- רדיו קול חי - -

חלם זה כאן: כך המדינה "תטפל" בפקקים

הפקקים במדינת ישראל לא מועטים. על פי נתוני משרד האוצר עד שנת 2030 נעמוד בפקק במשך 60 דקות ביום(!). ואיך הם מציעים לנו לפתור את בועת הפקקים? שימו לב. נתיבי התחבורה הציבורית, יהיו שונים מעט.

ככל הנראה, על פי משרד האוצר, הדרך לפתור את בעיית הפקקים היא להגביל את כמות הרכבים שנמצאים על הכביש. וכדי לגרום לאנשים לעזוב את רכביהם ולנסוע במשותף למקומות העבודה, מציע משרד האוצר הטבה בדמות התרת נסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית.

על פי הנתונים שבידי משרד האוצר, כיום ממוצע הרכבים לאדם הוא 1.2. "אם רק נגדיל אותו ל-1.3", מצהירים במשרד האוצר, "לא יהיו פקקים בישראל" מבטיחים לנו.

ובכן, למי יותר לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית, אתה שואלים? על פי תכנית משרד האוצר ומשרד התחבורה, יותקנו מצלמות שיאפשרו לרכבים בהם נוסעים שלושה אנשים ויותר לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית.

כמו כן, תופעל תכנית בה יתוגמלו נהגים שלא יסעו לבד בשעות ובאזורי העומס. זאת לצד הצעה להפחתת מחירי הביטוח אם הנסיעה ברכב תופחת.

כידוע מצב התחבורה בציבורית בישראל אינו מן המשופרים בעולם ומשכך נראה, כי הצעת משרד האוצר ומשרד התחבורה לערבוב בין נתיבי התחבורה הציבורית לנתיבי ברכב הפרטיים, שייכת ל"חכמת" חלם.

על פי נתוני ה-OECD, כבישי ישראל הם הצפופים ביותר מכל המדינות החברות בארגון. בנוסף, המשק הישראלי מפסיד 20 מיליארד שקלים בשנה ממצב התחבורה.

כדי לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל ולחבר בין נוסעים לאזורים משותפים, נראה שנדרשת עבודה יסודית יותר שיגרמו לשינוי הרגלים בצורה רחבה ועמוקה יותר.

בנוסף, אם חפצים להוביל שינוי בטווח המיידי, מספיק שיאסרו על אוטובוסים וכלי תחבורה ציבוריים לנסוע בנתיבי תחבורה פרטיים ומצב התחבורה יכול להשתנות.