התאריך החדש: הרכבת המהירה תיפתח בערב סוכות

    איתי גדסי 3 Comment on התאריך החדש: הרכבת המהירה תיפתח בערב סוכות

    בוועדה לביקורת המדינה התקיים היום דיון בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ ומנכלי"ת משרדו. מדבריהם: "הרכבת בין תל אביב לירושלים תיפתח בערב סוכות ובקרוב תתקיים רפורמה של ממש בתחום טעינת כרטיסי הרב קו"

    כץ צילום: פלאש 90
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה היום (ב') ישיבה בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ. כ"ץ העניק לועדה סקירה על הנושאים שעל סדר יומו, בדגש על תחום התחבורה הציבורית. הועדה גם דנה בכשלים בהפעלת כרטיס הרב-קו, עליהם הצביע מבקר המדינה בדוח השנתי 68א (2017).

    שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ אמר: "מאשימים אותי בכך שאני 'גוזר סרטים' – ואני מודה באשמה, אבל אני לא מגיע אפילו ל-50% מהפרוייקטים שנחנכים. כבישים הם באמת 'המותג' הכי טוב, ואם אני אישית לא הייתי נאבק עליהם – אף אחד מהם לא היה קורה; אם היה במקומי שר אחר – זה לא היה קורה".

    "ההשקעה האדירה בכבישים לא סותרת השקעה בתחבורה הציבורית. הורדנו את מחירי האוטובוסים; העלנו את שכר הנהגים ל-39 ₪ לשעה, ובקרוב הוא יעלה ל-43. בנוסף, בעוד שבועיים אנחנו משיקים את רפורמת התעריפים בנסיעות הבין-עירוניות: אנשים יוכלו להגיע מעיר אחת, למשל, לתל אביב, לקחת בתוך ת"א אוטובוס או מונית שירות עם הרב קו, ולחזור הביתה – הכל בכרטיס אחד".

    לשאלת יחימוביץ' בעניין דחיית פתיחת קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים, אמר השר כ"ץ כי "קו הרכבת המהיר לירושלים יחל לפעול בצורה מסחרית ערב סוכות, ובחול המועד סוכות, כבר יהיו נסיעות חינם. בשלב הראשון המסילה תחושמל עד לתחנת השלום, כשיצאו שלוש רכבות מידי שעה; וחודשיים לאחר מכן החשמול ימשיך עד תחנת סבידור מרכז. התכנון היה להתחיל פעילות חלקית של הרכבת עוד לפני פסח, עם תכנית בטיחות שהרכבת קבעה, אך לאחר דיון עם הכבאות והמשטרה הוחלט לנהוג בצורה מחמירה ולעכב את ההפעלה עד לערב חג הסוכות. יכול להיות שכן אפשר היה להפעיל חלקית בלוח הזמנים המקורי, אך במקום להיאבק במחיר פופולריות רגעית, אל מול בטיחות, החלטתי לעכב את הפתיחה".

    קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, התייחסה לנושא התחבורה הציבורית ואמרה כי לעומת גידול של 3.8 אחוז באוכלוסייה, השימוש בתחבורה הציבורית גדל 11 אחוז בשנה האחרונה. "במטרופולין ירושלים נוסעים מידי יום בתחב"צ 700 אלף נוסעים, מתוכם כ-150 אלף ברכבת הקלה, אך עדיין רמת השירות לא מספקת. עד סוף השנה יוכנס מפעיל נוסף, ואנחנו רואים שבכל מקום בו יש תחרות – השירות משתפר".

    "ביום חמישי הקרוב יחל בירושלים פילוט בו לא יהיה ניתן לטעון את הכרטיס אצל הנהג. זהו צעד מחויב כדי לשפר את השירות ולהוריד את העומס מהנהגים. הטעינה תוכל להתבצע במגוון רחב של ערוצים: אפליקציה, אינטרנט, כ- 400 מכשירי כספונט, 90 עמדות טעינה של חברת סיטיפס ועוד. אנחנו מכניסים יותר בעלי עסקים להיות מורשים להחזיק עמדות טעינה. כל בית עסק שרוצה יכול להחזיק עמדה ולקבל על תשלום וכך גם בתי הספר, בתי אבות ומרכזים קהילתיים יוכלו להטעין ולהרוויח. חשוב להדגיש כי בשלב הראשון מי שיעלה ולא הטעין את כרטיס הרב קו, יוכל לקנות חופשי יומי ואף אחד לא ייזרק לרחוב. היום התמריץ לטעון מרחוק לא קיים; הנוסעים טוענים את הכרטיס אצל הנהג, זה מעכב את הנוסעים ומוציא את הנהג מהכביש". לסיום אמרה טרנר כי המשרד פועל על מנת להמשיך ולהכניס אמצעים טכנולוגיים שבעתיד הלא רחוק לא ידרשו מגע פיזי לצורך התשלום ויאפשרו גם התחשבנות בדיעבד ולא רק טעינה של כסף מראש.

    צחי סעד, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה ומנהל החטיבה לביקורת תחומי כלכלה אמר כי ישנם ליקויים בתחום הרב-קו אשר תוקנו מאז כתיבת הדו"ח, אך השאלה הגדולה היא האם פעולות המשרד בתחום התחב"צ משיגות את הביקוש – האם הפיתוח מצליח להדביק את הפערים. עוד אמר כי סעד כי בשבוע הבא יפורסם דוח ביקורת על הרכבת הקלה בתל אביב, והדגיש כי כרטיס הרב קו אמור להגביר את יעילות סקטור התחב"צ, וחשיבותו הגדולה היא בקישורויות.

    תום פומרוביץ', רכז ענף תחבורה ב'כח לעובדים,' המאגדת את עובדי אגד תעבורה: "לא די לשפר את מעמד הנהג. גם הפקחים והכרטיסנים שעולים לאוטובוס הם כוח עזר חשוב. כיום הם מרוויחים שכר מינימום והתחום מצוי בתת תקינה קשה. עליה מאחור היא צעד מבורך אבל היא גם כר פורה לרמאויות שהמדינה מפסידה מהם. כדי להתמודד עם זה צריך הרבה יותר פקחים בתחבורה הציבורית וכיום אין שום תמריץ לעבוד במקצוע הזה עם השכר והתנאים".

    גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות, בירך על פעולות משרד הכלכלה, אך ביקש לתת את הדעת על פתרונות דחופים יותר שהציבור עדיין איננו רואה, ביניהם נתיבי תחב"צ בין עירוניים, קווים מהירים למוקדי תעסוקה הנמצאים בתת ביצוע ועלייה מכל הדלתות. אנו חוששים כי השינוי בירושלים, לגבי אי הטענת רב-קו אצל הנהג, נעשה ללא הכנה מספקת, ועלול להביא לחיכוכים בין הנהגים לנוסעים".

    דורון עזרא, יו"ר ועד עובדי דן אמר כי עדיין חסרים נהגים רבים. "נהג נדרש לעבוד 12 שעות עם עמידה מרובה בפקקים ובסוף הקו אין לו אפילו מקום ללכת לנוח או ללכת לשירותים." על כך אמרה טרנר כי המשרד פועל להצבת מבניים ניידים שייתנו מענה".

    ח"כ רחל עזריה: "אני מבקשת לדעת כמה נוסעים יש בירושלים ומה היעדים של המשרד בנושא הזה? מתי ייכנס עוד מפעיל מלבד אגד? בנוסף, ירושלים עוברת תהליך מאסיבי של התחדשות עירונית. אין שום שלב בתכנון של השכונות שבו התחבורה הציבורית נכנסת לדיון. אנשים קונים עוד רכב פרטי ואז אנחנו מעמיסים ויוצרים שכונות פקוקות בירושלים. מתי ואיך תהיה קדימות לתכנון תחבורה ציבורית בהתחדשות עירונית?"

    בתגובה לשאלות ח"כ עזריה, השיבה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, כי "ירושלים היא העיר שבה השימוש הגבוה ביותר בתחבורה ציבורית. אנחנו עובדים בצות אב לתחבורה מאוד קשה על תכנון קווים לשכונות בהתחדשות עירונית. בנוסף, בקרוב נוציא חלק נכבד מאוד מהקווים למכרז מול אגד ואנחנו סוללים הרבה נת"צים בכניסה לעיר; עוד שינוי הוא הכנסת מוניות שירות שניתן יהיה להשתמש בהן עם רב קו באמצע השבוע".

    ח"כ סעיד אלחרומי: "בנגב מרגישים את המהפכה, התחבורתית. עדין חסרים כבישים בין היישובים בדרום, והתחבורה הציבורית בתוך יישובי הבדווים חסרה".

    ח"כ שולי מועלם: "הקו הסגול ברמת גן הוא אסון תעבורתי. אני מבקשת לאפשר לעירייה להציג חלופה למיקום התחנה".

    ח"כ פנינה תמנו שאטה: "אין נגישות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. לולא הייתי מלווה את אמי בת ה-78 לשם, היא לעולם לא הייתה יכולה להסתדר לבדה".

    ח"כ נחמן שי התייחס לכוונה לבטל את אפשרות התשלום במזומן באוטובוסים, וביקש לדעת איך מוודאים נגישות להטענת הרב קו לאוכלוסייה המבוגרת?

    ח"כ מיכאל מלכיאלי העיר כי "בשכונות החרדיות יש תחנות בודדות בלבד להטענת הרב קו".

    ח"כ יעל כהן פארן תהתה "מתי נשים את התחב"צ בראש סדר העדיפות? היום לקח לי 3 שעות להגיע לירושלים! האם יש יעדים מספריים להעברת נוסעים מתחבורה פרטית לציבורית ואיך מודדים עמידה ביעדים האלה?"



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      הממשלה = בעלי ההון ,לא אוהבים תחבורה ציבורית. עדיף שתיקנה רכב תשלם עליו אלפי שקלים בחודש. תבזבז דלק = עוד כסף. אז למה שיתנו לתחבורה ציבורית לזוז? מה הם לטובת האזרחים או לטובת עצמם?

    2. 2

      חבל שנזכרו מאוחר מדי, לאחר שבעים שנה נפקחו העיניים ועובדים ברצינות על רכבות מהירות, מה שבחו"ל כבר מזמן חשבו, לו היו עושים זאת לפני עשרים שנה – מצב התנועה בארץ היה נראה אחרת לגמרי, חבל, הצתה מאוחרת, אבל לפחות עכשיו תזדרזו, כי באמת המצב בכבישים – קטסטרופה !! וזו עוד מילה עדינה !!

    3. 1

      אין קשר בין המצולם לכתבה