"השם נותן לי את כוחות הנתינה ללא גבולות"

    יוסי חיים 4 Comment on "השם נותן לי את כוחות הנתינה ללא גבולות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    על שלשה דברים העולם עומד תורה, עבודה וגמילות חסדים. בגאון הגדול הרב נתן בקובזה זצ"ל היה עמוד החסד, עמוד התורה ועמוד עבודת ד'. החל בייעוץ והכוונה וכלה בנתינה ללא גבולות. הרב עצמו התבטא: "השם שלי נתן הוא עצמו נותן לי את כל הכוחות לנתינה ללא גבולות" כמה עמודי סיפורים על עמוד חסד נדיר.

    בית החסד
    בשכונה הוותיקה בנתיבות ניצב בית קרקע בן שתי קומות, ביתו של הרב נתן בקובזה זצ"ל, בקומה הראשונה עדיין קיים כולל האברכים שהיום נקרא על שמו, האברכים הוותיקים נמצאים בכולל עוד מזמן שהרב נתן עצמו היה שם, מייד בבוקר אחרי התפילה הוא היה מקבל קהל להתייעצות ולהכוונה. לא היה בוקר שלא חיכו למתפללים הרבים לחמניות טריות, חלב ומוצריו כדי שיקחו לביתם הכל כמובן חינם אין כסף, חסד. זה היה המוטו הכי גדול של הרב נתן בקובזה.
    מול ביתו הפרטי של הרב ניצב 'בית החסד' בקומה התחתונה משרדי העמודה, במרתף הקומה ניצב מטבח ענק בו מוכנות ארוחות חמות לאנשים קשי יום ומשפחות במצוקה, ובקומות העליונות ישנם חדרי אירוח לשבתות חתן וכד',בית החסד החל להיבנות עוד כשהרב היה בחיים והמשיך בפעילות גם אחרי פטירתו, כמעט כמו צוואה שחרוטה על חזית המבנה 'בית החסד'.

    הרב נתן בוקובזה היה רב, דרשן ומנהיג רוחני להמוני יהודים, הוא ייסד ועמד בראש מוסדות תורה וחסד רבים שעומדים עד היום. הרב נולד באשקלון לר' דניאל ולרעייתו הרבנית חיה בוקובזה ז"ל, אשת חסד עצומה בפני עצמה. הוריו עלו מהעיר גאבס שבתוניס, והוא היה השמיני מבין 15 ילדיהם. הרב נקרא על שם הרב נתן פרג'ון, רב העיר המקומי.

    בילדותו המוקדמת התגורר פרק זמן בבית הורי אימו בעיר טבריה ולאחר מכן חזר לבית הוריו. למד בבית הספר היסודי "רמב"ם" באשקלון, בקריית נוער שבירושלים ובישיבת 'הנגב', אצל הרב יששכר מאיר זצוק"ל והרב ראובן יוסף גרשנוביץ זצוק"ל. הרב אף שימש כמש"ק דת וחזר ללמוד בישיבה.

    הרב נישא לרבנית יעל ברבי. והתגורר בנתיבות לרב ורעייתו ארבעה בנים ובת. לאחר נישואיו למד בכולל שבישיבת הנגב ובמושב זרועה. שימש כשנתיים כמחנך בתלמוד תורה "תורה לשמה" באופקים ובמקביל עסק בפעילות ציבורית. מסביבות שנת ה'תש"ס (1990) עד לפטירתו היה זה תחום עיסוקו העיקרי.

    הרב הוסמך לרבנות הרבה לאחר שהחל בפעילותיו למען הציבור, שכן עוד בילדותו החל בפעילויות חסד, כשאת המימון השיג מתורמים ברב היה יוצא לעבוד בעצמו בעבודות מזדמנות, רק בשביל להעביר את הכסף לאנשים מעוטי יכולת, כבר בצעירותו גיבש סביבו וניהל את קהילת בית הכנסת "פועלי צדק" והוכיח בכך כי כשאתה רוצה לעשות משהו, אין גבול לגיל.

    התכנית ברדיו קול חי.
    בית קטן או בית כנסת גדול ככל שיהיה, לא הספיקו לאנשים הרבים שביקשו ברכה ועצה, משנת ה'תשנ"ט (1999) הרב החל לשדר בתחנות רדיו שונות ולייעץ לציבור הצמא, משנת ה'תש"ס (1999) החל לשדר גם ב"רדיו קול חי" את התוכנית "עם סגולה", התכנית שודרה בשעות השיא מ-20:00 עד 22:00 והיו פעמים שהתכנית הייתה עד השעה 2:00 לפנות בוקר, הרב גם קיבל קהל במשרדי קול חי וייעץ לאנשים שבאו במיוחד גם אחרי שעות השידור. – בתכניותיו עסק בייעוץ וברכה ובענייני הלכה והגדה, אף בזמן מחלתו הרב לא ויתר על העזרה הגדולה לציבור ושידוריו האחרונים היו מבית החולים בגרמניה שם עבר טיפולים, כחודש לפני פטירתו.

    לאחר מספר חודשים שהחל לשדר נערכה עליו כתבה בתקשורת הכללית, בשל הרייטינג החזק של תכניתו. עצותיו והסגולות שהביא לאנשים בתוכניות הרדיו פרסמו את שמו יותר ויותר, עם השנים החלו עוד ועוד אנשים מקהלים שונים להגיע אליו בהם דמויות בולטות בציבוריות הישראלית ורבנים ממגזרים שונים, סביב דמותו וביתו החלה להתאגד קהילת מעריצים גדולה מכל רחבי הארץ מחד וקהילת נתמכים גדולה לא פחות מאידך.

    הרב נתן בוקובזה

    פשטות וענווה אמיתית.

    ללא ספק האיש שהיה אחד מהמקורבים לרב הוא שדרן הרדיו יואב דיליאון, שמגיע עד היום לאזכרה השנתית הנערכת בנתיבות. יואב מרבה לספר סיפורים על הרב אותם חווה מקרוב ממש בכל הסיפורים ניכרת ענוות החן המיוחדת של הרב, "כשהייתי קורא לו הרב, הוא לא היה מסתובב. עד שהייתי קורא לו כך בשמו הפרטי, 'נתן' רק אז היה פונה אלי ושואל לרצוני, הוא לא החזיק מעצמו. "עד שהכרתי את הרב לא האמנתי שיש אדם היכול לדעת על אנשים יותר מאשר עצמם, אבל נוכחתי בכך פעם אחר פעם, העצות וההכוונות של הרב הראו לי תמיד שהוא יודע משהו 'מעבר' לרגיל".

    צחי יוסטר, רואה חשבון מתל אביב, מספר: "ליוויתי את הרב באופן צמוד ונועצתי בו פעמים רבות. הוא היה לי מעין אב אוהב ודואג, אב רוחני שעודד את רוחי גם בשעות הקשות. מידי פעם הייתי נוכח בתכניתו של הרב באולפן הרדיו בשידור חי, ומתפעם כל פעם מחדש איך אנשים עולים לתוכנית, והרב מיד נותן להם פתרון לשאלתם. לא היה מולו נייר ולא מכתב הכנה – פשוט כלום! הרב נתן היה רב גדול, אך מעבר לכך הוא היה אדם מדהים – שאין לו אח ורע בעולם החילוני והדתי כאחד".

    'לא ידעתי מהיכן אשיג את הכסף'.
    בשנת ה'תשנ"ז (1997) הקים את עמותת "עמרם החי" – על שם רבי עמרם בן דיוואן ואמו חיה שנפטרה בתחילת אותה שנה. בשנת ה'תשנ"ט (1999) הקים עמותה נוספת על שם אמו – "חוג ידידי התורה" (ר"ת "חיה"). הקים כולל ערב לאברכים, בתי מדרש, ישיבות בין הזמנים, וכן החזקת ישיבה לבעלי תשובה. ארגן חלוקות מוצרי מזון וביגוד, בית תמחוי להאכלת אברכים ונזקקים, קייטנות לילדים, שמחות בית השואבה, גמח"ים לחתנים, ליולדות ועוד. עם השנים הסתכמה הפעילות בסכומים של מליונים בכל שנה, שגייס בישראל ובחו"ל, בעיקר בצרפת שם היו לו תלמידים רבים.

    נתי זנד, ממקורבי הרב, מספר 'הרב לא התרגש מסכומי כסף הנתרמים לו, העזרה הייתה חשובה לו יותר. יהודי עשיר משיקאגו ששהה בארץ, שמע את הרב בתכניתו ברדיו. הוא היה מעוניין להתייעץ עם הרב והפנו אותו אליי שאסדר לו פגישה. עשיתי כבקשתו והוא נפגש עם הרב באולפני רדיו 'קול חי'. למחרת שאלתי את הרב: 'האם אותו יהודי תרם משהו לפעילות?' והרב אמר שאכן נתרם סכום קטן. לאחר כשבועיים אותו יהודי התקשר אלי להודות לי וסיפר: 'עשיתי כדברי הרב וכל ענייני הסתדרו. לכן ברצוני להעביר תרומה'. הוא הוסיף ושאל: 'האם 10,000 שקלים יספיקו?'. אמרתי לו שיתרום כפי נדבת ליבו כי הרב אינו נוהג כמובן להגיד כמה ואיך. לאחר מכן התקשרתי לרב וסיפרתי לו זאת. הרב התרגש מאוד. הדבר הפליא אותי מאוד, משום שהוא מעולם לא התרגש, אפילו לא מתרומת סכומים גדולים. שאלתי אותו על כך, והוא אמר: 'לפני כמה דקות הבטחתי לרב פנחס כהן, רבה של נתיבות, בדיוק סכום של 10,000 שקלים, למרות שלא היה לי מושג מהיכן לתת זאת. והנה, ישתבח שמו, בדיוק התקשרת לספר לי שאותו יהודי תרם סכום זה".

    'קמחא דפסחא'.
    אחת הפעיליות הגדולות ביותר הייתה חלוקת 'קמחא דפסחא'. הפעילות נערכה באחד מהאולמות הגדולים בנתיבות, המתנדבים עברו עם עגלות סופר וכל אדם היה ממונה על מוצר אחר, האחד מניח בעגלה ירקות לחג, השני שוקלדים השלישי מניח בשר ועופות לחג, כך שהאברכים היו יוצאים עם עגלה מלאה חינם אין כסף, והכל על כתפיו של אדם אחד.

    שלומי יוקר, בעל מוסך בפתח תקווה, מספר: "בעבר הייתה לי חנות לכלי בית וחומרי צבע ברמת גן. לקראת חג הפסח קניתי הרבה סחורה. אולם החג התקרב והמכירות היו דלילות – אין קונים. בלילה הקשבתי לתוכנית של הרב ברדיו 'קול-חי'. בין השאר הרב סיפר שיש משפחה הזקוקה לבגדים וגם לסיד על מנת לצבוע את דירתם. סגרתי מיד את החנות ונסעתי למשרדי הרדיו בבני ברק, עם דלי סיד כשאני מתכוון לעזור למה שהרב ביקש ברגעים אלו ממש , כשהגעתי פגשתי מכר מגבעת שמואל, מהמקורבים לרב, שהכניס אותי אליו. עוד לפני שפתחתי את הפה הרב אמר לי: "מה הבעיה? פרנסה? שב, יהיה בסדר!" כך התחיל הקשר שלי איתו. התחושה שמי שנותן ועוזר עוזרים לו מן שמיא התגברה בי בעודי משוחח עם הרב, מיותר לציין שהכל הסתדר ומכרתי עוד לפני הפסח את כל הסחורה".

    הרב בוקובזה

    פעילות ציבורית למרות המחלה.
    בחודש ניסן ה'תשס"ה (אפריל 2005), התגלתה המחלה בגופו, והרב עבר טיפולים רפואיים בבית החולים הדסה עין כרם. במוצאי שבת פרשת בשלח, בשבט ה'תשס"ו. הוטס לטיפולים בבית חולים בגרמניה, וכשכשלו הוחזר לבית החולים "הדסה". רבו הרב מאיר הוסיף לו את השם "חזקיהו" כסגולה לרפואה.

    הרב שמואל זעפרני, יד ימינו של הראשל"צ הג"ר מרדכי אליהו זצוק"ל מספר: "הרב אליהו זצ"ל, אמר על הרב נתן בוקובזה זצוק"ל, שהוא גאון בגמילות חסד, ועוד אמר לי: 'כל מה שיבקש ממך הרב בוקובזה, תעשה כל מאמץ לאשר', כשהרב נתן שכב בבית החולים 'הדסה', זמן קצר לפני פטירתו, ביקש הרב אליהו שנלך לבקרו, כשנכנסנו לחדרו הוא מאוד התרגש ובמאמצים גדולים התיישב על המיטה. הוא פרץ בבכי ואמר לרב: 'מה יהיה עם כל המשפחות שעיניהם נשואות אליי, במיוחד עכשיו כשחג הפסח מתקרב, וישנם משפחות רבות המחכות ל'קמחא דפסחא' ?? … הרב ישב בחדרו, עודד אותו וקרא עמו פרקי תהילים לרפואתו. כשיצאנו מהחדר אמר לי הרב: 'ראה, עד כמה מידת גמילות החסדים הוטמעה בו, עד כדי כך שכל מה שמטריד אותו במצב הקשה בו הוא שרוי, מה יהיה עם אותן משפחות נזקקות?"…הרב נפטר בשבת הגדול, י' בניסן ה'תשס"ו רבבות אנשים ליווהו בדרכו האחרונה, על קברו בבית העלמין בנתיבות הוקם מבנה לציבור המתפללים ואת נוסח מצבתו כתב מרן הראשל"צ הגר"מ אליהו זיע"א.

    הרב בוקובזה בקול חי

    הרב במשרדי קול חי בייעוץ למאזינים

    חצי מליון שקלים.
    הרב בוקובזה הוציא לאור בשנותיו האחרונות מספר ספרי סגולות ותפילות, תחת הכותר "בני חיי ומזוני", כמו כן כתב ספר מקיף בהלכות מעשר כספים, אך לא הספיק להוציאו לאור. מקצת מדברי תורתו הודפסו בספר הזיכרון "זיכרון נתן" שהוציא לאור בנו הבכור בשנת ה'תשס"ט.

    ואם כבר נגענו בענייני מעשר כספים, איתן אסרף, עוזרו הוותיק של הרב מספר: "הרב היה צריך לגייס כל יום לפעילות השוטפת של המוסדות 5,000 שקלים ובחודש 150,000 שקלים מלבד הכספים למטרות ייחודיות, כגון: קרן חתנים, חלוקות בחגים ועוד. באחד החודשים הגיע סוף החודש ובידו היו רק 100,000 ₪. באותו יום הוא שידר ברדיו ולאחר שיצא מהאולפן בא לקראתו אדם בשם יגאל קרינשטיין המתגורר באזור אשדוד. הוא סיפר לרב שהוא עוקב אחר תכניותיו ברדיו, בהם מדגיש הרב את עניין נתינת המעשרות וחשיבותם, ושבמצווה זו מותר גם לנסות את הקב"ה וכו'. הוא כל כך התרשם מדברי הרב עד שקיבל על עצמו לקיים מצווה זו באופן מעשי. ואמנם לא עבר זמן ובעסקה אחת זכה בסך של 500,000 ש"ח, ועתה הוא בא לרב עם צ'ק על סך 50,000 ש"ח כמעשר. הוא מאמין שזכה בעסקה בעקבות המעשרות אותם הקפיד לתת כדברי הרב".

    על ציון קברו של הרב נתן באים אנשים מכל גווני הקשת ובכל השנה, מתפללים ומבקשים שזכות הרב עמוד החסד תעמוד אף להם, כיום שרבים הם הארגונים ורבה הנתינה. טוב לדעת ולהיזכר בארגון שלם של איש אחד שנשא הכול על כתפיו. להתבסם מאורו ומתכונותיו ולקחת מעמודי התווך של היהדות בכללותה ובעמוד החסד בפרט.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      כתבה יפה על הרב זצוק"ל, עמוד החסד ואוהבן של ישראל, פועל ישועות מופלא. למי שיש סיפורים/תמונות על הרב זצוק"ל וכדומה דרך הרדיו ובכלל, אם יוכל לשלוח ל – [email protected]
      למוסדות הרב בנתיבות:

    2. 3

      "פה כבר נבהלתי. הוא המשיך ואמר: 'תעשה מה שאני אומר לך, ותהיה מזכה הרבים. ואם אתה לא מאמין לי, לך לרבנים הגדולים, והם יגידו לך מה קרה כאן'.
      "הייתי נסער מאוד. אמרתי לחבר שלי שאם מה שקרה כאן אמיתי, אני חוזר בתשובה שלמה. הלכתי לרב המקובל נתן בוקובזה זצ"ל מנתיבות. נכנסתי אליו, הוא דיבר בטלפון. רק הרים את הראש, הסתכל עלי ואמר משפט אחד: 'אדם רזה, גבוה, עם זקן בקבר של הבאבא סאלי – כל מה שאמר לך קדוש'.
      "הייתי בשוק. חטפתי סטירה מצלצלת. משם התחלתי ללמוד בישיבות ולהתחזק. הדבר הכי קשה היה להוציא את הטלוויזיה מהבית, ממש קריעת ים סוף זה היה. אחר כך החלפתי כיפה וגידלתי זקן".

      1. זה מדברי הרב רביד נגר – בכתבה בישראל היום

    3. 2

      אשריכם קול חי. אשריך רבי יוסי חיים. ריגשתם אותנו והחזרתם אותנו שנים אחורה. לימי הזוהר המדהימים והמרתקים במחיצתו של הרב בוקובזה זצל.
      עם ישראל הפסיד רב ומנהיג בעל שיעור קומה…
      אנחנו מאמינים שהרב בפעילותו הנמרצת נשלח גם אם לזמן קצר, כדי להיות עבורנו סמל דוגמה ומופת לנתינה וגמילות חסדים ללא גבול…