- רדיו קול חי - -

"לולא הסטתי את ההגה בפראות, כנראה שזו היתה תאונה קטלנית"

מצב התחבורה בכבישי יהודה ושומרון סובל מאחוזי תאונות דרכים גבוהים, נהיגה מסוכנת ותשתיות לקויות. הלילה, עת התרחשה התאונה המחרידה בין רכב ישראל ופלסטיני, שוב צפה הבעיה עליהם מבכים תושבי וראשי ההתיישבות – מצב התחבורה.

אברהם בנימין משמש ביום יום כדובר תנועת רגבים. הוא מתגורר ביישוב יצהר והוא נאלץ מדי יום לנסוע בכבישי השומרון, בייחוד על כביש 60 – הציר המרכזי שידע ויודע למרבה הצער, תאונות רבות, מהם קטלניות ביותר. מעת לעת מעלה אברהם לרשת החברתית תיעודים ממצלמת הדשבורד ברכבו בו נראים עבירות תנועה מסוכנות ומסכנות חיי אדם של כלי רכב פלסטינים בכביש.

בשיחה עם אתר קול חי הוא אומר: "אני נוסע על כביש 60 פעמיים ביום, כשיש נוכחות משטרתית זה יהיה בדרך כלל באותו מקום ולא בצורת מארב מה שיוצר מצב כמעט חסר משמעות". מעבר לכך, אומר בנימין: "אם המשטרה תופסת עבריין תנועה יהודי, הוא ייענש, ובצדק, בהתאם לחוק, אבל מול עבריינים פלשתינים אין למדינת ישראל שום שיניים. אין למשטרה כל דרך לכפות ערבי משכם או רמאללה לשלם את הקנס או להתייצב למשפט. כדי להגביר את המשילות, הבטחון והבטיחות, לא ניתן להסתפק בטיפול קוסמטי אלא בשינוי דיסקט, שיתחיל לכל הפחות בהחרמת הרכב במקום האירוע. אחרת הדו"ח הזה עף מהחלון בדיוק שניה אחרי שהשוטר חתם עליו".

בסרטון שהעלה בנימין לפני מספר חודשים הוא צירף את הכיתוב הבא: לולא אותו שבריר שניה שבו 'שברתי' בפראות את ההגה, למרבה הבהלה של הטרמפיסטית שלצידי, האירוע היה יכול להסתיים חלילה אחרת. ממש כמו התאונה הקטלנית שהתרחשה רק מאתיים מטר משם, וגבתה את חייהם של שבעה בני אדם".

צילום: מירי צחי

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, מודע אף הוא לבעיה הקשה אותם חווים תושביו בנסיעותיהם בכבישי השומרון. בשיחה עם אתר קול חי הוא מספר על מיזם אותו ניסה לקדם במשותף עם משלחות פלסטיניות "נפגשתי עם משפחות הנפגעים הפלסטינים הם מאד רצו לקבל חומר על נהגים חדשים ולהכניס לבתי ספר. יחד עם הזהירות בדרכים הוצאנו להם את כל הניירת בערבית, נפגשנו אבל כשהגיע שר התחבורה הפלסטיני הוא סירב לשבת אתי מאחר ואני נציג התיישבות. זה לא קודם בגלל פוליטיקה" הוא מספר.

בעיית הנהגים החדשים, היא בעיה עליה מצביע להב כבעיה משמעותית. "המסמר האחרון לארון הקבורה של נפגעי תאונות הדרכים, הינו בתרבות הנהיגה וחוקי הנהיגה לנהגים חדשים פלסטינאים ששונים לחלוטין מהחוק הישראלי. נהג צעיר פלסטינאי יכול לנהוג מיידית עם קבלת הרישיון בכל שעה, ללא ליווי מבוגר וללא מגבלת נוסעים. הסיבות הנ"ל והגידול הדרמטי בנפחי התנועה ללא שום תכנון תנועתי מקביל בנושא כבישים ואכיפה, גורם למחדל התחבורתי באיו"ש".

יגאל להב [1]

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב

מעבר לכך, מציין להב שני מחדלים מרכזיים אותם הוא רואה כנקודות מכריעות במצב התחבורה בכבישי יהודה ושומרון "כבישי יהודה ושומרון הינם רעה קיימת שאינה מטופלת כיתר חלקי הארץ. אחת הבעיות המרכזיות המסלפות את התמונה האמיתית הינה בעיוות נתוני התאונות דרכים והנפגעים עם נפגעים פלסטינאים. הווה אומר כי במשך שנים לא נספרים בדוחות ובסטטיסטיקות תאונות רבות אלו ולכן הכבישים ברובם ללא שינוי מעל 50 שנה" הוא אומר.

במקביל, מציין להב את אזלת ידה של משטרת ישראל "במידה ונוסיף עליהם את אוזלת היד של המשטרה הפרוסה עם ניידות בודדות על פני שטח הגדול פי 6 מגוש דן, היוצרת אכיפה משטרתית רעועה שאגב, במשך שעות הלילה או בסופ"ש כלל אינה קיימת" טוען להב.

במועצת יש"ע, מציינים אף הם את תרבות הנהיגה הפלסטינית כגורם משמעותי ומכריע בתאונות הדרכים. "לצערנו מדובר בשילוב קטלני של תרבות נהיגה ותשתיות ישנות ולא מתאימות" נמסר ממועצת יש"ע לאתר קול חי "מי שרואה את הנהיגה של ערביי יהודה ושומרון בכבישים יודע שהמצב לעיתים דומה ל"מערב פרוע". איסורים על עקיפה בקו לבן רצוף, כניסה לצומת ללא בדיקה ונסיעה במהירות מופרזת נתפסים לפעמים כהמלצה בלבד".

עם זאת, במועצת יש"ע מדגישים כי הגורם האנושי אינו הגורם היחיד האחראי למספר תאונות הולך וגובר. "הגורם האנושי, יהיה מי שיהיה, אינו היחיד שמעלה את כמות התאונות" אומרים המועצת יש"ע ומפנים אצבע מאשימה גם לכיוון התשתיות הלקויות "התשתיות הישנות, אשר אינן מתאימות לכמות הרכבים בשנים האחרונות, יוצרות תנאי דרך שאינם מתאימים לנפחי התנועה היום-יומית באזור. נדרש טיפול יסודי ומעמיק בעניין".

חננאל דורני [2]

יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, התבטא היום אף הוא בנושא ואמר: "לצערי גם אנחנו וגם מרחב שומרון פועלים כבר זמן רב בכדי לקבל תוספת של שוטרי תנועה. ולהגביר את האכיפה על הכבישים בשומרון והבקשות הרבות שלנו פשוט לא נענו לצערי אנחנו רואים נהיגה פרועה של ערביי האיזור בכל המרחב" דגן מציין כי באותו הכביש בדיוק נהרגה תושבת עינב לפני פחות משנה: "באותו כביש בדיוק נהרגה לפני פחות משנה תושבת עינב, הישוב הסמוך. גם במקרה הזה בשל נהיגה פרועה של ערבי תושב המקום".

דגן מצביע על האכיפה המרושלת כבעיה מרכזית: "אני חייב לומר שישנה תת אכיפה בכל יו"ש וזאת מכיוון שיש מי שלא רואה לנכון לספק כאן כוח אדם לנושא כפי שמספקים באיזורים אחרים בארץ". הוא מאשים: "אין כמעט שוטרי תנועה ואין דגש מספיק על האכיפה ועל הנסיעה הפרועה של נהגים הערביים המקומיים ועל חינוך לתרבות נהיגה דבר שהיה יכול להציל הלילה הן את חיי הערבים והן את חיי היהודים בתאונה הנוראית הזו".

דגן יוגב [3]

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן (במרכז)

לדברי דגן: "הכביש בו אירעה התאונה הוא כביש שאין בו תאורה עם פיתולים וסיבובים ואין בו מספיק תשתיות. אני קורא לשר התחבורה והשר לבטחון פנים ששניהם אנשים טובים שאכפת להם. להוביל את הנושא ולכנס ישיבה דחופה יחד איתנו ולהוביל תוכנית חירום לשיפור התשתיות והאכיפה בכל יו"ש. אסור שנראה עוד מקרים מזעזעים כאלו בוודאי אם יש מה לעשות בעניין".

אברהם בנימין אגב, מחזיק בידיו תיעודים רבים שחלקם, הוא אומר, התבקשו על ידי המשטרה אך מעולם לא נעשה משהו מעשי "אני כבר לא טורח לשלוף ממצלמת הרכב את סרטוני הרולטה היומיומיות שעוברים הנוסעים בכביש 60. אחד מהתיעודים שהעלתי התבקש על ידי המשטרה שהתקשרה וביקשה את הסרטון, את הקובץ המקורי. הצעתי שיתקשרו אלי ואתאם הגעה לתחנה סמוכה, אמרו שיחזרו אלי. אני מחכה לטלפון מאז חודש יולי האחרון".

הנה עוד שני תיעודים נוספים מ"אוצרו" של בנימין:

צילום: מירי צחי

ממשטרת ישראל נמסר: "במסגרת המאבק המתמשך בקטל בכבישים, משטרת ישראל פועלת לאכיפת חוקי התעבורה בכבישי יו"ש כמו גם בכל מקום ברחבי הארץ. פעילות המשטרה מתמקדת בעבירות בריונות בכביש ובעבירות מסכנות חיים. בשנה החולפת נרשמו כ-73,000 דו"חות תנועה באזור יו"ש – עלייה של 12% בנפח וכמות האכיפה ביחס לשנת 2016".

"במסגרת אכיפה זו" אומרים במשטרה "כ-2,200 רישיונות נפסלו, כ-1,400 רכבים הושבתו וכ-1,200 רכבים הורדו מהכביש. האכיפה הנחושה של שוטרי משטרת ישראל בקטל בדרכים, הניבה פירות גם באזור יו"ש, כשבשנה החולפת חלה ירידה של 22% בכמות ההרוגים בתאונות הדרכים באזור ביחס לשנת 2016. משטרת ישראל תמשיך לבצע אכיפה אפקטיבית ולהיאבק בנחישות בעבירות מסכנות חיים".