משבר חוק המרכולים: החרדים הציעו דיל לרשימה המשותפת

    איתי גדסי 1 Comment on משבר חוק המרכולים: החרדים הציעו דיל לרשימה המשותפת

    רוב קלוש? החרדים הציעו דיל לרשימה המשותפת לפיה 3 ח"כים ייעדרו מההצבעה, ובתמורה 3 ח"כים חרדים ייעדרו מההצבעה על חוק ירושלים • ח"כ עפר שלח: "המאבק בחוק המרכולים יהיה שונה" • דרעי: נביא מחר את חוק המרכולים להצבעה

    הכנסת צילום: Orel Cohen/FLASH90

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר ביקש יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם לדחות את הדיון בחוק המרכולים שאמור לעלות מחר בקריאה שניה ושלישית לשבוע הבא, בשל העובדה שלא נמצא רוב לאישור החוק.

    בישיבת ראשי סיעות הקואליציה שהתקיימה היום (א') ביקשו נציגי ראש הממשלה להעלות את הצעת החוק שמאפשרת את חזרתו של ליצמן לתפקיד סגן שר במעמד שר לראש סדר היום, אך ח"כ ליצמן הבהיר כי כל עוד שחוק המרכולים לא יאושר, הוא לא מעוניין בחוק ולא ימונה לתפקיד סגן שר במשרד הבריאות. הנציגים החרדים דרשו להביא את חוק המרכולים ראשון לפני שאר החוקים. על מנת שאם לא יעבור, לא יצביעו על שאר החוקים שאמורים לעלות בהמשך. עוד דרשו בכירי הליכוד השר יריב לוין וח"כ אמסלם, "לרכך" את חוק המרכולים, שלא יחול על חנויות קטנות בגודל של פחות מ-55 מ"ר, ולא יכלול פיצוציות וחנויות נוחות בתחנות דלק. זאת על מנת שחוק יעבור בקלות ולא יהיו לו מתנגדים רבים בקרב חברי הקואליציה.

    נכון לשעה זו נראה כי הרוב יהיה דחוק, בניכוי חברי סיעת ישראל ביתנו שלא מחויבים להצביע על חוקים בנושאי דת ומדינה יהיה רוב דחוק של קול אחד. אך אם גם חברי כולנו לא יצביעו הרי שהחוק עומד בסכנה.

    בשל כך פנו חברי כנסת מיהדות התורה לחברי הרשימה המשותפת, והציעו להם ששלושה חברי כנסת ייעדרו מההצבעה על חוק המרכולים, ובתמורה שלושה חברי כנסת חרדים ייעדרו מההצבעה על חוק ירושלים.

    חברי הכנסת החרדים הבהירו לראש הממשלה כי הם אינם מוכנים לדחיה נוספת באישור החוק, בשל העובדה שישנו דד ליין, שכן בכל יום עיר אחרת מאשרת חוק לפתיחת עסקים בשבת ויש צורך לסגור את הסכר ולמנוע חקיקה נוספת שתסבך את המצב המשפטי. הנציגים החרדים אף הבהירו כי אם החוק לא יעבור, יפנו לקבל את דעת גדולי ישראל שעלולים להורות לפרוש מהממשלה.

    בתוך כך באופוזיציה מאיימים בפיליבסטר ארוך, מעין מה שהיה בשבוע שעבר בחוק ההמלצות.

    ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד: בשבוע שעבר הובלנו, יחד עם שותפינו באופוזיציה, קרב נחוש נגד חוק ההמלצות. עשינו אותו בלב שלם, אבל בידיעה שהוא סמלי: לקואליציה היה רוב מובטח, וכל מה שיכולנו לעשות הוא להתיש אותה.

    "השבוע הסיפור הוא אחר. לחוק המרכולים אין רוב. למעשה, יש רוב של חברי הכנסת שמתנגדים לו. אם האנשים ההגונים בקואליציה יבהירו שאצלם החוק הפולשני הזה לא יעבור, הוא ייבלם. נתניהו אולי נכנע לליצמן, אבל את אנשי כולנו זה לא צריך לחייב. המאבק יהיה שונה. אנחנו, ראשי סיעות האופוזיציה, כבר מתכננים אותו. יחד עם הלחץ שלכם, זה יכול להצליח. אפשר לעצור את הדורסנות של ליצמן ודרעי".

    יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון בתגובה על חוק המרכולים שמונח השבוע לפתחה של הכנסת: אנו מתכוונים לפעול גם הפעם ביד קשה, נעכב ונכשיל את החוק המיותר ע״י תיאום מוחלט עם כל סיעות האופוזיציה לגביי סדרי הדיון וההסתייגויות שיוגשו.

    לשמחתנו, יש ח״כים נוספים מהקואליציה, מעבר לח״כים של ישראל ביתנו, שאנו במגעים איתם. חברי כנסת שלא מעוניינים להצביע בעד חוק המרכולים ואף מעוניינים להצביע נגדו. ח״כים אלו, מתכננים לתמוך בחלק מההסתייגויות שהוגשו ע״י האופוזיציה ובכך יסייעו לנו במאבק לשנות את פניי החוק המוצע ואף להסירו כלל.

    יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי הבהיר כי "לפני שכל הטרמפיסטים הקבועים מתחילים עם ההסתה, הנה העובדות: עוד לפני קום המדינה, נחקק בפקודת העיריות כי שר פנים צריך לאשר חוקי עזר עירוניים. בשנת 2017, בעקבות עתירת בעלי המכולות בתל אביב, פסק בג״ץ שסמכות שר הפנים היא טכנית בלבד ואינה מהותית. בעקבות פסיקת בגץ, נביא מחר תיקון לחוק שקובע כי סמכות שר הפנים מהותית ותשמור על המצב החוקי הקיים שנים במדינה.

    האם חוק המרכולים ישנה את המציאות הקיימת?

    פרופ' אביעד הכהן ב"קול חי": הדבר היחיד שישתנה הוא במקרה שעירייה תרצה לשנות את חוק העזר העירוני היא לא תוכל לעשות זאת בלי אישור של שר הפנים. כל השאר יישאר אותו דבר.

    עו"ד גלעד סער: אני מתקשה למצוא הבדל משמעותי בין המצב הקיים לבין העתיד אחרי החוק. כיום עסק שפתוח בשבת ואינו מוגדר כבית עינוגים הוא עובר על החוק. אכיפה אין היום, וגם לא תהיה.

    בתוך כך, עיריית גבעתיים אישרה הערב ברוב של 10 מול 3  מתנגדים ונמנע אחד, את תיקון חוק העזר העירוני, העוסק בפתיחת מרכולים בשבת.

    על פי החוק החדש, ניתן יהיה לפתוח בגבעתיים מרכולים בשבת, בכפוף לנוהל רישוי עסקים עירוני, דבר אשר יאפשר שליטה בכמות בתי העסק שיפתחו בשבת.

    רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים אמר: "תיקון חוק העזר, ישמר את הסטטוס קוו השורר בעיר מזה שנים רבות. קירוב אנשים לדת לא יכול להעשות באמצעות כפיה דתית, אלא בדרכי נועם ובאמצעות דוגמה אישית. אני קורא לשר דרעי להקפיא את קידום החוק ולשבת עם ראשי הרשויות למצוא פתרון שיהיה מקובל על כולם״.



    1 תגובות

    מיין תגובות