ליל שימורים \\ הרב רמי ברכיהו

    הרב רמי ברכיהו No Comments on ליל שימורים \\ הרב רמי ברכיהו
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ליל הסדר בו האומה הישראלית מתכנסת ומספרת ביציאת מצרים, נקרא בתורה גם ליל שמורים, וכלשון הכתוב: "לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְרָאֵל לְדרתָם" (שמות יב, מב). מה כוונת הכתוב שלילה זה הוא "ליל שמורים"? בתלמוד במסכת ראש השנה (דף יא, ב) הגמרא מביאה בהקשר זה מחלוקת תנאים: ר' יהושע אומר שהכוונה היא שליל יציאת ישראל ממצרים היה משומר מששת ימי בראשית, ואילו ר' יהושע אומר שליל הסדר הוא לילה המשומר מהמזיקים.

    על פי זה אמרו בתלמוד (פסחים קט) שבליל הסדר שותים ארבע כוסות ואין חוששים ל"זוגות" הואיל ולילה זה הוא משומר מהמזיקים. וכך הובא גם ברמ"א בהלכות פסח שאין לחשוש לפתוח את הדלתות הבית בקטע שאומרים בהגדה "שפוך חמתך" (סימן תפ), והוא הדין שבלילה זה מלבד קריאת שמע שעל המיטה אין לומר את שאר הפסוקים "שקורין בשאר לילות כדי להגן, כי ליל שמורים הוא מן המזיקין" (סימן תפא).

    נפקא מינה הלכתית נוספת לעמדה זו ניתן למצוא כאשר ליל פסח חל להיות בשבת כמו השנה (תשע"ח), שלדעת רבינו ניסים גאון (הובא בטור סימן תפז) אין צורך לומר בתפילת ערבית של ליל שבת תפילה מעין שבע, הואיל ותפילה זו נתקנה משום סכנה (מסכת שבת דף לד, ב), ובלילה זה אין חוששים מן המזיקים. לעמדה זו יש הסכמה רחבה בראשונים ובאחרונים, וכך פסק גם ר' יוסף קארו בספרו שולחן ערוך (שם). עם זאת, יש מהמקובלים שטענו שגם בליל הסדר שחל להיות בשבת יש לומר תפילת מעין שבע בערבית, כך כתב הרש"ש, והחזיק בדעתו ר' חיים פלאג'י (לב חיים ח"ב סימן צה, ועיין מה שהשיב על הדברים הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר ח"ב סימן כה).

    מכל מקום, כבר כתב בספר כף החיים (סימן תפ אות טז) שבמקום ששכיח היזקא, כמו היזק של גנבים אין להשאיר את הפתח פתוח בליל הסדר ולסמוך על כך שלילה זה הוא "משומר מן המזיקים". מכאן שגם בלילה סדר יש צורך ששוטרים יסיירו ברחובות הערים הגדולות ויפקחו על הסדר ועל שלום הציבור ולא ישאירו רחובות אלה חלילה הפקר.

    בשעה שכל עם ישראל יושב בליל החג מסביב לשולחנות ערוכים ומיסב עם בני משפחה וחברים, ראוי לזכור שבשעה זו ממש, אלפי שוטרים מסיירים ברחובות, ודואגים לכך שבכל בית ובית בישראל יוכלו לחגוג את חג הפסח בשקט ובבטחה.

    יבורכו בית ישראל וכל כוחות הביטחון בחג כשר ושמח!

    רמי ברכיהו
    רב ראשי למשטרת ישראל

    כתבנו לענייני משטרה, בנצי ליזרוביץ' מוסיף כי כבר למעלה מחודש דואג רב המשטרה שכל מחוזות ותחנות המשטרה יהיו מוכשרים לפסח. ניתנו הוראות מפורשות בהיבט ההלכתי שהכל יהיה לפי הידור הכשרות, הן המטבחים והן האוכל בפסח. רבני כלל המחוזות שבשיתוף פעולה מלא עם רב המשטרה עשו הכל לרווחתם של השוטרים שבחג הפסח עוזבים את משפחתם ומאבטחים את עם ישראל שיוצא לחגוג בכל מקום ומקום,ובפרט העולים לרגל בירושלים, ברכת כהנים, ואת מאות האלפים הצפויים לפקוד ולהגיע לכותל המערבי.



    0 תגובות