מפגע תחבורתי: ח"כ מקלב מתריע

    איתי גדסי No Comments on מפגע תחבורתי: ח"כ מקלב מתריע

    ח"כ מקלב אומר כי "אלפי רכבים שאינם בטיחותיים נמצאים בכבישי ישראל"

    עומסי תנועה | אילוסטרציה
    15:05
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on "הקב"ה בחר לניסיון הזה את האנשים הכי מיוחדים שלו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת דנה במכירת מכוניות שעברו תאונות קשות וחזרו לכביש כפצצה מתקתקת.

    יוזם הדיון, ח"כ אורי מקלב, אמר כי מדובר בפרשה שלא נגמרת. הוא הסביר כי נזק של 40% מערך הרכב נחשב ל"אבדן להלכה" ולא מונע להחזיר את הרכב לכביש. "חברות הביטוח מעדיפות לשלם למבוטח את מלא ערך הרכב ולמכור אותו. הרכב מתוקן במוסכים פיראטיים ונמכר לאחר מכן ללקוח אחר בסכום גבוה. הרוכש הוא זה שנפגע, כי הוא לא יודע מה עבר הרכב. אין חולק שמדובר פה בפצצה מתקתקת, מדובר בכ-16 אלף מכוניות כאלה בשנה ואין ספק שבכבישים נוסעות עשרות אלפי מכוניות כאלה", אמר ח"כ מקלב.

    היו"ר כבל אמר כי הוא מקווה שעד סוף המושב הזה תתקבל גם ההחלטה באשר ליחס בין מוסכי ההסדר, השמאים וחברות הביטוח.

    סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, גיל סלומון, טען בתגובה כי חברות הביטוח הקימו מאגר שבו מפרסמת ההיסטוריה הביטוחית של הרכב. ח"כ מקלב אמר בתגובה כי המידע נמסר רק לבעל הרכב. סולומון הסביר כי הדבר נובע מצנעת הפרט, וטען כי לא כל אחד אמור לקבל מידע על הנעשה עם כל רכב.

    יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי חברות הביטוח הקימו את המאגר לשימוש בינן לבין עצמן, והרשות להגבלים עסקיים היא שחייבה אותן לפתוח אותו לציבור. נציג הרשות להגבלים עסקיים, מוטי כץ, התייחס להיתר שנתנה הרשות לחברות הביטוח להפעיל את המאגר ואמר כי הרשות זיהתה שהמאגר משמש בפועל רק את חברות הביטוח, וכחלק מהתנאים לשימוש בו חייבה את החברות להעמיד את הממשק לבעלי הרכב. עוד הוא ציין כי הרשות חייבה את חברות הביטוח לפעול לכך שהציבור אכן יעשה שימוש במאגר. כץ התייחס לשאלת היו"ר כבל באשר לפתיחת המאגר בפני כל, ואמר כי הרשות לא עוסקת בשאלת הפרטיות וכי על פניו אין לה התנגדות לאפשר גם למי שהוא לא בעל הרכב גישה לנתונים.

    היועץ המשפטי של איגוד השמאים, עו"ד שלמה תוסייה כהן, אמר כי ישנה תקנה המחייבת לרשום נזק בטיחותי מהותי ברישיון הרכב, אולם המילה "מהותי" פתחה זאת לוויכוח משפטי ולמעשה לא נעשה רישום כזה. מנהל אגף פיקוח ורישוי במשרד התחבורה, משה קירמאיר, אמר כי הבעיה היא כלכלית, הרישום ברישיון הרכב למעשה יוריד משמעותית את מחירו. הוא הוסיף כי לדעתו רק 0.5% מהרכבים שמוגדרים "אבדן להלכה" נרשמו ברישיון הרכב ככאלה עם נזק בטיחותי מהותי. מנכ"ל איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי התקנה בעניין היא למעשה אות מתה, מאחר ואין דיווחים ואין אכיפה. לוי הוסיף כי המכוניות המוגדרות אבדן להלכה עוברות לתיקון ברשות הפלסטינית, והמוסכים מפסידים מכך מיליארד שקל בשנה.

    נציג רשות שוק ההון, אלעד אלקובי, אמר כי הרבה פעמים בעל הרכב לא רוצה לקבל בחזרה רכב שהוגדר "אבדן להלכה", ולכן הפתרון היום הוא טוב למבוטח. עם זאת הוא הוסיף כי הרשות מקדמת שקיפות למבוטחים אך יש פרטים שהיא תתנגד לכלול במאגר.



    0 תגובות