נתניהו הגיע ערר על החלטת כחלון

    איתי גדסי No Comments on נתניהו הגיע ערר על החלטת כחלון

    ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש ערר על ההחלטה להרחיב את מחצבות אשרת בגליל | הערר מגיע בעקבות הסכנות הבריאותיות החמורות שעולות מדו"חות מומחים

    נתניהו וכחלון צילום: עמית שאבי
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ראש הממשלה וממלא מקום שר הבריאות בנימין נתניהו הגיש ביום חמישי האחרון ערר על החלטת קבינט הדיור מתאריך 15 בינואר להרחיב את המחצבות בישראל. נתניהו התריע בפני קבינט הדיור על הסכנות הבריאותיות שכרוכות בהקמת מחצבות בסמוך לישובים וביקש לערוך תסקיר השפעה על הבריאות באופן פרטני לגבי מחצבת אשרת שבגליל המערבי בגלל הקרבה שלה לישובים געתון, יחיעם וכליל.

    מדובר במחקר שבודק מהן הסכנות לבריאות הציבור כתוצאה מהרחבת המחצבה. תסקיר בריאות הוא הליך לא שגרתי שעד כה לא נעשה בישראל. ההחלטה של נתניהו התקבלה בין השאר בעקבות מאבק שניהלו תושבי הגליל המערבי ביחד עם המועצה האזורית מטה אשר והעומד בראשה יורם ישראלי. אלו הציגו בפני וועדת הפנים בכנסת חוות דעת מטעם ד"ר דימיטרי טרטקובסקי מהטכניון ופרופ' מיכה בר חנא מאוניברסיטת חיפה שקובעות ללא ספק כי יש סכנות בריאותיות בהרחבת מחצבת אשרת ובפעילות הקיימת שלה היום.

    תמצית חוות הדעת של ד"ר דימיטרי טרטקובסקי מומחה לזיהום אוויר מהטכניון: "הרחבת מחצבת אשרת והגדלת היקף פעילותה במתכונת המתוכננת בתמ"א 14ב צפויה לגרום לחריגות משמעותיות מהתקן ה-3 שעתי של TSP במספר יישובים סביב המחצבה (הן ללא רקע והן בתוספת הרקע) ומהתקן ה-24 שעתי של TSP ביישוב אחד (בתוספת הרקע). לאור הממצאים, מומלץ שלא לאפשר את הרחבת המחצבה המתוכננת בתמ"א 14ב (הן מבחינת התפוקה והן מבחינת השטח) וככל שיש כוונה להרחיבה ולהגדיל פעילותה להתאים האמור לשטח ולהיקף תפוקה שלא יגרום לחריגות מהתקן בכל היישובים הסמוכים".

    תמצית חוות הדעת של פרופ' מיכה בר חנא אוניברסיטת חיפה: "גם ברמת הפעילות של המחצבה הקיימת היום קיימות חריגות מערכי הזיהום המומלצים (המותרים) וזאת לפי התקינה והנוהג הקיים היום, וכפי שהעולם הנאור נוהג, צפוי שתקנים אלו עוד ישתנו ורמת הזיהום המומלצת עוד תרד. משכך הם פני הדברים יש לתת את הדעת על תהליכי הייצור הגורמים לתוצאות אלו כבר היום (וזאת למרות שככל הנראה נעשים מאמצים לצמצם את הנזק הסביבתי כמו למשל ע"י הרטבת המחצב) על מנת לצמצם את החשיפה הסביבתי לאבק מזיק כבר עכשיו".

    עוד עולה מחוות דעת הפרופ': "אין לדעתי מקום להרחיב את הפעילות של המחצבה, לא בשלב א' ולא בשלב ב' וזאת לפחות כל עוד שאין אפשרות שהיא גם ישימה מבחינה טכנולוגית וגם מוכחת במדידות ובהדמיות לצמצם באופן משמעותי את הזיהום הסביבתי שנגרם מפעילות החציבה שכן כפי שהדעת נותנת, ותוצאות החישובים מקרים, הרחבת הפעילות תגרום לעלייה משמעותית הזיהום האוויר אליו חשופה האוכלוסייה וכתוצאה מכך תהייה עליה בתחלואה ובתמותה ממגוון מחלות".

    כזכור, קבינט הדיור אישר בתאריך 15 בינואר 2018 את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה להרחיב את מחצבת אשרת משטח של 2622 דונם לשטח של כ-4532 דונם – ובכך להפוך אותה למחצבה הגדולה בישראל. המשמעות היא שהחל משנת 2022 המחצבה תורחב בהדרגה עד לשנת 2040 ותהווה פצע מכוער בנוף של הגליל המערבי ותביא למפגעי זיהום אוויר, רעש ותחבורה קשים על ישובי האזור. הערר שהגיש נתניהו למעשה טורף את כל הקלפים מחדש.

    המכתב הרשמי

    המכתב שנשלח

    7 4 2



    0 תגובות