- רדיו קול חי - -

נעים מאד, נפתלי בנט, מנהל משברים בכיר \\ אפרים דוד

אז כן, כפי שכבר הבנתם, ב"עיתוני הבוקר", עדיין לא פורסם המתווה והפשרה וה"בשורה" שהממשלה הזו ממשיכה, לפחות כך נראה, עד לתעלול הבא של ראש הממשלה ושר הביטחון.

רק אתמול בשעת לילה מאוחרת, הושגה הפשרה על כך שתקציב המדינה יאושר בתמורה להעברת חוק הגיוס באופן חלקי כך שבמושב הבא של הכנסת הוא יאושר ויקודם ביתר שאת.

מפליא לראות איך בנימין נתניהו, זה שאוהב לספר לנו על ממשלותיו היציבות מרעיד את ממשלתו על אחד מאבני יסודותיה. חוק הגיוס הוא לא סטאר-טפ ולא המצאה מאתמול.

לאחר שבג"ץ פסל אותו הדיבורים אודות ועדה בראשות השר לוין כבר היו נשמעים מיותרים. נכון, חוק גיוס הוא מורכב וצריך לדון בו אבל כשרוצים, אפשר לעשות את זה במהירות. אולי נתניהו רצה את המשך מצב הביניים בכדי להחזיק בחוק הגיוס כערובה לקיום ממשלתו?

אולי. אבל בכל מקרה כשאמר נתניהו בשבוע שעבר כי "ינסה" לפתור את המשבר זה היה מצחיק. נתניהו? נתניהו שלנו? י-נ-ס-ה? באמת?!

"כשנתניהו רוצה משהו הוא משיג" נאמר פעם בסביבתו של נתניהו. על דברים שרצה להשיג.

היה גם משהו מוזר בתנאים שהציב נתניהו לחרדים במוצאי השבת. התניה שליברמן יסכים למהלך העברת חוק הגיוס? בואו נתחיל מזה שגם אם ליברמן לא מסכים ופורש מהממשלה, הקואליציה ממשיכה להתקיים. זה קרה בחודשיה הראשונים של הממשלה אז ליברמן היה בספסלי האופוזיציה והפריח הצהרות ביטחוניות חדשות לבקרים.

וחוצמיזה, נתניהו? ממתי אתה זקוק לאישורי ליברמן לכל מהלך? רוצה ממשלה יציבה? תקרא לליברמן ותסביר לו שההתנהלות שלו עוד מחוק המרכולים מרגישה מגוחכת ומלאת ניסיון להוסיף בסקרים למפלגתו מנדט או שניים.
ואחרי כל המריחה הזו ואחרי כל ההצהרות הללו אתמול בלילה הגיעו לפשרה. פשרה שהיתה מקובלת על מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל.

למה נתניהו רוצה בחירות עכשיו, הסבירו לנו המון. למה הוא לא רוצה? אן לדעת. ייתכן והוא רוצה לצלוח את סוף כהונת הממשלה ואז לצאת בקמפיין שיהיה אחד מהשניים. או שיגישו כתב אישום כנגדו ואו אז זה יהיה קמפיין "אני מאשים" עם התאמות.

או, שהוא יצא בלא כתב אישום ואז זה יהיה קמפיין "אמרתי לכם" מהאגדות.

כך או כך נראה שמה שגרם לו בעיקר לרדת מעץ הבחירות עליו עוד היה אתמול בצהריים, היו הצהרותיו של שר החינוך בנט שמפלגתו הצטיירה כמי שניסתה להוביל לפתרון.

בנט, שהבין שמדובר ב"משבר מדומה" מצד נתניהו, כפי שכינה זאת שוב ושוב, אמר כי בחירות אלו פרסונליות ולא מהותיות. נתניהו הבין שחוק הבחירות לא יקבע תאריך יעד כרצונו אלא כרצון שותפותיו לקואליציה בנט וכחלון שאיך נאמר, הם פחות ישמחו להסכים עם תאריך שנח לראש הממשלה כמו יוני – לאחר חגיגות העברת השגרירות, נאום יום העצמאות ה-70 ועוד – אלא בתאריך שמתאים להם. את הסיטואציה הזו כנראה לא לקח נתניהו בחשבון בתחילת המשבר.

ככה זה שאתה מנסה לערבב ושוכח שיש עוד מרכיבים בעוגה.