נשיא פולין: "אינטרס לאומי בשמירה על זכויות היהודיים"

    שלמה ריזל No Comments on נשיא פולין: "אינטרס לאומי בשמירה על זכויות היהודיים"

    חוק השחיטה היהודית • נשיא פולין אנדז'יי דודה לרבה של פולין הרב מרדכי שודריך: "לפולין רגישות רבה ואינטרס לאומי בשמירה על הזכויות היהודיות הדתיות"

    נשיא פולין בביקור בארץ לפני כחצי שנה צילום: מארק ניימן, לע"מ
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסערה סביב חוק השחיטה היהודית בפולין. נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר במפגש בארבע עיניים שקיים עם רבה הראשי של פולין חבר הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב מרדכי שודריך כי "לפולין יש אינטרס לאומי בדרגת חשיבות עליונה לשמר את הזכויות הדתיות של הקהילה היהודית במדינה".

    הנשיא הפולני התעניין לפרטי פרטים כיצד מתמודדת הקהילה היהודית עם הצעת החוק המבקשת להגביל את השחיטה הכשרה לצרכי הקהילה בלבד. הרב מיכאל שודריך גולל בפני הנשיא את השתלשלות הצעת החוק להגבלה על השחיטה הכשרה ללא הימום שאושרה לפני כחמש שנים ובוטלה שנתיים לאחר מכן בעקבות עתירת הקהילה היהודית לביהמ"ש הגבוה לחוקה שקבע כי "חופש הדת הנו ערך עליון על פי חוקת פולין והוא עומד מעל כל חוק אחר ואינו ניתן להגבלה". הרב שודריך הזכיר לנשיא כי חו"ד דומה הוגשה בעקבות העתירה ע"י הפרלמנט לביהמ"ש הגבוה לחוקה. זו סוייגה כי השחיטה הכשרה מותרת רק לצרכי הקהילה ולא למטרות מסחר.

    כזכור, העתירה שהגישו; רבה של פולין והקהילה היהודית הוגשה נגד החלטת ה'סיים' שדחה כשנתיים קודם לכן את האפשרות לעגן בחוק את התקנות עליהם חתם שר החקלאות דאז כשהחריג את השחיטה הכשרה ולפיהם מותרת שחיטה ללא הימום. דבר שעמד, לדבריהם, בסתירה לחוקת פולין.

    הרב שודריך אמר בסיום הפגישה כי הפגישה הייתה מוצלחת והנשיא גילה אכפתיות רבה ותמיכה בעמדת הקהילה היהודית בשמירה על הזכויות הדתיות לשחיטה כשרה. "עלינו לזכור כי מדובר בהצעת חוק שעדיין לא גובשה שגם לפי כוונותיו של יוזם ההצעה מדובר בהצעה המבקשת להגביל את השחיטה רק לצרכי הקהילה. אני במו"מ עם יוזם ההצעה קששטוף צבנסקי שביקש גם היום לשמוע את עמדת הרב הראשי לפולין ולקבל את ניסוח החוק כפי שאנו רואים בכדי שהזכויות שלנו יישמרו".

    יצוין, כי כבר לפני כחודשיים העלה הרב שודריך את נושא השחיטה הכשרה בפולין בפני הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' במונקו ואת המו"מ שהוא מנהל מול יוזמי הצעת החוק. הוא הזכיר לנוכחים את דבריו של נשיא פולין דאז ברוניסלב קומורובסקי שאמר במהלך הפגישה שקיים עם נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגרפ"מ גולדשמידט. הגר"ח ארנטרוי, אב"ד אירופה. רבה של אוקראינה, הגרי"ד בלייך ורבה של פולין, כשבמהלכה הביע ביקורת חריפה על חברי הפרלמנט בהולנד על קבלת החוק בזמנו בבית התחתון של הסנאט נגד השחיטה הכשרה, כאשר השווה את חקיקת החוק נגד השחיטה בהולנד לשנות ה-30 שבהשראת המשטר הנאצי קיבלה פולין חוק נגד השחיטה שהיה האות להשמדת היהודים ולהקמת מחנות ההשמדה על אדמת פולין. "אנחנו מביעים את עמדתנו בצורה הנחרצת ביותר. זוהי אכן תקופה קשה אנו חייבים ונעמוד על זכויותינו. אך מאידך עלינו לשמור על היחסים הטובים שיש לנו עם הממשלה הפולנית ובעז"ה נעשה ונצליח".



    0 תגובות