בחודש אחד בלבד: קנסות בתחום הבניה בגובה של 15 מיליון ש"ח

    איתי גדסי No Comments on בחודש אחד בלבד: קנסות בתחום הבניה בגובה של 15 מיליון ש"ח

    מפקחי מנהל הבטיחות הטילו מאות עיצומים כספיים בגין הפרות לקבלנים בסכום של למעלה מ-15 מיליון ש"ח | שר העבודה והרווחה, חיים כץ: "לצערי, אנו נתקלים בהפרות כמעט בכל אתר. אני קורא לכל קבלן להצטרף למאמצינו לבלום את הקטל באתרי הבנייה, להקפיד על התקנות קלה כחמורה ולשמור על חיי אדם"

    אילוסטרציה צילום: יח''צ
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתחילת השנה הלועזית, נכנס לתוקפו צו להגברת אכיפה בבטיחות בעבודה, שיזם שר העבודה והרווחה חיים כץ, הצו מאפשר הטלת עיצומים כספיים כנגד קבלנים. העיצום הוא קנס כספי בהליך מינהלי, לא פלילי, במסגרתו חלק מההפרות (אם נעברו בפעם הראשונה) מתורגמות להתראות. אם הקבלן מפר אותן בשנית יושת עליו כפל קנס.

    לאחר כשישה עשר ימי עבודה, מפקחי הבטיחות מבקרים מדי יום בעשרות אתרים ועד כה ביקרו בכ- 600 אתרי בנייה, והוטלו יותר מ- 500 עיצומים בסכום כולל של כ-15 מיליון ש"ח. הדגש שניתן לפעילות האכיפה היא על ההפרות הבולטות והמסוכנות ביותר: מניעת נפילה מגובה וניהול בטיחות באתר.

    ההפרות הבולטות שנמצאו באתרי הבנייה השונים הן: עבודה על פיגומים ללא ציוד מגן אישי ועבודה על פיגומים שאינם תקינים, אי מינוי מנהל עבודה באתרי הבנייה, אי הדרכת עובדים בעבודה בגובה, חוסר בתסקירי בדיקה ובטיחות וחוסר בפנקסי הדרכה.

    העיצומים שהוטלו הינם בהתאם לסוג העבירה ולאופיה ומחולקים כך: כ-70% מהם בסכום של 35,380 ₪ כ- 25% מהם בסכום של 20,220 ₪ בנוסף ניתנו עוד כ- 5% התראות מינהליות לקבלנים.

    במקביל לצו הגברת האכיפה, נעשית בשטח עבודת הסברה מקיפה. מדריכי המוסד לבטיחות וגיהות ביצעו עד כה כ- 400 ביקורים באתרי הבנייה ברחבי הארץ. בביקורים הללו ניתנים לקבלנים ולעובדים דגשים ספציפיים הנוגעים לסעיפי צו העיצומים. בנוסף, מחולקות לקבלנים ולעובדים ערכות הדרכה והסברה בשפות: עברית, ערבית, מנדרינית ועוד. כמו כן נתלים שלטים באתרים השונים בנושא בטיחות בעבודה בשפות שונות. המדריכים מחלקים כ- 3,000 אפודי מגן זוהרים לפועלי הבניין ובכל בוקר נשלחים ליותר מ- 2,000 קבלנים  הודעות טקסט הקוראות לקבלנים לשמור על חיי אדם באתרי הבנייה.

    העיצום הכספי מהווה אמצעי אכיפה יעיל ומהיר המיועד להוות סנקציה קלה להפעלה לצורך אכיפה מינהלית של דיני העבודה ובכלל זה דיני הבטיחות בעבודה במקרים שאינם מתאימים להליך הפלילי. לפיכך, בשונה מההליך הפלילי – המחייב להוכיח אשמה מעבר לכל ספק סביר – די בראיות מינהליות גמישות בכדי שמפקח עבודה ממונה יוכל להטיל קנס על קבלן שלא ביצע את המוטל עליו להבטחת בטיחות עובדיו. על מנת להבטיח הוגנות בהליך הטלת עיצום כספי ומאחר שלא שמורות למפירים הזכויות המוקנות להם בהליך פלילי, ומאחר ואין בהליך המנהלי שופט אשר מפעיל שיקול דעת בנוגע לסנקציה נקבע בחוק כי על הרשות המבצעת להגביל את כוחו של המפקח ולהגדיר מראש עילות ברורות להפחתת הקנס.



    0 תגובות