוב לבצע פעולות המשך עם טכנולוגיות אחרות, ובשילוב של כלל הטכנולוגיות אנחנו נצליח להוכיח שיש כאן מנהרה".