- רדיו קול חי - -

תקציב המדינה: הקרב הלילי על תקציבי עולם התורה והישיבות

תקציב המדינה לשנת 2019 אושר בממשלה לאחר 24 שעות של דיונים קדחתניים ולחצים מצד כל שרי הממשלה.

לשרים החרדים ליצמן ודרעי הייתה מלחמה כפולה, לא רק על תקציבי המשרדים עליהם הם מופקדים, אלא גם על תקציבי עולם התורה והישיבות.

לאורך כל הלילה דרש ראש הממשלה נתניהו להחריג את תקציבי הישיבות והחרדים מהתקציב. הטיעון המרכזי היה שלמרות שהוסכם על כך בהסכם הקואליציוני אבל כל שנה מאשרים את התקציבים ובמהלך השנה מתווספים עוד דרישות ועוד סכומים, שלא היו בסיכומים, כך שלטענת נתניהו אין ערך לסכומים הקצובים כשכל סיעה וח״כ ממשיכים לדרוש ולקבל תקציבים במהלך המו"מ ושנת התקציב.

סגן השר ליצמן סירב להצעה. הוא דרש שתקציב המדינה יכלול את תקציבי המגזר החרדי בדיוק כפי שמופיע בהסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה וש"ס. ליצמן הסביר לרה"מ נתניהו שהוצאת תקציבי הישיבות עד לדיוני קריאה ושלישית תסב נזק לחרדים שיוגדרו סחטנים וכי יש להכניס את הכספים הללו בבסיס התקציב וגם כי בלי זה אין ערובה שהכספים אכן יועברו לבסוף.

לאחר שעות של דיונים, ויכוחים והצעות שונות רה"מ נתניהו הציע הצעה לפיה כל ראשי סיעות הקואליציה יחתמו על סיכום במסגרתו לא יהיו עוד דרישות תקציביות במהלך דיוני אישור התקציב מצד החכים והסיעות.

לאחר דיונים רבים על כך, סגן השר ליצמן סיכם זאת עם שר הפנים דרעי. ובאי כוחם של כל ראשי המפלגות חתמו על הסיכום המוצע. עם זאת גורם בכיר שהיה מעורב בדיונים הליליים טוען כי הניסיונות להביא את ח"כ גפני לסיכום הלילי עלו בתוהו. "הוא לא נוכח במקום אך גם לא היה זמין ולא חזר לטלפונים". בסופו של דבר, הסיכום יצא לדרך, וכך ניצל עולם התורה והישיבות מגזירת הקיצוץ בתקציב המדינה לשנת 2019, ומהכותרות הקבועות על "הסחטנות החרדית".

בהודעה משותפת של ש"ס ויהדות התורה נמסר כי "בסיכום בין ראשי המפלגות החרדיות עם רה"מ נתניהו נקבע כי כל תקציבי הישיבות ועולם התורה יכללו בבסיס התקציב לשנת 2019 ולא יוחרגו כפי שהתכוונו מלכתחילה באוצר. בכדי להגן על צרכי הציבור החרדי ולשמור על מה שנחתם בהסכמים הקואליציוניים, החליטו ראשי הסיעות החרדיות לקחת אחריות ציבורית ולהצטרף לסיכום עם כל ראשי סיעות הקואליציה לפיו לא יועלו דרישות תקציב נוספות מעבר למה שסוכם. בכך בוטל הקיצוץ שהוצע בתקציבי הישיבות, תוך ביטול הצורך המיותר להיראות כסחטנים הדורשים שוב ושוב כסף מחדש כביכול, ותקציב המדינה יכלול את כל התחייבות הממשלה כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים עם הסיעות החרדיות.