ליברמן: "ידינו כבולות בפסיקת בג"ץ"

    איתי גדסי No Comments on ליברמן: "ידינו כבולות בפסיקת בג"ץ"

    שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס היום (שני) להתחממות בגבול רצועת עזה, להסלמה בצפון ולפסיקת בג"ץ המונעת להחזיק גופות מחבלים בידי ישראל | וגם: מקבץ שאלות ותשובות בסוף דבריו

    ליברמן צילום: דוברות הכנסת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר הביטחון ויו"ר מפלגת "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, דיבר בישיבת סיעתו ואמר: "ראשית אני רוצה להתייחס לאירועים בצפון ובדרום, למה שראינו ב-10 ימים האחרונים כולל היום בלילה כשהשמדנו מנהרת טרור באזור כרם שלום. קודם כול כמובן החלמה מהירה לחיילי צה"ל הפצועים הנמצאים בבתי החולים, ודבר שני מה שהוכיחו האירועים האלו שצבא ההגנה לישראל מוכן לכל תרחיש בהתרעה של 0 זמן. זה לא היה פשוט להשיג את היכולת הזו אבל עובדה שעמדנו במבחנים למעשה ללא שום התרעה וידענו להתמודד איתם".

    "דבר שני זה מסר חשוב גם לתושבים בצפון, גם לתושבים בדרום, אפשר להמשיך את השגרה ואנחנו בהחלט ערוכים ועושים הכול על מנת שהשגרה תימשך ללא הפרעה. אני חוזר ואומר, מבחינת חיי השגרה- להמשיך כרגיל. נקודה נוספת שמאוד חשובה אולי מבחינתי להדגיש, זה המשפט שאנחנו ראינו ב-15.02 ביום חמישי שעבר, משפט הרוצח של משפחת סלומון עומר אל-עבד ובהחלט במקום פה שאני אביע את דעתי אני אקרא את דעתו של השופט, שהיה אמנם דעת מיעוט, סא"ל דב גלבוע, וכדאי מאוד עוד פעם לחזור על דבריו כפי שנכתבו בפסק הדין: "צפיתי בפני הנאשם שמילא פניו בחיוך כל העת, והגדיל לעשות כאשר בני המשפחה תיארו את בשלה הראיות לעונש את הטבח שנעשה בבני המשפחה ואת תוצאות הטבח, אותם הם חשים יום יום שעה שעה… סוף דבר, לאחר שבחנתי את הנושא מכל היבטיו אני קובע שדינו של הנאשם הינו עונש אחד בלבד ולפי סעיף 209 א' לצו בדבר הוראות ביטחון, דינו מוות". אמנם זו הייתה דעת מיעוט בבית המשפט אבל זו דעת הרוב בציבור הישראלי".

    "כפי שידוע לכם חוק עונש מוות עבר בקריאה טרומית אחרי שישראל ביתנו עמדה על כך שאנחנו תובעים להצביע על החוק הנ"ל ואנחנו מצפים ודורשים להביא את הנושא הזה לדיון בקבינט. כפי שהובטח לנו אחרי שחוק עובר בקריאה טרומית, היועץ לביטחון לאומי אמור להביא את זה לדיון בקבינט. אנחנו מאוד מקווים שזה יהיה בזמן הקרוב".

    ליברמן הרחיב את השיחה גם על החזרת גופות מחבלים "עוד שלוש נקודות שאני רוצה לציין אותן. קודם כול החזרת גופות המחבלים, אני חושב שמדובר באבסורד, דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת, ידינו כבולות ע"י פסיקת בג"צ והקבינט החליט שכרגע אנחנו ממתינים עד לערעור בהרכב מורחב של בג"צ, ולצערי אי אפשר לעשות שום דבר מעבר לכך. אני מאוד מקווה שיהיה דיון גם בתקופה הקרובה ואחרי החלטת בג"צ נוכל להתייחס, אבל לפחות אני כשר הביטחון חוזר ואומר שהחלטת בג"צ וכל ההתנהלות זה פשוט דבר לא סביר ואם לא יהיה שינוי בהחלטת בג"צ אז נחליט ונחשוב מה עושים הלאה. בנושא הריסת הבתים, אני לא רואה מנוס אלא מללכת לחקיקה שתסדיר את כל נושא הריסת בתים פעם אחת ולתמיד. אנחנו כולם כרגע מתבססים על כל מיני פקודות או תקנות לשעת חירום ויש שם לצערי פרשנות שהיא פרשנות שגם שם היא לא מקובלת, ולכן ביקשתי מהיועץ המשפטי של משרד הביטחון להכין טיוטת חוק ואנחנו נשתדל להעביר את החקיקה הזו בהקדם האפשרי, אם לא נלך אנחנו נגיש במקביל גם הצעת חוק פרטית ונרוץ בשני המסלולים. חייבים לשים סוף פסוק גם לכול מה שקורה סביב הריסת בתים".

    "הדבר האחרון. אני שמחתי ביום ראשון האחרון, אתמול, שחוק קיזוז כספי טרור עבר בוועדת השרים לחקיקה ואנחנו נפעל כרגע להמשיך ולהשלים את כל החקיקה הזו במהירות האפשרית".

    לאחר דבריו ניתנה האפשרות לשאול את השר ולקבל מענה. הנה מספר שאלות.

    ש: הודעת בשבוע שעבר שמונה צוות מקצועי להכין את טיוטת תזכיר חוק הגיוס, רציתי לשאול אם זה לא יותר נכון לשתף את המפלגות החרדיות בנושא.

    שר הביטחון: אני לא מתכוון להתערב בעבודת הצוות, לא לכוון אותם ולא לתת להם עצות, אמרתי שיביאו את הצעת החוק הכי טובה לעם ישראל. 'תתעלמו מכל הלחצים הפוליטיים והניסיונות להשפיע, אלא תביאו משהו שהוא טוב לעם ישראל, נקודה'. כשיהיה מוצר מוגמר אני כמובן אקרא את זה ואציג את זה לאחרים אבל בשלב זה אני לא מתכוון לפרט ולא להתערב עד שלא נראה את טיוטת החוק.

    ש: בשבוע שעבר החלפתם חוויות עם שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, תקפת אותו ואמרת שלא יתערב בעניינים שלך, הוא ממשיך לדבר על הנושא של אי בעזה ואולי הגיע הזמן להעלות את זה לדיון עם שרים אחרים?

    שר הביטחון: אין לי שום בעיה עם דיון בקבינט אבל אמרתי שמבחינתי עצם הדיבור על הנושא הזה היום, בעיתוי הזה, זה פרס לטרור והפקרת נושא שבויים ונעדרים. ככה אני מתייחס לזה. אמרתי שכל הנושא של שיפור בתנאים בעזה, כל השינוי בעזה, כל עוד אין התקדמות בנושא שבויים ונעדרים מבחינתי זה בלתי מתקבל על הדעת ואני לא רוצה להתעסק בדברים האלו. לא יכול להיות שאנחנו לא נגבה מחירים מחמאס.

    ש: האם אתה מוטרד מניסיונות החיסול של חוליות טרור? פעם זה חמאס, פעם זה ג'יהאד אסלאמי, ואם אולי שקלת לעבור למקום בטוח יותר?

    שר הביטחון: המקום הכי בטוח מבחינתי זה נוקדים, אני גר שם עשרות שנים, נהנה מכל רגע ואין לי שום כוונה להעתיק מקום מגורים. אני סומך על כוחות הביטחון, על שירות הביטחון ולא רואה שום מקום לדאגה.

    ש: אנחנו בלב ליבן של פרשות 1,000, 2,000, 3,000, 4,000, האם שלמותה של הקואליציה נתונה בסכנה והאם ראש ממשלת ישראל יכול להמשיך ולנהל את ענייני המדינה החשובים כל כך, גם בנושאי ביטחון, כשהוא טרוד עד צוואר בחקירות ובחקירות ובחקירות כל הזמן ובשמועות שפוגעות באמון הציבור בו?

    שר הביטחון: אני לא ראיתי שזה פוגע באמון הציבור, ראיתי שזה פוגע באמון התקשורת. אני לא שופט, אני לא יודע לגזור דינם של אנשים ואני מציע שכולנו נמתין להחלטות בתי המשפט, זה הגוף המוסמך היחידי שעד כמה שידוע לי אמור לגזור דינם של אנשים, אשמים או זכאים. הניסיון לגזור דינם של אנשים, לאו דווקא ראש ממשלה, למרות שגם לו שמורה חזקת החפות, אבל ניסיון לגזור דינם של אנשים בתקשורת זה פשוט מעוות את כל המערכת ואת כל היסודות של החברה התקינה והדמוקרטית. יש כאלו שאצה להם הדרך אבל אני ממליץ לכולם, וקודם כל לתקשורת, להירגע. תפקידה של התקשורת זה לדווח ולא לגזור את הדין.

    ש: האם המשטרה פועלת בלהיטות יתר?

    שר הביטחון: אני לא רוצה לתת שום הערכות ושום ציונים לאף אחד, אני אומר שיש תהליכים ולא צריך להפעיל לחץ על מערכת החוק, היא מורכבת, יש משטרה, פרקליטות, יועץ משפטי, בתי משפט, בסוף התחנה הסופית ששם נגזר דינם של אנשים כמו שאמרתי זה בבתי המשפט.

    ש: אמרת שהאירוע בעזה טרם נגמר כי המחבלים שהניחו את המטען טרם טופלו. זה אומר שיודעים מי הם? האם יש איזשהו תיאום ביטחוני?. והשאלה השנייה- בבוקר צה"ל אמר שתשתית קרקעית, הם לא דיברו על מנהרה בכרם שלום, זה מתחבר למנהרה בזייתון, למה ממתינים בתגובה לחיסול המנהרות כתגובה למשהו?

    שר הביטחון: קודם כל חיסלנו מנהרת טרור באזור כרם שלום, דבר שני השיקולים הם מבצעיים, צבאיים, ואני לא מתכוון פה להיכנס לדיון מבצעי למה ואיך ולגבי העיתוי וכו'. יש תכנית סדורה, פועלים לפי התכניות. לגבי הזהות של המחבלים- אנחנו לא נסגור את הפרק הזה עד שלא נחסל את האחראים על פעולת הטרור וגם פה אני מציע שלא ניכנס לדיון פרטני.

    ש: דיברת על גזר דין המוות לרוצח משפחת סלומון, יום למחרת אנחנו מקבלים תשובה של המדינה לבג"צ שהיא בעצם מתירה לבנות את אחת הקומות של בית משפחת המחבל, וזה אחרי שאנחנו רואים את עמדת המדינה ששכנעה את בג"צ שהריסת בתי המחבלים תהיה אפקטיבית.

    שר הביטחון: אני חושב שזה דבר בלתי סביר בעליל ולכן אמרתי וביקשתי לחוקק חוק, כי כרגע זה תקנות לשעת חירום וזה מבוסס על הרבה פסקי דין קודמים. יש פה כבר מן הלכה שהיא אבסורדית ולא מקובלת. אין שום סיבה להשאיר את הבית של רוצח משפחת סלומון על כנו. המשפחה שלו הייתה בעניין, תמכה באותו מחבל, ידעו שהוא יוצא לפיגוע, לא הזהירו ולא התריעו ולכן את הבית הזה צריך להוריד עד היסוד. כל הפלפוליסטיקה המשפטית היא מיותרת. לצערי מה שקרה עד היום ויצר פה באמת מצב מעוות ואנחנו נפעל לשנות אותו, ואני מקווה שתוך שבוע-שבועיים, ביקשתי להכין הצעת חוק ואני רוצה עוד במושב הזה להניח הצעת חוק ממשלתית בנושא וגם במקביל נשים הצעת חוק פרטית אם זה ייתקע במסדרונות הבירוקרטים.

    ש: בחוק קיזוז משכורות המחבלים, אם זה כל כך חשוב, למה החוק משאיר אופציה להישאר במצב הקיים?

    שר הביטחון: אני חושב שהחוק מנוסח נכון, אתה יכול להשאיר גמישות לקבינט, מתי, עיתוי, באיזה היקפים. כמו ששמת לב על החקיקה החדשה לגבי מלחמה או אי מלחמה, גם שם לקבינט יש גמישות אז גם פה חשוב שתהיה גמישות וצריך לשמר אותה, אני חושב שהחוק הוא מאוזן, נכון ונותן את כל התשובות.



    0 תגובות