הסנאט הפולני אישר את חוק השואה; ארה"ב וישראל קוראים לבטלו

    איתי גדסי No Comments on הסנאט הפולני אישר את חוק השואה; ארה"ב וישראל קוראים לבטלו

    הסנאט הפולני אישר את חוק השואה שעבר בבית הפרלמנט התחתון במדינה | בישראל זועמים על ההכחשה ובארה"ב קראו לבטל את החוק | ח"כ מקלב: "מתן לגיטימציה לפעולות שנעשו על ידי חלק לא מבוטל מהעם הפולני"

    סגן השגריר הפולני במשרד החוץ צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הסנאט הפולני אישר את הצעת החוק הקובעת עונש מאסר למי שיאשים את פולין בביצוע פשעים נגד היהודים בשואה. ההצעה תעבור לאישורו של הנשיא – זאת למרות שארצות הברית וישראל קראו לפולין לשקול מחדש את החוק.

    דוברת מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי ארה"ב מבינה שההגדרה "מחנות השמדה פולניים" אינה נכונה, אך חוששת שהחקיקה עלולה לערער את חופש הדיבור ואת השיח האקדמי בנושא השואה.

    בישראל זועמים על ההחלטה, במיוחד לאחר שבין המדינות סוכם על הקמת צוות בין מדיני על קידום החוק.

    השר ישראל כ"ץ קורא לראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו להורות באופן מיידי על החזרת שגרירת ישראל בפולין להתייעצות בישראל. "החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה- הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר" אמר כץ.

    שר הבינוי יואב גלנט אמר: "החוק שאישר הלילה הסנאט בפולין הוא הכחשת שואה. זיכרון ששת המיליונים חזק מכל חוק. ננצור את זכרם ונפנים את הלקח – היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".

    יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב אמר: "פעולת חקיקה זו הינה מתן לגיטימציה לפעולות שנעשו על ידי חלק לא מבוטל מהעם הפולני כאשר מעורבותם הייתה אקטיבית אכזרית ורצחנית, חוק זה מסוכן היות והצעה זו עשויה לעורר ולהביא לפעולות אנטישמיות מעשיות. אסור לשכוח שחלקים מהעם הפולני הסגירו אנשים לנאצים ימ"ש מבלי שהיה להם כל הכרח או צורך כלשהו להציל את עצמם אלא מתוך שנאה תהומית ליהודים אשר היו שכנים שלהם עבדו יחד והתפרנסו יחד, רבים הסיפורים האמתיים המזעזעים שקרו בשדות ובכפרים".

    "יכול להיות שהיה עלינו לא לעורר את הדבר אך היות ודבר זה יכול להביא חשש להצתת גלים נוספים של אנטישמיות אך עם אל מול פעולות חקיקה כזו כאשר המדינה נותנת יד לרשע ומביאה את האנטישמיות לא ניתן לשתוק, תמיד נוכיר את אלו שאינם כאלה ושלא פעלו כך".

    ח"כ נחמן שי אמר: "החלטת הסנט הפולני מלמדת כי הפולנים נחושים בהחלטתם לטשטש את חלקם בשואת יהודי אירופה. ממשלת ישראל חייבת לצאת בפומבי נגד הנסיון הזה להתנער מהשואה עוד בדור הזה, כשרבים מהניצולים עדיין חיים. ישראל חייבת להם ולעוד מליונים שנספו ולעמוד על זכרם לבל ימחה. זה הרגע להזכיר זאת".



    0 תגובות